Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Mina Chevrolet Trans Sport, 02 och 04

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Mina Chevrolet Trans Sport, 02 och 04

Från 01 kom ett system som heter Pulse-Air för avgasreningen, i övrigt har jag inte sett någon skillnad på slangar.
Annons
NickW
SUV
Inlägg: 227
Blev medlem: tor 22 aug 2013, 21:03
Ort: Lund

Re: Mina Chevrolet Trans Sport, 02 och 04

sverker skrev:Från 01 kom ett system som heter Pulse-Air för avgasreningen, i övrigt har jag inte sett någon skillnad på slangar.
Där ser man. Men den beigea färgen passar väldigt fint till TS får jag säga =)
~W
NickW
SUV
Inlägg: 227
Blev medlem: tor 22 aug 2013, 21:03
Ort: Lund

Re: Mina Chevrolet Trans Sport, 02 och 04

NickW skrev:
sverker skrev:Från 01 kom ett system som heter Pulse-Air för avgasreningen, i övrigt har jag inte sett någon skillnad på slangar.
Där ser man. Men den beigea färgen passar väldigt fint till TS får jag säga =)
Såg nu att min bil saknar bypasshose. Verkar vara draget på något annat sätt .
~W
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Mina Chevrolet Trans Sport, 02 och 04

Bromsarna på 02'an har varit dåliga ett tag, klossarna är var slut och skivorna fram också men det märktes inte på bromsförmågan ändå. Bara att om man tryckt till ordentligt så har det skrapat metall mot metall, i helgen blev det dock värre så jag tänkte att jag ville inte riskera större skada eller att plötsligt få bortfall på bromsförmågan så jag ställde på 04'an för att åka till Hansen. På just bromsskivor så är det ingen större vinst att beställa från ebay eller Rockauto jämfört med Hansen, när man räknar med frakt, tull och moms. Antagligen pga vikten.

Jag har bara provkört lite med 04'an pga att jag inte satt på några vinterdäck, men nu är ju det inga problem. Lite obalans i ett däck och så är en ABS-givare trasig, dock dök det upp ett nytt problem på den:
20140217_095635.jpg
Notera tegelväggen och vad hastighets och tempmätarna visar... Det började när jag var på väg till Hansen att jag tyckte att det gick mycket snabbare än vad hastighetsmätaren visade, sedan så stannade den på noll efter ett rödljus. När jag sedan parkerade så gick inte tempmätaren ner till noll, och när jag startade igen så fortsatte den bara uppåt, lika så med tankmätaren.

Jag kände efter på kylslangarna och motorn, kändes inte onormalt varm och inte heller kupévärmen, så därför vågade jag köra hem. Då fungerade hastighetsmätaren normalt igen. Väl hemma hämtade jag min OBD-II bluetoothadapter och kopplade in för att se vad PCM hade för värden, och den hade 90 grader på tempmätaren.

Jag funderade på om jag skulle ställa bilen och ta en bilpolbil istället men då jag redan var försenad till jobbet och hade rimliga värden från PCM så åkte jag. Efter ett tag så märkte jag att hastighetsmätaren stannat som på bilden ovan så jag fick köra på värdena från PCM som visades i telefonen. Temperaturen rörde sig inom förväntat intervall och eftersom fläktarna fungerade när jag slog på AC så kunde jag också konstatera att den har åtminstone något tryck i systemet. Tankmätaren visade rätt värde.

Eftersom mätarna enl elschemat stryrs av värden från PCM, och den har rätt värden, känns i första hand instrumentklustret misstänkt.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Mina Chevrolet Trans Sport, 02 och 04

Vilket dumt fel med mätarhuset, typiskt :( Kan förstå att man blir nervös när något sådant händer, att mätarna springer iväg sådär :shock:
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Mina Chevrolet Trans Sport, 02 och 04

Speciellt på en TS där det är ett vanligt problem med överhettning...

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Mina Chevrolet Trans Sport, 02 och 04

Aa tänkte det :(

Hoppas att det löser sig med mätarhuset.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Mina Chevrolet Trans Sport, 02 och 04

Tydligen ett vanligt fel i GM's instrumentpaneler att stegmotorerna går sönder, finns reparationssatser på ebay. Jag ska beställa hem ett sådant och också gå över alla lödpunkter som ser misstänkta ut med pennan.

Nu blev det dock vinter igen, och 04'an har bara sommardäck, så då var det inte mycket annat val att sätta igång och fixa 02'ans frambromsar. Relativt enkelt jobb, två skiftnycklar av 5, och tog väl effektiv tid ca 30 min per sida att byta klossar och skivor.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Mina Chevrolet Trans Sport, 02 och 04

Aha, det visste jag inte. Har dock sett rep-satser till äldre Chevy men aldrig tänkt på att det finns till TS, smidigt isf, om man kan löda :)

Här håller sig tempen på 4-5 plus på dagarna och ner emot 1-2 på kvällarna, hoppas att våren kommer snart!
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Mina Chevrolet Trans Sport, 02 och 04

02'an har tyvärr drabbats av inkontinens, den har börjat läcka kylvätska till oljan. Den har alltid läckt lite långsamt någonstans, men jag har hållit koll på att det inte gick i motorn förrän nu och jag såg det ganska snabbt så den bör inte ha tagit någon skada. Det syns ingenting på oljestickan men om man tittar under oljepåfyllningslocket syns 'majonnäs' om än inte så mycket, så det bör inte vara någon större fara ännu men nu ska den inte köras mer förrän insugspackningen är bytt. Jag har kvittot på när man bytte toppackningar och man använde inte förstärkta insugspacknignar så det var inte helt oväntat att det kunde komma.

04'an är påställd och igår bytte jag höger bak hjullager, skiva och klossar som var tvärslut och skrapade. Återstår att byta skiva och klossar på vänster sida, sedan är de inte så bra fram heller. Hjullagret var svårt att få loss, satt stenhårt, men gick till slut. ABS-lampan och indikeringen att 4wd är avslagen slocknade direkt.
Användarens profilbild
Diesel Nordlöf
SUV
Inlägg: 139
Blev medlem: mån 18 mar 2013, 18:56
Ort: Stockholm

Re: Mina Chevrolet Trans Sport, 02 och 04

För mig lossnade hjullagren oerhört lätt med avdragare från Biltema, utan den antar jag man hade fått slå rätt ordentligt med tanke på hur rostiga splinsen var på drivaxlarn.
[album]208[/album]

Momentdrog du 33mm muttern som gängas på drivaxeln?

Jag väntar på ett till hjullager (och topplocksbultar + annat godis) från Rockauto, förhoppningsvis löser det mitt bekymmer med den intermittenta ABS/AWD problemet.
MVH Stefan
VW Sharan 2.0 TDI 4-Motion
XC70 D5 -04
Har genom åren ägt totalt 6st Trans Sport varav 5st AWD
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Mina Chevrolet Trans Sport, 02 och 04

Drivaxeln fick jag loss enkelt med en avdragare, men det som var svårt var att få loss lagerhuset från fästet.

Jag momentdrog inte, utan drog på känn.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Mina Chevrolet Trans Sport, 02 och 04

Hade också det problemet på en bil, navet lossade inte på flera timmar, jädra vad det satt åt, förstår inte hur det kunde sitta så pass.

Avdragare är bra att använda till drivaxeln, så man inte råkar slå för hårt med hammare så något går sönder.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Mina Chevrolet Trans Sport, 02 och 04

Jag har fått några gånger att ABS-lampan tänts, räcker med att stänga av bilen och starta igen för att det ska släckas så det är väl på gränsen någonstans för att vara dålig kontakt. Får koppla in Tech-II'an och se vad den klagar på.
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Mina Chevrolet Trans Sport, 02 och 04

Ikväll blev det oljebyte på 04'an, den var svart och fin. Det finns ingen oljekylare för motorn märkte jag, den sitter annars i oljefiltrets fäste. Tror dock inte det spelar någon större roll.

Versatrak-klumpen läcker i packboxen på höger sida, så jag får nog byta den ändå. Bytte också vänster bak bromsskiva och klossar och fixade ett bakljus som inte fungerade.
Skriv svar