Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Multirem

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
kalle82
Minivan
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 30 aug 2013, 20:40

Multirem

Hej!

Jag har en Voyager 3,3L årm 06 som jag fått lager ras på ac kompressorn, för att vara lite lat så tänkte jag inte laga ac´n utan kanske bara byta multiremmen till en som inte går om komressorn? :?

Funkar det att göra så tror ni?
Annons
Användarens profilbild
kalle82
Minivan
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 30 aug 2013, 20:40

Re: Multirem

Hallå!
Finns det någon vänlig skäl som kan yttra sig ang min fråga?
Eller är det bara till att punga upp för en ny ac kompressor?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Multirem

Tjena!

Remmen måste löpa där den löper, dock kan man köpa "Bypass Pulley" som ersätter generatorn med en löprulle.

Det tråkiga är att frakten och avgifterna blir ganska så dyra från USA, så totalpriset hamnar på ett par hundra minst.

EDIT: Kollade priset, blir nog över 800 kr totalt, att skicka efter från USA :(

Går ju även byta enbart lagret till kompressorn.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
kalle82
Minivan
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 30 aug 2013, 20:40

Re: Multirem

Tack Avenger!
Det lät ju bra med en sådan bypass pulley, men tråkigt med sådan dyr fraktkostnad.
Kanske blir att byta lager i komressorn. såg även att det fanns att köpa ett kit så man kunde byta bara själva magnetkopplingen med tillhörande remskiva och lager.

Fick höra att om man byter AC-komressor så måste man byta kondensor?? Varför är det så?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Multirem

Ja det är surt att frakten och avgifterna är så dyra :(

Att man byter även kondensorn beror på att det kan vara svårt att få rent denna från smuts, men om själva kompressorn fungerar/fungerade bra innan lagret gav upp så bör det inte vara någon fara, dvs. den kanske inte behöver byta ut.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
kalle82
Minivan
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 30 aug 2013, 20:40

Re: Multirem

Jag fick beställt en "bypass pulley" från usa, några veckors leverans och lite tull avgifter så fick jag hem den.
Tack för tipset.

Har nu monterat den och det fungerar, bilen går att köra med igen.
Det var magnetkopplingen som hade gett upp, så det blir väl till att beställa en ny till våren/sommaren när det börjar bli varmt och man vill ha AC igen.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Multirem

Det är trist att det börjar bli så himla dyrt att beställa från USA osv. nu, försöker hålla mig inom EU hädanefter men allt går destovärre inte att hitta här på hemmaplan.

Skönt att det löste sig tillfälligt i alla fall.

Ja precis, om det blir en lika varm sommar som i år, då skriker man nog efter A/C :D
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar