Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Silverado 2500 HD 6.5 T -98

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Dunderklumpen
SUV
Inlägg: 105
Blev medlem: tis 15 okt 2013, 09:56

Re: Silverado 2500 HD 6.5 T -98

Hej bröder!!
Prova byta MAP sensor igår polaren hade en bättre beg. Men utan större succé på den, så nu seka jag prova byta IAT givarn. Får inte igenom någe vacuum från ventilen/solenoiden som reglerar vacuum skräpet.
Men sen har jag fina planer på och sätta en fjäder jävel på turbon som reglerar WG eller biter jag mig själv i röva om jag gör det ?


RallyJanne
Annons
Användarens profilbild
Dunderklumpen
SUV
Inlägg: 105
Blev medlem: tis 15 okt 2013, 09:56

Silverado 2500 HD 6.5 T -98

Satt å la blickarna på ebay.... Det är hämskt farligt å göra dä för man blir brutal sugen på massa items over the sea som de säger over borta där!!

http://www.ebay.com/itm/331216770080" onclick="window.open(this.href);return false;
Håll till godo [emoji41][emoji33][emoji30][emoji31][emoji39][emoji181]


RallyJanne
Användarens profilbild
tekniknissen1
SUV
Inlägg: 436
Blev medlem: fre 08 mar 2013, 21:55
Ort: Malmö

Re: Silverado 2500 HD 6.5 T -98

Jag tror att ecu, inte gillar det ? Men ha i lite smörj i solunuiden och prova med spänning 12v och se om där är liv i den. Du kan gå förbi solunuiden med vakuumet då är det samma sak som du skulle sätta en fjäder för att håla WG stängd. om du vill prova om ECU vill ha det så :D Kan bli lite konstig då den laddar helatiden så typ farhållaren har svårt att hålla jämn fart och även du då. ;)
Det är alltid den sista hästkraften som får motorn att rasa !!
Användarens profilbild
Dunderklumpen
SUV
Inlägg: 105
Blev medlem: tis 15 okt 2013, 09:56

Re: Silverado 2500 HD 6.5 T -98

Jo det är ju det, bättre på den hjärndöda tiden då det ej fanns ettor å nollor. Ska fortsätta till helgen, det är inte lätt å meka när man är ute liggare samt har fler hobbies.. I helgen fånga denna tingeste min uppmärksamhet!


Bild
Metanol rc är kul en stund ibland!! Funkar näst intill som "diesin" går med glödstift men har egenskaper som en bensin motor..


RallyJanne
Användarens profilbild
tekniknissen1
SUV
Inlägg: 436
Blev medlem: fre 08 mar 2013, 21:55
Ort: Malmö

Re: Silverado 2500 HD 6.5 T -98

Se där ja ! Ska du hot.a upp den med ? Det gör man inte på spisen :lol: Du kör litet och stort du :D
Det är alltid den sista hästkraften som får motorn att rasa !!
Användarens profilbild
Dunderklumpen
SUV
Inlägg: 105
Blev medlem: tis 15 okt 2013, 09:56

Re: Silverado 2500 HD 6.5 T -98

Haha, ja visst de säger att de är bra å värma däcken för bättre drag tror vänster bak vart väl varmt..

Hur som ska jag prova å testa ventilen te helgen. Men det är två grejer jag fnular på ena är att det skulle va mysigt å se turbo tryck å de andra är turbo temp... börjar få idéer nu när saker faller på plats. Men nu börjar min hjärna se sammanhang. Fick erbjudande om en stor garett turbo idag fast nu pratar vi knatteligan bilar dvs BMV å Volvo gänget..


RallyJanne
Användarens profilbild
Dunderklumpen
SUV
Inlägg: 105
Blev medlem: tis 15 okt 2013, 09:56

Re: Silverado 2500 HD 6.5 T -98

Kvinnor!

Har alltid hävdat att bilar är honor precis som båtar. Hävde mig upp i motorlokalen å börja veva å slita i div sladdar å tåtar. Kopplade ihop vaccum historia till WG och tog en tur, till min glädje så var det nu fart i turbon och WG var stängd så den biten funka iaf. Sen skruva jag lös vaccum solenoiden/ventilen å la direkt ström på den å den funka som den skulle den öppna så fint prov blåste i den så full funktion är det på den.

Tänkte att det är bäst å plugga ihop grejerna som det ska va då det inte känns bra å ha direkt koppla vaccum på WG då det var lite pulver i det hela prova och röra armen till WG på tomgång men det gick ej. Iaf så funkar grejjerna nu som det ska funkar även när ho är varm. Sen laddar inte bilen fullt nu ligger mellan 12,5-13V å det är för lite. Så jag koppla på laddarn i ett par timmar på 15 A.

Är inne på om data manickerna är känslig på ström rent utav. Då ho blir gladare av mer pulver i batterierna å jag gissar på att pumpen med tillbehör vill ha en del ström.

Med lite tur kommer den nye generatorn till veckan från andre sia sjön.




RallyJanne
Användarens profilbild
Dunderklumpen
SUV
Inlägg: 105
Blev medlem: tis 15 okt 2013, 09:56

Re: Silverado 2500 HD 6.5 T -98

Nu rullar det på fint som snus igen, ny generator å det kändes som om det var på tiden.
Å motorn håller sig i schack inge mer turbo strul, och kommer det tebax så blir det å byta solenoiden till WG då det ble bra när jag kela med den å hota med stryk om den skulle jävlas igen.

Imorgon ska det fyllas AC sen är det små pul med målning å fixa till lite efter höjningen.


RallyJanne
Användarens profilbild
tekniknissen1
SUV
Inlägg: 436
Blev medlem: fre 08 mar 2013, 21:55
Ort: Malmö

Re: Silverado 2500 HD 6.5 T -98

Trevligt ! Det var intressante med att den började strula med WG när generatorn började ge dåligt i från sig. Man lär sig så länge man lever :D
Det är alltid den sista hästkraften som får motorn att rasa !!
Användarens profilbild
Dunderklumpen
SUV
Inlägg: 105
Blev medlem: tis 15 okt 2013, 09:56

Re: Silverado 2500 HD 6.5 T -98

Hej på er pöjkar!!

Nu är det semester så nu ska snuffsan få en smekande hand. Börja med att byta olja i framaxel å det var inte en dag för tidigt då det rann ut en 1L grådassigt snor slem så det var dags. Körde i en skvimp 80/90 olja. Sen byte jag igen dagen efter å fyllde fult.

Sen var det läge att byta tätningar till 90 böjen till oljefilteret då det läckte en del å ay caramba vad dom var torra å hårda.

Nu snart är det dags för bakaxel å fördelnings låda.
VARFÖR i helvete är amerikanarna så jävla rädda för avtappnings pluggar på oljefyllda mojänger ? Måste riva ner locket på axel'n för att byta där iofs så är det ju gott å få en överblick över hur det mås i innan mätet.

Där kommer det att fyllas med 80w 90 olja.


För delnings lådan sitter det två pluggar baktill som jag gissar är töm å fyll.

Ska man pytsa i 80w 90 där med ? En del säger ATF ?


Bild

Efter ha släppt båttplugg så insåg jag jävligt snabbt att det ska vara ATF olja
Men den lukta smultron blandat med kattpiss. Så det var lämpligt :).


RallyJanne
Användarens profilbild
tekniknissen1
SUV
Inlägg: 436
Blev medlem: fre 08 mar 2013, 21:55
Ort: Malmö

Re: Silverado 2500 HD 6.5 T -98

Där har ingenjörerna tänkt till :shock: Då måste du ta av inspektions luckan och få ut alt äckligt mög i axeln. Och då inspektera slutväxelen. Och sedan blir det billigare att produsera locket då det blir bara en pressning VINN VINN tycker GM :lol:
Det är alltid den sista hästkraften som får motorn att rasa !!
Användarens profilbild
Dunderklumpen
SUV
Inlägg: 105
Blev medlem: tis 15 okt 2013, 09:56

Re: Silverado 2500 HD 6.5 T -98

Helvetes achel!!!

När regnet kom gav el upp...
Har fått herrejösses bekymmer med elen i snuffsan man kan säga att hon är radikal laddad med ca 16-17 V laddning vid 1500 rpm. Det hela börja med att tjockisen som äger bilen glömde stereo apparaturen på i en vecka så starten orka knappt runt. Sen rök det lite ur motor lokalen när det börja gå runt.. Så jag kröp under bilen för att känna på starten å den var sval som en ko på is.

Men väl unner bilen så var det ett faktum att jordkabeln/arna var ej i bra skick så det fick lösas med en start kabel mellan kaross å motor å då funka det relativt.

Men sen igår så börja farthållaren krångla å sen detta med att den laddar massa volt minsan... Börjar fnula på om det är kortis i generatorn då bilen drar ur batterierna över natta. Eller ca 5-6 Tim.
Användarens profilbild
Dunderklumpen
SUV
Inlägg: 105
Blev medlem: tis 15 okt 2013, 09:56

Re: Silverado 2500 HD 6.5 T -98

Helvetes achel!!!

När regnet kom gav el upp...
Har fått herrejösses bekymmer med elen i snuffsan man kan säga att hon är radikal laddad med ca 16-17 V laddning vid 1500 rpm. Det hela börja med att tjockisen som äger bilen glömde stereo apparaturen på i en vecka så starten orka knappt runt. Sen rök det lite ur motor lokalen när det börja gå runt.. Så jag kröp under bilen för att känna på starten å den var sval som en ko på is.

Men väl unner bilen så var det ett faktum att jordkabeln/arna var ej i bra skick så det fick lösas med en start kabel mellan kaross å motor å då funka det relativt.

Men sen igår så börja farthållaren krångla å sen detta med att den laddar massa volt minsan... Börjar fnula på om det är kortis i generatorn då bilen drar ur batterierna över natta. Eller ca 5-6 Tim.
Användarens profilbild
tekniknissen1
SUV
Inlägg: 436
Blev medlem: fre 08 mar 2013, 21:55
Ort: Malmö

Re: Silverado 2500 HD 6.5 T -98

Brukar vara dioder i generatorn som har gått hädan och släpper förbi ström. sen har jag råkat ut för att en helt ny generator fick spel och laddade en massa volt då batterit var dåligt laddat och den fick ladda upp batterit samtidigt som man använde belysning och spelemaskin. Det tål vist inte amerikanska generatorer :D
Det är alltid den sista hästkraften som får motorn att rasa !!
Användarens profilbild
Dunderklumpen
SUV
Inlägg: 105
Blev medlem: tis 15 okt 2013, 09:56

Silverado 2500 HD 6.5 T -98

Blött värre!!

Stundande elöverskott löstes med att helt sonika slita ur generator h*lvetet och pula ner den gammle i sen så klipptes det å klistrades dit en ny jordfläta/or till kaross samt ram. Det ble 35 mm2 till det. Sen veva ja igång henne å det skramla å skrek ur motor lokalen... Första tanken var att min syster hade en kisse mindre på farmen då jag ponerade att ett st kisse åkt med runt hejvilt i motorlokalen. Men det var nog bara lite joks i generatorn då den legat å skramlat på flaket. Men nu laddar det så vackert
14.15 v å strömmen stannar i batterierna med.

Så nu blir det att rycka manifolder'n te helga å se om jag kan hette vars det läker diesel då den har börjat släppa tryck så det kan vara tjurigt å få igång henne om ho stått ett tag. Skulle gissa att det läker ve filtret då det kommer diesel mellan löda å motor.

Nån som har varit med om dylikt ? Tror mig ha hört att di kan börja läka ve filtre.

Go kväll!

PS det har du rätt i tekniknissen att el i Amerikat ikke är av kvalitet... Känns pinsamt att min mors toya corolla får hjälpa snuffsan igång.. En sketen Toyota som en kan ha som flakprynad..
Skriv svar