Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

jeep grand cherokee skillnad år 97-00

Jeep, det välkända 4x4 bilmärket
Användarens profilbild
kristern
Station Wagon
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 27 dec 2017, 20:03

jeep grand cherokee skillnad år 97-00

Hej vad är det för skillnad mellan grand Cherokee 4.0l år 97 och 01 motor och automatlåda.
typ ny elektronik eller liknande?

Med vänlig hälsning Krister
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: jeep grand cherokee skillnad år 97-00

Hej!

Menar du främst motorn och lådan eller bilmodellen i helhet?

Motorn och lådan är i stort sett samma, dock har det skett både mjukvaruuppgraderingar och till viss del lite ändringar i designen vad gäller de bägge. Under en period under tidigt 2000-tal (någon gång under modellår 2000 tror jag) så var det "mindre" problem med topplocket vad gäller motorn, detta fixades dock fort så 2001:orna ska inte ha några problem. För övrigt är ju denna motorn en utav de bästa någonsin med ett grymt bra rykte kring sig, vem man än snackar med lovordar dessa fina maskiner, med all rätt dessutom.

Funderar du på om någon del är utbytbar eller är du spekulant på en ny bil? =)

mbh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
kristern
Station Wagon
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 27 dec 2017, 20:03

Re: jeep grand cherokee skillnad år 97-00

Hej jag tänkte mest skillnad på motor och låda ,det övriga skillnad syns.
Jo jag är spekulant på en grand Cherokee 00 limited edition som har gått 19000 mil mycket bra skick 4.0 liters motor.full servad ,lite klar lack släpp på baklucka och en 97a som har gått 14300 mil likadan motor men det lutar åt 00an,
Med vänlig hälsning Krister
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: jeep grand cherokee skillnad år 97-00

När nu kinesiska Great Wall (betyder Kinesiska muren) vill lägga ett bud på hela eller delar av Fiat-koncernen (då åker Dodge och Chyrsler med) så är det i praktiken varumärket Jeep de är ute efter. Kina köper mer och mer av gamla varumärken och senast 15% av Volvo Lastvagnar (90 år i år). Att köpa koncerner och stora tunga varumärken är ett enklare och billigare sätt att "ta över makten" än att utföra krigshandlingar. Bakom Geely som köper in sig mer och mer i Volvo (äger det mesta av Volvo personvagnar) spela Kinesiska staten i kulisserna som då lånar ut pengar till Geely. I Sverige låter landets ledning det ske vilket inte är lika enkelt i andra länder och det blir intressant att se hur USA ledning kommer att förhålla sig.

Hur det är med Jeep som märke kan man ju fråga sig, dyr bil - men motsvarar den priset? Dyr och överreklamerad precis som HD?

Kollade nya Voyager (numera Pacifica) och ledsamt nog så är väl min 2012 den sista i sviten Voyager. Kommer att sakna den. Mer på:
http://www.usabilforum.se/viewtopic.php?f=29&t=5266
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: jeep grand cherokee skillnad år 97-00

Nae det tror jag inte kommer ske, de ryktena är avfärdade sedan ett tag tillbaka :)

kristern: Jag hade nog kikat på en 2001:a i så fall, om du ska ha 4.0:an, alternativ om du kan se historiken så att toppen är utbytt.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar