Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Dodge Ram ecodiesel tillförlitlighet

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
doggydoggen
Station Wagon
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 04 nov 2018, 10:09

Dodge Ram ecodiesel tillförlitlighet

Hej

Min första post här och tänkte starta en tråd angående motorhaverierna som man läser om på dom olika forumen i USA.
Det man aldrig eller sällan läser om är när dessa motorer inte har rasat?
Så jag undrar hur många mil ni har på era bilar, och vad för problem ni haft?

Själv har jag en Ecodiesel limited edition 2014 med 5600 mil, har nyköpt den och enligt förra ägaren så har det inte varit några problem.

Nästa fundering är.... Vilken olja kör ni på?, min är servad med 5w-30 MPM full synet, men jag läser att man tydligen skall ha 5w-40 CJ-4 olja, min har ju hållt ihop 5500 mil med 5w-30 så jag är i valet och kvalet om jag ska fortsätta med samma olja eller byta till en CJ-4 godkänd olja

/D
Umeå
Annons
Användarens profilbild
Targamannen
Station Wagon
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 17 maj 2018, 17:44

Re: Dodge Ram ecodiesel tillförlitlighet

Längre än 5000-6000 mil ska dom väl hålla. Du har nyköpt den men det är tidigare ägare på den, hur hänger det ihop?

/Benny

Skickat från min SM-T535 via Tapatalk

Användarens profilbild
doggydoggen
Station Wagon
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 04 nov 2018, 10:09

Re: Dodge Ram ecodiesel tillförlitlighet

Det är en 2014 som jag precis köpt, således har det varit en annan ägare 2014-2018..=)
eller hur menar du?

iallafall så har jag aldrig hört en dieselmotor som går så snyggt och tyst, får bara hoppas den håller ihop.

jag har ju även luftfjädring på denna bil och där läser man att många har problem när det blir kallare än -15, en amerikan satt en batterivärmefilt på 50w runt kompressorn och då gick den tydligen felfritt efter det, men jag har tänkt klistra på en 20x8cm 4w värmematta, denna tänkte jag skall få gå dygnet runt under vinterhalvåret, 4w lär hålla kompressorn på plusgrader bra nog långt ner i temp.
sen är 4w så lite 0.3amp så den lär inte dra ut batteriet heller(7 amp dygnet) så 1 vecka kan bilen stå utan problem, man kan ju montera en knapp på lämpligt ställe.
Användarens profilbild
Targamannen
Station Wagon
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 17 maj 2018, 17:44

Re: Dodge Ram ecodiesel tillförlitlighet

Om du är orolig och osäker på denna motor så kanske du ska gå på tillverkarens rekomendationer. Den oljan är ju avsedd för denna motor.

/Benny

Skickat från min SM-T535 via Tapatalk

Användarens profilbild
doggydoggen
Station Wagon
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 04 nov 2018, 10:09

Re: Dodge Ram ecodiesel tillförlitlighet

Grejjen är den att det blev en service bulletin 2016 där man sa att det skulle vara 5w-40, men hittar inte om det skall vara på 2014-2015, är ju samma motor, men om FCA(dodge) går ut med att äldre bilar åxå skall ha 5w-40 så är det ju som att sägha"Vi har sagt att ni haft fel olja hela tiden" och man vet ju USA, dom blir stämda på miljarder och annt elände, jag tror personligen att 5w-40 skall vara på alla årsmodeller, men tro gör man ju i kyrkan.
Användarens profilbild
Targamannen
Station Wagon
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 17 maj 2018, 17:44

Re: Dodge Ram ecodiesel tillförlitlighet

Då kan det väl kanske vara riktigt att använda 5w-40 eller som du skrev i #1...5w-30. Jag vet inte utan antar, hoppas att det kommer nån mer i denna tråd och som har några ideer.

/Benny

Skickat från min SM-T535 via Tapatalk

Användarens profilbild
Pentti1an
Station Wagon
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 07 jan 2021, 09:58

Re: Dodge Ram ecodiesel tillförlitlighet

Har du testat montera värmemattan? Hur funka de isåfall ? Har frysningsbekymmer med min ram 1500 ecodiesel -15
Vart hittar jag en sådan matta ?


doggydoggen skrev: sön 04 nov 2018, 11:50 Det är en 2014 som jag precis köpt, således har det varit en annan ägare 2014-2018..=)
eller hur menar du?

iallafall så har jag aldrig hört en dieselmotor som går så snyggt och tyst, får bara hoppas den håller ihop.

jag har ju även luftfjädring på denna bil och där läser man att många har problem när det blir kallare än -15, en amerikan satt en batterivärmefilt på 50w runt kompressorn och då gick den tydligen felfritt efter det, men jag har tänkt klistra på en 20x8cm 4w värmematta, denna tänkte jag skall få gå dygnet runt under vinterhalvåret, 4w lär hålla kompressorn på plusgrader bra nog långt ner i temp.
sen är 4w så lite 0.3amp så den lär inte dra ut batteriet heller(7 amp dygnet) så 1 vecka kan bilen stå utan problem, man kan ju montera en knapp på lämpligt ställe.
Skriv svar