Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Identifiera växellåda

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
swedestroyer
Minivan
Inlägg: 40
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 19:13

Identifiera växellåda

Hej! Hur identifierar man vilken växellåda man har i bilen. Gäller en Chrysler Gr.Voyager Crd 2.8 -07?
Från vilken årsmodell kan man plocka reservdelar till en Crd? Har en 98 ståendes hemma, passar solenoiden från den?
/Ted
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Identifiera växellåda

Tjena,

Jag är inte så hemma på dieselmodellen men tror att det sitter en vanlig 40TE låda (möjligtvis 41TE).

Solenoidpaketet är uppdaterat mellan 98 och 2007, jag hade köpt en helt ny del.

Försök gärna att identifiera lådan via etiketten som finns på, och är den inte synlig så sitter det ett stansat nummer vid den inbyggda diffen (kan dock bli lite krångligt att kolla utan lift).

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
swedestroyer
Minivan
Inlägg: 40
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 19:13

Re: Identifiera växellåda

Hej! jag läste på etiketten och där stog det P04800319AA och på växellådan 966-ae har bytt växellådsmodul och det löste inte mitt problem, så jag måste byta solenoidpaketet. /Ted
Användarens profilbild
swedestroyer
Minivan
Inlägg: 40
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 19:13

Re: Identifiera växellåda

Rättelse.... 966-2 AE står det på växellådan.... så frågan är ju vilken låda det är...?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Identifiera växellåda

Tjena!

Kollade upp lådan och det är en 41TE (hade för övrigt glömt bort det, minns att det diskuterades lite om det på forumet för något år sedan).

Dock har inte lådan samma part-nr som de andra lådorna till Voyager bensin (alla har ett eget part-nr, men det är alltså en 41TE).

Läs gärna av part-nr på den befintliga solenoiden innan du ev. köper en ny, så att du får samma nr "ifall ifall".

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
swedestroyer
Minivan
Inlägg: 40
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 19:13

Re: Identifiera växellåda

Enligt beteckningen på solenoiden står det 0465998 46435c. så frågan är ju om det finns andra kompatibla enheter, eller om man kan ta en ifrån en 41te låda... borde det inte vara växellådsmodulen som bestämmer hur lådan skall växla?

Bara en spontan tanke? borde ju inte vara någon större skillnad?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Identifiera växellåda

Är det solenoiden i bilen (2007:an) som har numret 0465998-46435c eller menar du 98:an du har ståendes?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
swedestroyer
Minivan
Inlägg: 40
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 19:13

Re: Identifiera växellåda

Förlåt.. det är på bilen som jag har problemet med... alltså min Gr. voyager 2007 crd 2.8
Har förövrigt redan gjort en beställning (ebay).... med filter solenoid och givare, och vad jag förstår så kanske inte det är samma nummer längre, då nya uppdateringar har gjorts på solenoidpaketet.... i allafall hoppas jag det..../Ted
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Identifiera växellåda

Hej,

Aha, trodde att solenoiden från 98:an hade det numret, då de fick en uppdatering 99 och framåt (med ett nyare nummer) :)

Dock ska det passa oavsett årsmodell, fast packningen och ev. adapterplatta kan skiljas/behövas beroende på vilken modell av solenoiden man köper (vissa butiker kanske har kvar äldre designer av de nyare modellerna, osv.).

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar