Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Tips inför köp: Grand Cherokee Overland 2012

Jeep, det välkända 4x4 bilmärket
Användarens profilbild
Cabininthewoods
Station Wagon
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 22 nov 2018, 15:56

Tips inför köp: Grand Cherokee Overland 2012

Har äntligen funnit den modell som täcker familjens alla behov de kommande åren, Jeeps Grand Cherokee Overland som lanserades 2011. Köp blir det men tar gärna emot tips från er som ägt en (inte nödvändigtvis en Overland, de andra utrustningsnivåerna går också bra)
Personligen är jag nervös för luftfjädringen och all elektronik. Kamkedjesatsen, är den dyr att byta? Har Jeep hållbara AC-system?
Jag kommer ibland köra den off-road ut till stugan i skogen. Om någon tycker bilen är olämplig för det - skriv gärna!
Annons
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Tips inför köp: Grand Cherokee Overland 2012

När du säger kamkedjesats så antar jag du menar jämfört med rem?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Cabininthewoods
Station Wagon
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 22 nov 2018, 15:56

Re: Tips inför köp: Grand Cherokee Overland 2012

Nej, jag menar generellt, jämfört med medianvärdet för kamkedjebyte oavsett bilmärke/modell. Jag vet att det kan skilja enormt mellan motorsort, märke, modell. Har en Suzuki Grand Vitara XL7 som står hemma avställd då byte av alla synkade kedjor med tbh kostar ca 30.000 kr om det ska göras enligt Suzukis krav (den har V6-motorn och har då totalt 4 kedjor, så det är ett extremfall).

Men det viktiga i det hela är att jag är ute efter fallgropar med denna modell för att se om de är överkomliga (min åsikt är att alla bilar har svagheter), eller om jag ska skrota planerna och leta fatt på en annan bilmodell.
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Tips inför köp: Grand Cherokee Overland 2012

Ah då är jag med!

Har tyvärr inte mycket att mycket att komma med, förutom att du valt en snygg och schyst bil, och att jag inte tror att resan till stugan är något problem. Så länge du inte kör rally eller att vägen snarare är en skogsmaskinsväg :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar