Hehe ja youtube är bra ibland
Inte den vanliga ”elbilar är skit” analys man ofta ser
Han har tagit reda på många fakta
Dock vet jag inte varför han inte tycker man kan räkna på TCO när det gäller en truck när han själv säger att man gör det på vanliga bilar
Det är ju just TCO som är den stora vinsten på en elbil oavsett karossform
Han har en poäng med rangen när man drar
Den minskar pga luftmotståndet (mest) så kan variera mycket beroende på vad man drar
Det är en elbils akilleshäl, det blir på förhand svårberäknat med rullmotstånd och range
Just CT har riktigt bra grundrange och effektiv drivlina och kommer kunna ladda med v3 SuC (250-300kw) och troligen även den variant av SuC som ska ladda Semin (ännu högre effekt

) så laddstoppen kommer inte bli särskilt långa men måste såklart göras.
Hur ofta beror på vad man drar men man kanske kan halvera rangen när man kalkylerar sin rutt. När man sen kör är bilen riktigt bra på att förutspå hur långt du kommer och var du ska ladda för att komma fram.
CT är egentligen inte aimad mot de riktigt feta truckarna, det man kommunicerat är F-150 som huvudkonkurrent
Vilken range/förbrukning har en F-150 som drar sin maxlast?
//Christian