Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Motor och automatlådeolja

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
PelleP
Van
Inlägg: 52
Blev medlem: tor 09 jan 2014, 17:57
Ort: Näsviken, Hälsingland

Motor och automatlådeolja

Hallå på er

Jag har lite funderingar kring olja och oljebyten.

1. Vilken motorolja bör man använda? Funkar det att köra på Biltemas? OKQ8?
2. Olja och byten i automatlådan. Hur ofta bör man byta och hur invecklat är det? Samt hur viktig är kvalitèn på oljan? BIltema? OKQ8?

Bilen ifråga är en Voyager -05 3.3 (wjs591)

Tackar och bokar i förväg för svaren då jag vet att är det nånstans man får hjälp så är det här =)
Chrysler Grand Voyager -05
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Motor och automatlådeolja

Jag hade köpt all olja ifrån ATO24.de, blir billigare fastän frakten går på runt 150 kr, samt att de är väldigt snabba med att skicka ordern. Bästa är att köpa så man har till (minst) två motoroljebyten.

Automatlådeoljan MÅSTE vara märkt med ATF+4, vilket är mycket viktigt.

Till motoroljan behöver du 4,7 liter (inklusive filter) 5W-30 olja med märkningarna API stjärnsymbol samt Chryslers egna märkning MS-6395 (om man ska vara noga).

Automatlådan behöver 3,8 liter ATF+4-olja (gäller en normal service, ej spolning av lådan).

Motoroljan är inga konstigheter att byta, sitter bara en vanlig plugg i tråget som ska lossas, samt filtret (skruvfilter, sitter undertill).

Automatlådeoljan kräver att man lossar tråget då det inte finns någon dräneringsplugg, dock måste det ändå dän pga. filtret.. Bästa är att lossa lite i taget och sedan mer på en sida, så att tråget "hänger" lite snett. Oljetrågspackning behövs vid återmontering (finns både packning på tub samt formanpassad, jag hade kört på formanpassad, kom ihåg att skrapa rent tråget från den gamla packningen). Filtret sitter som sagt innanför tråget (på ventilpaketet). Tips! Glöm inte att rengöra magneten i oljetråget samt kontrollera så att tätningen till filtret är på plats vid återmontering.

Lift rekommenderas, se annars till att säkra bilen ordentligt om den ska pallas upp.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Motor och automatlådeolja

Jag hade nog bytt olja i lådan efter 5-6 tusen mil, beroende hur bilen används (och hur oljan ser ut och luktar). Finns det ingen historik på om den överhuvudtaget är bytt så hade jag bytt den ganska snarast. Funkar automatlådan helt OK så ska det även vara OK att byta oljan, men är det några konstigheter med växlingarna så kan det både bli bättre och sämre med ny olja, lite av en chansning i så fall.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar