Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Dodge Journey R/T Mygig Ntg4 REX Radio

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
philip_p84
Station Wagon
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 16 aug 2020, 22:19

Dodge Journey R/T Mygig Ntg4 REX Radio

Hej.

Jag undrar om det finns någon i närheten av Katrineholm som har samma stereo som jag har? Skulle vilja prova en stereo som fungerar för att utesluta om det är fel på min stereo eller om det är något annat fel i bilen som orsakar detta fenomen.

Anledningen är att min har hakat upp sig i en oändlig omstarningsloop, startar upp med dodge Uconnect loggan hör radion i 2 sek sen återstart om och om igen. Alla funktioner i stereon verkar fungera så som radio, dvd, aux osv tills den startar om. Har felkoder på låg spänning i stereon samt låg spänning förstärkare trotts fulladdat batteri, batteriet håller 12,8V, Har nollat felkoder men de dyker upp igen, har även provat med laddare på samtidigt men utan resultat. Har provat att lossa batteriet i 4h utan resultat. Har mätt kontakterna till stereon och där finns inget spänningsfall samt kontrollerat jordningen utan några som helst problem. Lossat alla kontakter ur stereon förutom spänningskontakten C2 för att utesluta kringutrustning som styrs av stereon. Har även kopplat bort förstärkaren utan resultat. Har ingen utrustning för att kontrollera canbus signalen dock.

Funderar på om antingen
1, något på kretskortet i stereon har pajat (har öppnat upp och okulärbesiktat kretskorten men kan inte se något uppenbart fel).
2, någon form av störning i canbus slingan i bilen som orsakar felet på stereon?

Har hittat ett liknande fall på dodgejourneyforum.com där de inte verkade leda någonstans och sen dog tråden.

Som sagt skulle vilja prova en lika dan stereo innan jag skickar efter en begagnad för 5000kr, dodgeverkstaden i Sthlm kunde ta in för en felsökning med startavgift på 2500kr och en ny går loss på 25000kr. Är inte så sugen på att lägga dom pengarna hos verkstaden om jag kan lösa det själv!
Ett annat alternativ är att hitta en firma som felsöker och lagar stereon men har inte hittat någon sådan än.

Tacksam för hjälp om det finns någon i närheten, har snart gett upp hoppet.

/Andreas
Bilagor
8B0332BB-8432-4086-BE7F-ED9AF104BF10.jpeg
Annons
Användarens profilbild
philip_p84
Station Wagon
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 16 aug 2020, 22:19

Re: Dodge Journey R/T Mygig Ntg4 REX Radio

Pratat med en snubbe som sa att det är en liten komponent i stereon som är trasig, att byta den är ingen garanti att stereon fungerar igen. Blev en begagnad från bildelsbasen och nu funkar stereon i bilen som den ska.
Skriv svar