Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Dodge, Problem med uConnect Update

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
Dodge_durango
Station Wagon
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 18 okt 2017, 13:07

Dodge, Problem med uConnect Update

Hej,

Har skaffat mig en Dodge Durango MY15
Laddade hem uppdateringen från https://www.driveuconnect.com/support/s ... pdate.html och knackade in VIN och fick då en uppdateringsfil att ladda hem.

Gjorde allt enl konstens alla regler, men fungerade inte att ladda hem. Först såg allt bra ut och bilen verifierade uppdateringen men sedan efter "reset" så fick vi upp "system market mismatch, stick contains RW but target is EU"...

Kontaktade DODGE support och dom påstår att det inte går att uppdatera på importbilar... någon som kommit runt detta?

Tack på förhand,

//Lindh
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Dodge, Problem med uConnect Update

Hej!

Importören i Tyskland konverterar enheterna så att de får europeiska kartor osv., därmed behöver man en särskild uppdateringsfil ämnad för den europeiska marknaden (de enheter som konverterats, rättare sagt). I alla fall såsom jag uppfattat det.

Kolla med återförsäljaren här i Sverige eller kontakta exempelvis importören direkt, AGT Europe eller AEC Europe, vilket företag det nu är som tagit hit bilen.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Dodge, Problem med uConnect Update

Din enhet har alltså konverterats från RW (RJ4) till EU (RG4).

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Dodge, Problem med uConnect Update

Du kan även prova att kontakta http://customtronix.com/support/
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Dodge, Problem med uConnect Update

Prova även att kontakta trådskaparen här: http://www.chrysler-forum.com/thread,po ... -47-1.html ...troligtvis jobbar denna person med Chrysler/Dodge då jag sett att det lagts ut en del uppdateringar, även här http://www.lxforums.com/board/general-l ... -13-a.html

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Dodge_durango
Station Wagon
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 18 okt 2017, 13:07

Re: Dodge, Problem med uConnect Update

hej!
Hittade länken till uppdateringarna via en annan sida (men samma länk som du refererade till i sista posten (www.lxforums.com)
Den uppdateringen testade jag att ladda hem och installera i bilen, allt gick bra och den uppdaterades enl. konstens alla regler. Nu kör den 16.16.13. Efter att uppdateringen blev klar och jag öppnade dörren så tutade bilen 3ggr.

Men den verkar skilja sig ändå mot inställningarna som finns på US marknaden, ex "settings" heter fortfarande settings och alla inställningar var desamma, medans den verkar bytt namn till "Apps" i USA och sen antar jag att inställningar såsom "tuta vid upplåsning" osv ej går att få på EU programvaran?

Tack för bra tips i alla fall gällande uppdateringen!

MVH
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Dodge, Problem med uConnect Update

Tutar den fortfarande varje gång?

Troligtvis finns det ett par buggar och funktioner som inte inkluderas fullt ut beroende på bilmodell (vad gäller EU-versionen), men den ska inte tuta när man öppnar dörren (möjligtvis vid avslutad uppdatering för att indikera att systemet är uppdaterat).

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Dodge_durango
Station Wagon
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 18 okt 2017, 13:07

Re: Dodge, Problem med uConnect Update

Nä den tutade bara första gången efter uppdateringen, förmodligen som en bekräftelse på att det fungerade.
Ja, förmodligen så är EU filen "bantad" i jämförelse. Man kanske kan göra något med ISO filen och få den att ladda US- varianten men då kanske det blir konflikt någon annanstans. Såg att det fanns Jailbreak till dessa också, men vore lite surt att "bricka" någon styrenhet i bilen för att testa...

MVH
Användarens profilbild
Seabass
Station Wagon
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 15 okt 2019, 13:27

Re: Dodge, Problem med uConnect Update

Hej,

Tänkte höra i denna tråd om det är någon som har fått ordning på en privatimport själva.
Jag har en 2017 RAM 1500 privatimporterad från USA. Jag har varken svensk radio, kartor eller annat. Finns det möjlighet att konvertera detta själv?
I staterna hade jag dessutom uppkoppling i bilen, är det möjligt att ha det även här och kan man få igång satelitradion (SIRIUS) i bilen?

Tack för hjälpen!
Skriv svar