Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Fiat freemont..nyckelproblem

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fiat freemont..nyckelproblem

Hej igen,

Kollade upp lite hur länge styrenheterna är aktiva i bilen innan de går i viloläge, och har du Keyless Go så kan det vara så att de inte lägger sig i viloläge förrän fjärrdosan/nyckeln är en bit bort från bilen. Hur nära bilen förvarar du nyckeln? Kanske långsökt, men prova lägg nycklarna så långt bort som möjligt och låt bilen stå parkerad en längre tid än förut om möjligt..

Fungerar samtliga 12-volts uttag förresten? Tänkte så det inte felar någonting där.

För övrigt så behöver man felsöka vad det är som drar ström, koppla på en multimeter och dra en säkring i taget, bäst att göra detta direkt så att man ev. får en indikation på vad det är.

Ett större batteri är även att rekommendera, även om det låter surt, då det du har i bilen nu är av klenaste varianten tyvärr.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fiat freemont..nyckelproblem

Glömde även fråga, har du dragkrok på bilen? Kollat igenom kontakten efter synliga fel?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
tomcar78
Minivan
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 04 feb 2017, 16:09

Re: Fiat freemont..nyckelproblem

Avenger skrev:Glömde även fråga, har du dragkrok på bilen? Kollat igenom kontakten efter synliga fel?
ingen dragkrok
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fiat freemont..nyckelproblem

Okej. Då hade jag börjat med att kolla upp de punkterna jag skrev ovan.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
tomcar78
Minivan
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 04 feb 2017, 16:09

Re: Fiat freemont..nyckelproblem

Avenger skrev:Hej igen,

Kollade upp lite hur länge styrenheterna är aktiva i bilen innan de går i viloläge, och har du Keyless Go så kan det vara så att de inte lägger sig i viloläge förrän fjärrdosan/nyckeln är en bit bort från bilen. Hur nära bilen förvarar du nyckeln? Kanske långsökt, men prova lägg nycklarna så långt bort som möjligt och låt bilen stå parkerad en längre tid än förut om möjligt..

Fungerar samtliga 12-volts uttag förresten? Tänkte så det inte felar någonting där.

För övrigt så behöver man felsöka vad det är som drar ström, koppla på en multimeter och dra en säkring i taget, bäst att göra detta direkt så att man ev. får en indikation på vad det är.

Ett större batteri är även att rekommendera, även om det låter surt, då det du har i bilen nu är av klenaste varianten tyvärr.

mvh
ja keyless, nycklarna är ca 8 meter ifrån. Batteriet som jag köpte var likadant som det innan i bilen, optimal 12 v 50 ah. Man får inte plats med så mycket annat, väldigt lite utrymme där batteriet sitter. Jag har förstått att man måste felsöka, hoppas att det är något enklare.
Ärligt talat, bilen är skön och komfortabel, MEN är en riktig skitbil i övrigt.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fiat freemont..nyckelproblem

Prova lägg dem ännu längre ifrån bilen om du har möjlighet till det, typ 12-15 meter minst.

Finns batterier med runt 70-80 Ah, vilket är det lägsta man bör ha med tanke på bilens utrustning osv., dock löser det inte problemet utan den kanske kan stå ett par extra dagar som bäst, och fortfarande starta.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Mjölk
Station Wagon
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 05 feb 2019, 18:59

Re: Fiat freemont..nyckelproblem

Hej
Får jag fråga vad det va som var fel och vad byttes.
Om det har kommit fram någon lösning på allt detta el fel.
Mvh Robert
Användarens profilbild
tomcar78
Minivan
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 04 feb 2017, 16:09

Re: Fiat freemont..nyckelproblem

Mjölk skrev: tis 05 feb 2019, 19:15 Hej
Får jag fråga vad det va som var fel och vad byttes.
Om det har kommit fram någon lösning på allt detta el fel.
Mvh Robert

Hej

Tyvärr så har jag inte orkat gå vidare utan får leva med problemet.
Även mina backsensorer är trasiga, bilden fungerar men inget ljud.
Skriv svar