Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

startspärr/omkodning efter byte av tändningslås på chev tran

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Jess
Station Wagon
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 27 maj 2013, 10:53

startspärr/omkodning efter byte av tändningslås på chev tran

Hej!
Finns det någon som kan hjälpa mig,,?
Har bytt tändningslås på min chev transsport -00....
Har ej larm. centrallås men ingen "knapp" på nyckeln.. :)
Själva låsbytet gick bra,, -det gamla var helt utslitet,, :o MEN nu får jag ju inte igång bilen,,,!
Allt lyser, radion går, fläkt mm, Men själva startmotorn slår inte till!
Vad ska jag göra?? Måste den kodas om på något vis?? Isf hur?
(har satt i ett beg tändningslås som jag köpt från en bildemontering,,, dom trodde inte att omkodning skulle behövas,,,)
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: startspärr/omkodning efter byte av tändningslås på chev

Hej!

Hur såg din gamla nyckel ut, kan du ta en bild på den och den nya? Bytte du enbart det mekaniska, ej tändplattan/ignition switch som är där bakom?

Tror det är nyckeln som måste kodas om, det är nog transpondertypen på den nyckeln, dvs. måste kodas med en dator :( ..de förra hade resistorchip.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Jess
Station Wagon
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 27 maj 2013, 10:53

Re: startspärr/omkodning efter byte av tändningslås på chev

Hej!
Tack för svar!
Men detta verkar vara ett mysterium,,,,
Dom gamla och dom "nya" nycklarna ser helt lika ut,, ja , förutom själva spårmönstret då,,
Det står PK3 på allihop.
Har provat lite olika tips,,som att hålla gamla nyckeln intill tändlingslåset när man startar ,så den skulle känna av ev chip,, Men icke! Och de skulle ev sitta någon sensor någonstans,,,??? Men var?
Det lät på mekanikern vi pratat med som att det inte skulle gå att koda om nycklarna heller,,, :cry:
Hmmm,, så vad göra?? :?:
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: startspärr/omkodning efter byte av tändningslås på chev

Man kan bara programmera ytterligare nycklar om man först kan sätta i den redan programmerade originalnyckeln i tändlåset, men det kan du ju inte eftersom det är en annan form :(

..dvs. man KAN programmera den själv, men i ditt fall går det inte eftersom det är ett helt nytt mekaniskt tändlås.

Det finns tändlås (cylindrar) att köpa ifrån ebay.com där man kan få dem som original, då kan du använda befintlig originalnyckel för att programmera ytterligare. Om du plockar fram ditt gamla lås och läser av de stansade tecken som står på så kan du skicka dem till säljaren på ebay.com och be han modifiera låset så det är som original =)

Ebay-länk:

http://www.ebay.com/itm/99-05-Chevy-Ven ... be&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;

Ditt andra alternativ blir nog att fråga om programmering hos Chevrolet som har Tech II verktyg.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: startspärr/omkodning efter byte av tändningslås på chev

Det finns en procedur för att programmera in nya nycklar, ska leta reda på den.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: startspärr/omkodning efter byte av tändningslås på chev

Men den proceduren fungerar väl bara om man kan använda en redan befintlig nyckel, och det kan han inte eftersom nyckeln inte passar i låset? :(
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: startspärr/omkodning efter byte av tändningslås på chev

30 Minute Relearn Procedure (Steps): This is for a "replacement" (new) key (no original available)
1) Insert a "Master" Passkey III (PK3) Key (the one with the black plastic cover as shown above).
2) Turn the Ignition to ON, but do NOT start the engine. You should see the "Security" message on the dash for about 10 minutes and then it will turn off.
3) Turn OFF the Ignition and wait 5 seconds.
4) Repeat the above steps (1-3) a total of 3 times, or a total of 30 minutes.
5) After the third time (including turning back to the OFF position), start the van. The van should now have "learned" the transponder information and will allow it to start and continue to run.
Important Notes:
- When the above procedure is used, all previously learned keys will be erased from system memory.
- Additional keys can be learned immediately after the relearn procedure. This is done by inserting the additional key and turning the ignition to the RUN position within 10 seconds of removing the previously learned key

Procedure to add a "duplicate" key (have original)
1) Insert the "Original" (working) Key.
2) Turn the Ignition to ON (RUN), but do NOT start the engine. Turn the Ignition OFF and remove the key.
3) Within 15 seconds insert the new "duplicate" key and turn the Ignition to the ON position. The Security indicator should light for about 2 seconds to indicate that the new key has been programmed.
4) The new key should now be able to start and run the van.
Notes:
- The manual seems to confirm this procedure except that the new key should be inserted and turned to ON (RUN) within 10 seconds.

Jag skulle iofs hellre beställa en ny cylinder för orginal nyckelkod, så att samma nyckel passar till dörrarna..
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: startspärr/omkodning efter byte av tändningslås på chev

Den instruktionen missade jag, eller så läste jag fel =) :)

Ja, då det är relativt billigt med en ny cylinder ifrån USA/Ebay så kanske man skulle göra det istället.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Jess
Station Wagon
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 27 maj 2013, 10:53

Re: startspärr/omkodning efter byte av tändningslås på chev

Sverker! tack, tack så jättemycket för ditt tips! Provade igår och tack och lov, det funkade!! :D
Blev sååå glad och lättad! Iaf ett problem mindre i min värld,,,,
Tack än en gång!
Toppen att det finns sådana här forum och vänliga själar som vill dela med sig av sin kunskap! ;)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: startspärr/omkodning efter byte av tändningslås på chev

Gött att det funkade! :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Sv: startspärr/omkodning efter byte av tändningslås på c

Härligt:-)

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: startspärr/omkodning efter byte av tändningslås på chev

Trevligt att det fungerade :grin:

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2
Skriv svar