Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

USA Import

Jeep, det välkända 4x4 bilmärket
Användarens profilbild
Claes5573
Station Wagon
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 25 jan 2018, 03:23

USA Import

Hej,
Ny här på forumet och funderar på att ta hem min Jeep 3,7 l Liberty Sport 2008 från USA i sommar. Någon som har en hum om vad den skulle kosta att försäkra och skatta i Sverige?
Svårt med reservdelar? Vad skulle en service kosta?
Bilen har jag nu kört i ca 2 år och har gått ca 18000 mil.
Svar mottages tacksamt!
Claes
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: USA Import

Tjena,

Då blir det flyttgods antar jag?

Försäkringskostnaden är högst individuell men jag kan inte tänka mig att det blir någon hög summa om du exempelvis ska ha halvförsäkring. Bästa är om du kontaktar ett par olika försäkringsbolag med en offertförfrågan och beskriver situationen. Detta är bara en gissning utifrån egna uppgifter, men 3500-4000 kr per år i halvförsäkring borde inte vara omöjligt, möjligtvis ännu lägre beroende på bolag.

Fordonsskatten borde inte påverkas av det nya Bonus-Malus-systemet som införs i sommar (1 juli 2018), eftersom du importerar en äldre bil (såsom jag uppfattat det), så den kommer som vanligt beräknas på koldioxidutsläppet då det är en 2006+ årsmodell. Bör bli runt 3700 kr/år. Om jag nu uppfattat fel, så att den omfattas av den nya skatten om den registreras efter 1 juli så blir det en mycket hög skatt de tre första åren.., men tror enbart det gäller nya bilar som registreras efter detta datumet, ej 10 år gamla.

http://www.regeringen.se/artiklar/2017/ ... nslebytet/

Reservdelar finns till bra priser från Tyskland eller USA.

Service kan skilja en hel del mellan olika verkstäder, mest sparar man på att göra det själv men det är inte alltid man har plats och verktyg. Vanliga oljebyten i motor, låda, bromssystem etc. (sedvanlig service) kostar inte så mycket (förslagsvis köper man på sig delarna själv och lämnar enbart jobbet till en verkstad).

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Claes5573
Station Wagon
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 25 jan 2018, 03:23

Re: USA Import

Hej,
Tackar tackar och jag den kommer in som flyttgods. Kostnaderna verkar ju då vara rimliga beroende på var man bor och möjlighet till bra serviceställe.

Claes
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: USA Import

Ja det blir nog bra! Det är riktigt fina Jeep det där!

Lite "off-topic" men ändå nämnvärt i sammanhanget: Minns jag rätt så sitter oljefiltret lite knepigt till på de motorerna (samma gällande Dodge Nitro 3.7), i princip dolt varav det är lite jobbigt att byta (om du tänker göra den vanliga servicen själv) :)

Lycka till med flytten och importen!

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar