Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Vid vinterkallstart: motorn får för mycket? soppa, inga vettiga felkoder! Hjälp!

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
PatrikElektriker
Station Wagon
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 28 jan 2013, 13:46
Ort: Stockholm

Vid vinterkallstart: motorn får för mycket? soppa, inga vettiga felkoder! Hjälp!

Hej! Skall försöka göra en lång historia kort.

Bil:
2007 Dodge Durango Limited AWD 5.7L Hemi
Ca 16.000mil.

Sommras:
Hade felkod på dålig cat, bytte alla fyra lamba utan förbättring, bilen gick bra så orkade inte ta tag i det då, felkoden kom och gick.

Höstas:
Fick läckage på högra grenröret.
Vid byte av grenrör passade jag på att svetsa in två nya flowmaster katasylatorer.
Efter detta fick jag massa felkoder om avgasreningen. Men bilen rullade igenom besiktningen med bra avgasvärden.
Köpte därför två lampasonddistansskruv och monterade på dem två bakre lambasonderna.
Efter det rullade bilen finfint i någon månad.

Strax innan vintern:
Fick felkod 0456 om minor leak och gascap började lysa på instrumentpanelen.
Den kom och gick men bilen gick bra.

Nutid (vinter):
Felkoden 0456 minor leak evap och 0455 major leak evap och gascap kommer och går, men nu har bilen för första gången fått symtom på att något är fel. När jag startar bilen nu när det är kallt ute så är allt som vanligt, MEN, om jag gasar till innan motorn (glykolen) nått upp i över 75C så börjar motorn hosta och tappar kraft, precis som den når varvstopp, enda tills jag släpper gasen.

Jag tänkte mig att jag måste ha ett läkage på bränslesystemet, men min meck gissade att jag hade en dålig tempgivare som lurar bilen att motorn är varm fast den inte är det, viket gör att motorn går in i normalläge samtidigt som den går fett vid start, alltså går den ojämnt och får simpelt för mycket soppa innan den blivit varm på riktigt.

Men har loggat tempgivaren (glykol) samt luftintagstempen och yttertemp och ingen av dem verkar ge fel värde.

Jag vet att det finns en oljetempgivare men den kan jag ej läsa av, samt den har tydligen inget med motorstyrningen att göra.

Om jag vid kallstart försöker gasa på så motorn hostar så får jag ibland felkod 1128 samt 1129 vilket översätts till okänt fel..

Byter olja och filter var 1000mil.

Saker som ej är orginal/bytta:
Sportluftfilter 2015
Sportavgasrör catback 2015
Tändstift 2016
Oversize däck 2016
Map sensor 2018
Crack sensor 2018
Lampasonder 2018
Katlysatorer 2018
Grenrör 2018
Gascap 2018

Vad ska jag testa?
Har slut på ideér :(
Förut: 2005 Dodge Ram 5,7 2x4 Daytona Quadcab

Nu: 2007 Dodge Durango 5,7 AWD