Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Rätt stötdämpare?

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
Thomasx
Minivan
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 05 nov 2017, 02:28

Rätt stötdämpare?

Hejsan

Tänkte jag skulle byta stötdämpare bak, och har beställt de som rekommenderas för min bil av bildelaronline24.
Noterar nu när jag fick upp bilen på lyften, att original dämpare är av betydligt kraftigare dimension. Diameter på dem är 73mm, och på de nya 45mm.
Kan det stämma att det är så stor skillnad?

Här är länk till dämparen

https://www.bildelaronline24.se/kyb/7004394

Bilen är en 2008 Grand Voyager 2.8CRD
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Rätt stötdämpare?

Hej!

Låter som att du har nivåreglering samt ev. heavy duty dämpning?

Har du artikel-nr på dämparna som sitter på bilen? Om det går att utläsa från någon etikett?

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Rätt stötdämpare?

Standard stötdämpare har ungefär likadan diameter oavsett märke.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Thomasx
Minivan
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 05 nov 2017, 02:28

Re: Rätt stötdämpare?

Nivåreglering har vi inte.

Om det är heavy duty på denna, då vill jag ha heavy heavy duty ;)

Jag ska se om det går att se någon info på befintliga dämpare, men det är väl tveksamt efter 18000 mil.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Rätt stötdämpare?

Säker på att ni inte har Nivomat dämpare? =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Thomasx
Minivan
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 05 nov 2017, 02:28

Re: Rätt stötdämpare?

Nivåreglering har vi inte.

Däremot, visade det sig, att det är Sachs dämpare med artikelnummer 18477N, och dessa är sannolikt Nivomat "self leveling".

Det är ju en funktion jag gärna skulle vilja ha kvar, om den fungerar. Jag har aldrig märkt något, men det kan ju beror på att det fungerar så bra :)

Är det denna självreglerande funktion butikerna menar när de skriver "nivåreglering? För mig är nivåreglering något helt annat, nämligen när man kan reglera nivån. Det kan man ju inte på dessa, snarare tvärtom, de bibehåller alltid samma nivå.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Rätt stötdämpare?

Ja precis, den funktionen jag syftade på =)

De dämparna är rejält dyra, trist nog! Fjädrarna skiljer sig också så det går egentligen inte att montera standard dämpare utan att man även byter ut fjädrarna osv. (konverterar till det enklare systemet).

I USA kostar de runt 300 dollar st, sedan frakt, tull och moms på det, så det bästa vore om man hittar delarna i Tyskland eller dylikt.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Thomasx
Minivan
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 05 nov 2017, 02:28

Re: Rätt stötdämpare?

Ok, för djävla dålig stil av bildelaronline att sälja enkla varianten som ersättare.

Får se om vi ska leva med de gamla ett tag till då. Det är väl egentligen inget större fel på dem. Kändes bara som det började bli dags och jag gillar ju när bilen är lite mer "fast".

Jag har reklamerat dämparna som felaktig vara, ska bli intressant att se om de tar den reklamationen. Jag tycker inte jag ska behöva betala returfrakten när dessa faktiskt inte ersätter standard dämpare på min bil, och dessutom kräver att fjädrarna byts ut också. Tack för den infon!
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Rätt stötdämpare?

Trist nog så saknar nästan samtliga butiker Nivomat, och föreslår dumt nog vanliga dämpare som reservdel. Kan säga att jag inte tänkte så mycket på Nivomat i den andra tråden, när du hänvisade till Monroe artikel-nr som Mekonomen föreslog, glömde helt bort den punkten (att vissa modeller är utrustade med "nivåreglering").

Prova att lasta tungt i skuffen och se om dämparna reglerar sig någorlunda fort vid färd =)

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Thomasx
Minivan
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 05 nov 2017, 02:28

Re: Rätt stötdämpare?

Jag kollade med bildelaronline, de säger att Monroe-dämparna med nivåreglering inte passar min bil, att de är "riktigt" nivåreglering.
De hänvisar till något OE nummer som de inte har i lager, och som inte stämmer överens med de dämpare de sålt mig.
Men de vill inte heller ta de dämpare de sålt mig som reklamation, trots att de nu tillstår att de inte passar min bil, och trots att deras hemsida säger att de ska göra det. Jag insisterade, vi får väl se vart det tar vägen.
Användarens profilbild
Thomasx
Minivan
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 05 nov 2017, 02:28

Re: Rätt stötdämpare?

Tänkte jag skulle testa att lasta tungt och se hur det funkar. Ska ju funka omvänt när man lastar ur också då.

Tog en provsväng nu ikväll och testade bilen lite, och egentligen var där inga tecken på att dämparna är slut. Det enda är att jag tycker att bilen går ner lite väl djupt när man kör över fartgupp. Men det är väl jag som kör för fort, som vanligt ;)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Rätt stötdämpare?

Deras reservdelskatalog och alla andra butiker kan tyvärr inte se vilka dämpare det ska vara, då måste de vara uppkopplade mot Chrysler för att se utrustningslistan i detalj =(

Om du skriver in VIN-nr/chassinumret på Chryslers hemsida (equipment listing) så finns den punkten med gissar jag på (Nivomat), men så avancerade är inte deras katalogsök.

Hoppas att det löser sig dock, vet att de kan vara jobbiga med returer, särskilt då de brukar ta ganska lång tid!

Håller tummarna att det inte är något fel på befintliga dämpare!

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Thomasx
Minivan
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 05 nov 2017, 02:28

Re: Rätt stötdämpare?

Om dom inte vet om en viss produkt passar min bil, så borde de inte sätta en grön bock och texten "Denna produkt passar din CRYSLER Grand Voyager V (RT) 2.8CRD".

Dom kan ju inte först säga att något passar, och sedan i efterhand komma och säga att de inte visste för de inte hade tillräckligt med information.

Har det sålts en enda sådan bil i Sverige utan Nivomat-dämpare? Det är i alla fall inte listat som extrautrustning någonstans.

De, bildelaronline, bekräftade också i sitt svar till mig, utan att de fått någon mer information, att dessa dämpare inte passar min bil, de uppgav också ett OE-nummer som de menar ska passa, men som de säger de inte har i lager. Så de medger att de vet att dessa dämpare inte passar och att de vet vilka som gör det.
Användarens profilbild
Thomasx
Minivan
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 05 nov 2017, 02:28

Re: Rätt stötdämpare?

Tack för tipset om möjligheten att söka på VIN-nummer på Chryslers hemsida.

I listan för "Standard" står följande "Load Leveling and Height Control", så det byggs nog inga sådana här bilar utan Nivomat.

Men lite lustigt att de skriver Load Leveling AND Height Control. Load Leveling är det ju, men någon "Height control" utöver load leveling är det ju inte. Vad menar de med det tro?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Rätt stötdämpare?

Kollade upp lite mer info och det är mestadels Basic-modellerna hos Dodge Grand Caravan som är utan Nivomat. Grand Voyager (svenskasålda) är oftast utrustade med detta, i alla fall dieselmodellen.

Håller med, det är dåligt av reservdelskedjorna, man måste göra en hel del efterforskning själv i många fall för att det ska bli rätt, om det inte är en extremt vanlig bil så att säga. Beställde själv lite grejor häromdagen till en annan bil och det blev att dubbelkolla så gott som varje del.

Sökte du på equipment listing "webselfservice" på Chryslers hemsida? En del förklaringar i listan är nog lite generella gissar jag på.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar