Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Jeep Grand Cherokee 5.2 -97 AC Kompressor

Jeep, det välkända 4x4 bilmärket
Användarens profilbild
affe76
Minivan
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 22 jun 2015, 07:44

Jeep Grand Cherokee 5.2 -97 AC Kompressor

Hejsan.
Jag har hittat en Grand Cherokee som verkar vara i ok skick för pengarna. Måste få svetsat trösklarna på den men det verkar mer eller mindre oundvikligt på dessa bilar. Det jag märkte var att ac remmen var borta på den. Det är tryck i systemet men när jag snurrade på hjulet till kompressorn så var det lite missljud. Någon som kan tipsa om en bra sajt eller leverantör på sådana saker? Märkte med att torparen bak var ur funktion. Lite småfix men det är samtidigt lite roligt att pyssla med. Växellådsoljan var röd och fin så den verkar ha skötts.
Några andra tips som kan vara bra att veta?
Bilen har gått 19.200 mil och får dra 3.500 kg :-)

Mvh
Affe


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Annons
Användarens profilbild
affe76
Minivan
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 22 jun 2015, 07:44

Re: Jeep Grand Cherokee 5.2 -97 AC Kompressor

Hej igen!

Köpte bilen och kört runt med den en del ikväll.
Visar sig nu vilket jag inte märkte innan att bilen liksom kränger vid snäva svängar. Kan det vara fördelningslådan som är kass då?? Lite orolig för det.

Mvh
Alf
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Jeep Grand Cherokee 5.2 -97 AC Kompressor

Hej och grattis till bilköpet!

Kolla efter en AC-kompressor på ebay.com, rockauto.com, osv. om du vill ha det billigt och samtidigt nytt/renoverat. Annars finns det säkert begagnade på laga.se och/eller bildelsbasen.se om du vill ha det snabbare, dock kan priserna ibland vara dyrare än nya/renoverade från USA, jag hade inriktat mig på en ny/renoverad.

Kollade snabbt upp priserna och en beg. börjar från cirka tusen kronor och uppåt (+ frakt) och en ny ligger på cirka 2200:- kr med frakt och avgifter från ebay.com (exempel, här är en länk: http://www.ebay.com/itm/A-C-Compressor- ... 0e&vxp=mtr).

En ny i Sverige går på det dubbla.

Det kan dock vara lagret/kopplingen som är dålig vilket kan vara värt att kolla upp, så kanske man kan byta det istället för hela kompressorn.

Vad är det som felar hos torkaren där bak, är det motorn som inte fungerar eller har mekanismen kärvat ihop? Denna reservdel (om det inte går att smörja upp) finnes nog bäst hos någon bildemontering (begagnad). Å andra sidan var det ganska billigt på ebay.com även här, en nyrenoverad går att få för 900:- kr med frakt och avgifter (cirka pris), länk till produkten: http://www.ebay.com/itm/Windshield-Wipe ... ef&vxp=mtr

Ang. att bilen kränger, svårt att säga över Internet men dessa bilar är inte som en vanlig personbil, de har en helt annan körkänsla som kan vara lite svår att vänja sig vid. Om du har någon annan liknande bil du kan provköra så kan du jämföra om dom känns samma i kurvorna.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
affe76
Minivan
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 22 jun 2015, 07:44

Re: Jeep Grand Cherokee 5.2 -97 AC Kompressor

Hej Avenger.

Stort tack för snabbt och bra svar.
Ska beställa delarna från länkarna du skickade.
Bilen snarare tuggar när man gör en u-sväng. Försökt hitta lite förklaringar och det verkar som om visko kopplingen kan bara slut. Har förstått att det är en 249a fördelningslåda jag har i bilen. 4fulltime-N-4L .
Försöker hitta beskrivning på hur man byter själv men de länkar jag hittar gäller inte längre. Kollat på ebay i och med att du skickat länkar dit och det verkar prisvärt där:-) men blir lite osäker på vilken man ska kolla på.
Vi pratades vid för ett par veckor sedan angående en Grand Voyager, vill bara säga att jag tittar runt fortfarande:-)

Mvh
Affe


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Jeep Grand Cherokee 5.2 -97 AC Kompressor

Innan du beställer något så är det bra att kontrollera reservdelsnummer med befintliga delar, så att allt stämmer osv., kanske även skicka iväg ett mejl till respektive säljare så att man får intyg om att det ska passa (ifall det inte skulle göra det när delen kommer, om något blir fel).

Tror att det blir aningen dyrt att beställa sådana tyngre delar, frakten kan sticka iväg en hel del tyvärr =( Försök hitta en på någon bildemontering. Det kanske kan hjälpa med ett oljebyte om man vill chansa på det först och främst, men det blir några hundra i inköp av oljan.

Då blir det en hel "vagnpark" med amerikanska bilar om du även handlar en Voyager =)

Trevlig helg.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
affe76
Minivan
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 22 jun 2015, 07:44

Re: Jeep Grand Cherokee 5.2 -97 AC Kompressor

Du skrev en bra grej innan att det kan vara lagret/kopplingen på ac:n. Det verkar som det när jag snurrar på hjulet. Försökt att hitta bara den delen men verkar lite svårare. Men det måste ju finnas. Ska försöka hitta det och en ny rem, den som sitter där nu är borttagen från hjulet.
Får åka in till någon som kan kolla vad detta för visco som passar min.

Japp, blir bara amerikanskt, inget som slår komforten och att det verkar finnas ett överflöd av billiga delar=)

Detsamma.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Jeep Grand Cherokee 5.2 -97 AC Kompressor

Hansen Racing har lager till kopplingen ser jag, dock måste man först ta reda på vilket det är man har då det finns två olika storlekar.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
affe76
Minivan
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 22 jun 2015, 07:44

Re: Jeep Grand Cherokee 5.2 -97 AC Kompressor

Kanon, tack.
Helt grön på detta men vill lära mig mecka själv så långt det går. Ska se om det finns något nummer på kompressorn som man kan gå efter.

Mvh
Affe


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar