Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Jeep SRT8 2012 tråden

Jeep, det välkända 4x4 bilmärket
Användarens profilbild
Lars1982
SUV
Inlägg: 268
Blev medlem: fre 03 jul 2015, 23:37

Jeep SRT8 2012 tråden

Hej! Nybliven ägare av en jeep srt8 av årsmodell 2012. Underbar bil med ett enormt vrid :)

I den här tråden tänkte jag lägga upp lite projekt om bilen.

Planen i framtiden är att byta ut orginalavgassystemet till ett Borla Atak catback. Vill åt ljudet från v8an mer. Nu är den ganska tyst. Fasligt snabb men tyst :)

Hade lite problem att parkoppla stereon med min androidtelefon men det löste sig efter lite sökningar på youtube.

Det enda jag inte fick till är gps'n. Får ingen signal samt den tror jag är långt ut i havet.

Funderar på att byta ut huvudenheten till en eftermarknadsenhet. Förslag på enheter tas gärna emot. Vill helst att det ska vara plugg n play, dvs ej klippa kablar. Har backamera nu.

Finns det ngt knep att komma förbi spärren för dvd spelaren i enheten, den tar bort bilden från filmen när jag lägger i Drive. Frugan vill kunna se på film under längre turer.

Mvh Lars
Annons
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Jeep SRT8 2012 tråden

Jag hittade en enhet som jag ville ha i min, android system där du kan koppla upp den mot sin wi-fi hemma o ladda ner appar, Spotify osv. Det är även förinstallerat för kamera o dyl, bara att koppla in o köra.
Ska se om jag kan hitta den igen, låg på runt 4-5 har jag för mig.

DVDn vet jag inte, blir nog svårt att ta sig förbi där fram. Ingen skärm i taket?[emoji85]


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Lars1982
SUV
Inlägg: 268
Blev medlem: fre 03 jul 2015, 23:37

Re: Jeep SRT8 2012 tråden

Tyvär ingen skärm i taket. Vad kan strulet med gps signalen bero på?
Användarens profilbild
Lars1982
SUV
Inlägg: 268
Blev medlem: fre 03 jul 2015, 23:37

Re: Jeep SRT8 2012 tråden

Funderar på att införskaffa dessa ramper för att lösa oljebytet. Vad tror ni? Bor i lägenhet så egen lyft blir svårt :)

https://www.skruvat.se/Bilramp-P427537. ... ZAQAvD_BwE

Mvh Lars
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Jeep SRT8 2012 tråden

Ingen aning, min första tanke var att den inte var EU-anpassad, men den borde väl vara såld ny här? Eller?



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Jeep SRT8 2012 tråden

GPS-problemet brukar alltid lösa sig genom att man återställer enheten.

Går att programmera bort låsningen för DVD:n, men jag avråder starkt från att göra det, blir alltid en viss distraktion för dig som förare.

De ramperna funkar säkert bra, dock blir det lite lutning så all olja kanske inte går att tömma ut om du nu inte lyfter ner den med domkraft efter att pluggen är dän, och sedan upp på ramperna igen efteråt. Jag avskyr dock att ligga under en bil, oavsett hur väl uppallad den är :D Kom ihåg att säkra upp den bak vid hjulen (fastän du har i både parkeringsbromsen och PARK), just in case.

Lite mer info om ramperna: www.autostyle.nl/catalog_en/synthetic-c ... -17cm.html

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Lars1982
SUV
Inlägg: 268
Blev medlem: fre 03 jul 2015, 23:37

Re: Jeep SRT8 2012 tråden

Hur återställer man enheten?

Ramperna har jag som plan b om lyften på gds hallen okq8 inte lyfter bilens vikt.
Användarens profilbild
Stefan N
SUV
Inlägg: 346
Blev medlem: sön 29 nov 2015, 13:34

Re: Jeep SRT8 2012 tråden

jag har hyrt garage när jag bodde i lägenhet (innan jag insåg att hus var vägen att gå :oops: ) Men jag ville ha lyft och inga ramper, alla är vi olika
RAM Sport 1500 4x4
Användarens profilbild
Lars1982
SUV
Inlägg: 268
Blev medlem: fre 03 jul 2015, 23:37

Re: Jeep SRT8 2012 tråden

Planen på att använda lyftarna på gds hallen sprack då maxvikten var 2ton. Någon som har ett tips på hur man kan byta oljan då? Risken är precis som du skrev Avenger är att all olja ev inte rinner ut iom att bilen ej är plan när man använder ramperna jag länkade till.

Vill helst kunna göra mindre service själv.

Övrigt så kollade jag om mekonomen kunde fixa montering av borta atak system, det var inga problem men skulle kosta ca 2300 att montera.

Hur nollställer man radion för att se om man får till gps'n?

Övrigt är jag mkt nöjd med bilen. Dock är den riktigt skitig nu, slask, snö och kallgrader om vart annat :(

Märks att dubbdäcken är ngt slitna. Blir nog nya tills nästa vinter.

Mvh Lars
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Jeep SRT8 2012 tråden

Ryck batteriet?[emoji85]


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Jeep SRT8 2012 tråden

God kväll!

Det var synd att lyftarna inte klarade minst 2,5 ton :( ...tjänstevikten på bilen är cirka 2,4 ton.

Om du har en verkstadsdomkraft så funkar det att först köra upp bilen på ramperna, därefter skruva dän pluggen och låta så mycket som möjligt tappas ur och sedan sänka ner den från ramperna med domkraften så att resterande mängd rinner ut, och till sist höja upp den igen och tillbaks med oljepluggen och därefter sänka ner bilen återigen (eftersom den inte går att starta, alternativt rulla den bakåt om det går att göra på ett säkert sätt) och fylla på olja :)

Funkar ju också att låta den stå på ramperna i framändan medans man höjer bakpartiet för att få bilen "plan", men det ärriskabelt i och med att bakhjulen lyfts från marken, så det rekommenderar jag inte.

Jag vill dock påpeka att man kanske kommer åt både plugg och filter utan att höja bilen överhuvudtaget (beroende på ens storlek), då allt sitter relativt lättillgängligt nära fronten.

EDIT: Hittade ett YouTube-klipp:

Ang. GPS:en, har du först kollat så att platsen är korrekt inställd i menyn? Det går även att kalibrera GPS:en genom att köra två varv i en cirkel (medsols) i under 8 km/h (funkar det inte med två varv så kan man prova tre).

Att koppla från batteriet som d4l skriver kan ev. funka också (för att återställa, ej kalibrera).

I värsta fall så är enheten defekt eller antennen, vilket garantin dock borde täcka.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Jeep SRT8 2012 tråden

Billigare ramper.
Bild



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Jeep SRT8 2012 tråden

Vart hittade du systemet? Bra pris? Skulle också vilka ha lite grymmare ljud[emoji85]


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Lars1982
SUV
Inlägg: 268
Blev medlem: fre 03 jul 2015, 23:37

Re: Jeep SRT8 2012 tråden

Hittade systemet på följande ställe http://badmanners.se/index.php?route=pr ... uct_id=649

Sen tillkommer montering hos mekonomen alt ngn annan verksta i stan.

Vill gärna ha ett sånt system men fortfarande lite osäkert om besiktningen godkänner det eller inte. Pratade med säljaren på badmanners och han hade besiktat en jeep srt8 med samma system och det var inga problem.

Hade magnaflow på min dodge ram för länge sen och den gick igenom. Årsm 2006-2007. (hemi)

Mvh Lars
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Jeep SRT8 2012 tråden

Det brukar aldrig vara problem med sådana custom-anpassade avgassystem som efterliknar original, bara om det är något slafsigt hemmabygge där grejorna inte sitter fast, saknar dämpare helt, eller dylikt :D
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar