Mina Chevrolet Trans Sport, 02 och 04
Re: Mina Chevrolet Trans Sport, 02 och 04
Blir det byte av hela diffen eller enbart packboxen? Hade du en diff över eller minns jag fel nu?
Annons
Re: Mina Chevrolet Trans Sport, 02 och 04
Som det ser ut så måste man nog ta ner den för att byta packboxen så jag ordnar nog fram en annan så att man kan byta snabbt. Det jag funderar på är om man kan ta ner den utan att behöva ta loss drivaxlarna från naven, det ser ut som att det kan gå men i den beskrivning jag hittat så ska man ta bort höger hjullager och det är precis nytt så jag undviker helst att röra det.
Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Re: Mina Chevrolet Trans Sport, 02 och 04
Ja, att lossa nya delar på bilen är aldrig kul. Tur dock att det i sådana fall är ett nav och inget pressat lager.
Re: Mina Chevrolet Trans Sport, 02 och 04
Nu har jag forskat lite mer. Det är inte så svårt att byta packboxen, men drivaxeln måste tas loss för att det ska gå att komma åt. Orginal packbox är ganska dyr, men Åbergs har en ersättare för 100 kr. Det behövs ett specialverktyg för att sätta dit den, men det finns på ebay. Kan vara värt ett försök.
Re: Mina Chevrolet Trans Sport, 02 och 04
Vänster framhjulsnav är skyldig till den tända ABS-lampan enl Tech-II. Dock fanns det lagrade koder också på höger fram och höger bak (fast den senare är nyligen bytt så det är förhoppningsvis bara någonting som ligger kvar).
Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Re: Mina Chevrolet Trans Sport, 02 och 04
Idag kom ett hjullager med posten, så det blev kvällens aktivitet att byta det. Med det senaste tillskottet till verktygslådan, en glidhammare, så gick det lätt att få loss lagret:
Direkt när jag backade ut så fick jag ABS-fel igen, på höger fram. Det hade jag dock redan misstänkt så ett lager till är redan på väg och bör komma under veckan. Vänster var betydligt mer trasig för jag har haft problem med att abs'en gått igång när man bromsat normalt vilket har fösvunnit nu.
Idag fick jag också tillgång till ett garage, inte så stort utan precis att det går att få in bilen och stänga dörrarna men det underlättar ändå det kommade packningsbytet i 02'an.
Dock så blev det som alltid komplikationer eftersom jag drog av den lilla bulten som sitter på en av bultarna till hjullagret. Den håller en platta som skyddar abs-givarens kontakt. Lösningen blev att fila upp hålet så att den kunde skruvas fast lillsammans men hjullagerbulten.Direkt när jag backade ut så fick jag ABS-fel igen, på höger fram. Det hade jag dock redan misstänkt så ett lager till är redan på väg och bör komma under veckan. Vänster var betydligt mer trasig för jag har haft problem med att abs'en gått igång när man bromsat normalt vilket har fösvunnit nu.
Idag fick jag också tillgång till ett garage, inte så stort utan precis att det går att få in bilen och stänga dörrarna men det underlättar ändå det kommade packningsbytet i 02'an.
Re: Mina Chevrolet Trans Sport, 02 och 04
Vad bra att det löst sig med att ABS:en inte går i när du bromsar, sånt är inget kul och känns inte bra när man kör, lite läskigt.
Smart lösning med skyddet till kablaget.
Är det bra längdmått på garaget så man har plats framför bilen så blir det nog bra, särskilt när man ska meka i motorrummet och annat fix där framme.
Smart lösning med skyddet till kablaget.
Är det bra längdmått på garaget så man har plats framför bilen så blir det nog bra, särskilt när man ska meka i motorrummet och annat fix där framme.
Re: Mina Chevrolet Trans Sport, 02 och 04
Det är tyvärr bara någon cm i marginal på längden så jag får ha dörrarna öppna när jag mekar. Det är mest för att ha någonstans att ha sakerna. Tyvärr kortade de garagen med nästan 2 meter när de renoverade husen för några år sedan för att få plats med en ventilationsanläggning
Re: Mina Chevrolet Trans Sport, 02 och 04
Aha, tur iaf att man inte behöver stå helt utomhus vid dåligt väder.
Frisk luft i husen nu då!:)
Frisk luft i husen nu då!:)
Re: Mina Chevrolet Trans Sport, 02 och 04
Igår kväll blev tredje hjullagret bytt, höger fram denna gång och ännu så länge så har ABS-lampan stannat släckt efter självtesten. Nu vid femte hjullagret jag bytt på dessa så börjar det vara rutin och gick på ca 45 minuter.
Sedan så hade jag tänkt att skifta däck med 02'an eftersom de bara gått en säsong och de på 04'an är något snedslitna (måste in och kolla hjulinställingarna men först ska bilprovningen få skaka den så att jag ser om det är några leder som är dåliga), men det visade sig att 02'an (2wd) har 15" fälgar och 04'an (awd) har 16" så de gick inte på över bromsoken. Tydligen så är både ok och skivor större på awd-modellerna.
Jag tänkte då att kanske det finns en chans att få upp max släpvagnsvikt från 1700 kg, men tyvärr anger GM själva den bara till 1588 kg (3500 lbs). Troligtvis är det drivlinan som begränsar.
Sedan så hade jag tänkt att skifta däck med 02'an eftersom de bara gått en säsong och de på 04'an är något snedslitna (måste in och kolla hjulinställingarna men först ska bilprovningen få skaka den så att jag ser om det är några leder som är dåliga), men det visade sig att 02'an (2wd) har 15" fälgar och 04'an (awd) har 16" så de gick inte på över bromsoken. Tydligen så är både ok och skivor större på awd-modellerna.
Jag tänkte då att kanske det finns en chans att få upp max släpvagnsvikt från 1700 kg, men tyvärr anger GM själva den bara till 1588 kg (3500 lbs). Troligtvis är det drivlinan som begränsar.
Re: Mina Chevrolet Trans Sport, 02 och 04
Åkte och besiktade ikväll, stationen i Rissne har öppet till 22:00 så jag fick tid 21:20 vilket var väldigt smidigt. Jag hade förväntat mig en 'arbetsorder', jag har inte fått hem nya skivor och klossar till fram ännu och de lever rövare av slitagevarnarna, sedan så är däcken på gränsen och trösklarna är inte så fina heller.
Det första de sa när de börjat testa var att det var den första Transsporten de sett med bra ljusbild och det enda jag fick anmärkning på var att det var för lite väg kvar på pedalen till parkeringsbromsen men det är bara att justera upp. Så det var klart över förväntan.
Det första de sa när de börjat testa var att det var den första Transsporten de sett med bra ljusbild och det enda jag fick anmärkning på var att det var för lite väg kvar på pedalen till parkeringsbromsen men det är bara att justera upp. Så det var klart över förväntan.
Re: Mina Chevrolet Trans Sport, 02 och 04
Fina öppettider där, fler och fler stationer verkar har förlängt tiderna lite (känns det som).
Det är bara att gratulera till att det gick så bra på besiktningen och det snabba hjullagerbytet.
Vet du om de anmärker på slitagevarnare om lampan lyser? Tänkte på om beläggen skulle vara okej på en bil men kabeln till slitagevarnaren är defekt, aldrig tänkt på det men det jag gissar på är att de möjligtvis skriver något tillägg om detta för att notera.
Det är bara att gratulera till att det gick så bra på besiktningen och det snabba hjullagerbytet.
Vet du om de anmärker på slitagevarnare om lampan lyser? Tänkte på om beläggen skulle vara okej på en bil men kabeln till slitagevarnaren är defekt, aldrig tänkt på det men det jag gissar på är att de möjligtvis skriver något tillägg om detta för att notera.
Re: Mina Chevrolet Trans Sport, 02 och 04
Det är sitagevarnare av modellen plåtbit som går mot skivan och lever rövare, så ingenting elektriskt
Re: Mina Chevrolet Trans Sport, 02 och 04
I kväll blev det storstädning i bilen, en Kärcher Puzzi (ja, den heter så) mattvättmaskin hyrdes på Bauhaus och den tillsammans med 'ruggan' (Allbrite Rug & Upholstery) gjorde stordåd på den väldigt smutsiga mattan så nu är det rent och fint.
Jag har några gånger fått att ABS-pumpen börjat jobba vid inbromsning i låga farter och vänstersväng så det blir nog att byta även det fjärde hjullagret. Ingen lysande ABS-lampa ännu, nu väntar jag främst på mina nya skivor och klossar fram som verkar ha skickats med roddbåt...
Jag har några gånger fått att ABS-pumpen börjat jobba vid inbromsning i låga farter och vänstersväng så det blir nog att byta även det fjärde hjullagret. Ingen lysande ABS-lampa ännu, nu väntar jag främst på mina nya skivor och klossar fram som verkar ha skickats med roddbåt...
Re: Mina Chevrolet Trans Sport, 02 och 04
Nu började ABS-lampan lysa igen så det är antagligen det fjärde navet som också behöver bytas, man kan hoppas att det är den iaf.