Kupéfläkt- och fläktmotståndsbyte. Även airbag-lampan började lysa
Postat: ons 13 feb 2019, 10:53
Kupéfläkten har kommit och gått i två månader. Hoppade oftast igång når bilen redan var varm. I samma veva tändes även airbag-lampan. Fläkten går att reglera med både styrka och värme, samt var det ska blåsa både fram och bak.
Verkstan konstaterade självfallet defekt fläkt. Fläkten bytt, men fick hämta ut en bil där fläkten helt plötsligt inte går att reglera i styrka. Man kan heller inte stänga av systemet på off. Då blåser alla fläktar fullt.
Efter en hel dags felsökning skriver de att de behöver byta motstånd. Airbaglampan hittar de inga felkoder för, ”men 50/50 chans att den slocknar”.
Innan jag kontaktar en annan verkstad undar jag:
Är det rimligt att motståndet går sönder i samband med/efter byte av fläkt?
Är det något mer som bör kollas i samband med fläktbyte för att undvika att de nya delarna skadas?
Är det rimligt att airbaglampan lyser pga detta?
Tack på förhand!
Vilsen noob
Verkstan konstaterade självfallet defekt fläkt. Fläkten bytt, men fick hämta ut en bil där fläkten helt plötsligt inte går att reglera i styrka. Man kan heller inte stänga av systemet på off. Då blåser alla fläktar fullt.
Efter en hel dags felsökning skriver de att de behöver byta motstånd. Airbaglampan hittar de inga felkoder för, ”men 50/50 chans att den slocknar”.
Innan jag kontaktar en annan verkstad undar jag:
Är det rimligt att motståndet går sönder i samband med/efter byte av fläkt?
Är det något mer som bör kollas i samband med fläktbyte för att undvika att de nya delarna skadas?
Är det rimligt att airbaglampan lyser pga detta?
Tack på förhand!
Vilsen noob