Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Topplockspackning eller inte

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
Tompa_H
Minivan
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 23 mar 2015, 12:39

Topplockspackning eller inte

Jag hade ett litet äventyr med min -07 Grand Voyager diesel häromveckan. Jag hade kört en sträcka på ca 13 mil och när jag kom fram, så ser min fru att det kommer rostbrun vätska från bilen. Jag inser att det droppar från motorutrymmet, så jag tar upp luckan och kikar. Där hade jag gott om "skum" eller kristallkladd eller vad man skall kalla det runt expansionskärlet till kylsystemet. Eftersom motorn var varm, så lät jag det vara för att ta en bättre kik när vi skulle åka tillbaks. (Jag inhandlade glykol för ev påfyllning.)
IMG_0288 (1).JPG

När jag kommer tillbaks, så torkar jag av och ser att det är en av slangarna till expansionskärlet som inte sitter fast ordentligt - någon klämring som försvunnit. Hittar en ståltråd och virar runt, så slangen sitter. Nivån i expansionskärlet ser till min stora förvåning helt OK ut, trots vätskan på marken, så jag fyller inte på mer än någon deciliter. (Jag bedömmer att kanske halvliter-liter runnit ut.)

Jag tar mig hemåt med fläkten på värme och regelbundet stirrande på tempnålen. Nålen går upp mot för varmt, men når aldrig rött, ca var 20:e minut. Kan konstatera att varmblåset blåser inte varmt hela tiden, så kylningen för motorn funkar inte tiptop helt klart. Vi kom hem utan missöden och lagningen höll hela vägen till mål.

Nu har jag bilen på verkstad och mekanikern misstänker att topplockspackningen har gått, men han är inte säker, då den inte har alla symptom, bara några. Han konstaterar att det blir högt tryck i kylsystemet ganska omgående och tempen rör sig mot kokpunkt om man ställer den på tomgång. Det är inget vatten i oljan, men kanske att det är olja i vattnet - det är ju brunt (av rost ev) och lite kleggigt. Oljestickan ligger fortfarande på OK nivå, så den har inte tappat olja något märkbart. När mek känner på slangarna, så konstaterar han att trots värme i motorn, så är en del av slangar kalla, så vattnet cirkulerar inte som det skall.

Han vill egentligen komma åt glödstiften för att mäta något för att vara säker, men de är oerhört svåra att komma åt. Någon idé där?

En annan möjlig misstanke är att termostaten inte släpper igenom kylvattnet som den borde, därav värmeproblemen. Jag har nu att välja på - testa att byta termostat (5000:-) eller tro att det är topplockspackningen och då antagligen skicka den vidare till skrot eller reservdelar. (Antar att byte av topplockspackning på en gammal bil av ringa värde inte är värt det?)

Det gnisslar lite om bilen också - kan det vara en spännrulle/rem, som gör att vattenpumpen inte rör om i vattnet?

Någon som har någon annan idé?
Annons
Användarens profilbild
Tompa_H
Minivan
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 23 mar 2015, 12:39

Re: Topplockspackning eller inte

Mekanikern skulle göra ett komptest - vid olika tryck på cylindrarna, så är det topplockspackningen, vid samma tryck, antagligen inte.
Om det inte är packningen, så är det antingen

vattenpumpen (om flänsarna gått av, så blir det ju ingen rörelse i systemet - det kan dessutom bli det skummiga symtomet på kylarvätskan som jag har)
eller
termostaten.

Vattenpumpsbyte innebär också byte av kamrem etc, så rätt stort jobb.
Termostaten är också några timmars jobb, men inte lika farligt i alla fall.
Användarens profilbild
Tompa_H
Minivan
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 23 mar 2015, 12:39

Re: Topplockspackning eller inte

Mek kom åt tre av cylindrarna och de har bra tryck. Han tömde ut vatten från en av slangarna, men nivån i expansionskärlet sjönk inte, även efter körd till arbetstemp, så det lutar åt termostaten.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Topplockspackning eller inte

Hur har det gått?

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Tompa_H
Minivan
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 23 mar 2015, 12:39

Re: Topplockspackning eller inte

Bilen har fått ny termostat och fått kylsystemet genomsköljt ett par gånger i förra veckan och den snurrar på fint nu igen. Håller temp som den skall. :)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Topplockspackning eller inte

Gött att höra :D Tyvärr så är termostaten ett "ganska" vanligt fel på de motorerna/kylsystemen, och inget som går enkelt och billigt att byta ut.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar