Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Silverado 2500 HD 6.5 T -98

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Dunderklumpen
SUV
Inlägg: 105
Blev medlem: tis 15 okt 2013, 09:56

Silverado 2500 HD 6.5 T -98

Hej och goddag, är ny färsk på detta forum även nybliven ägare till en pickis.

Pga av vissa problem med impuls kontroll så sluta de helgens shopping med att det stod en chevpickis på parkeringen utanför lyan.
Men då jag bor mitt i en centralort så vaknade jag upp med att det bankade på dörren, igenom dörr och fasad hörde jag mina grannars höga tillrop. Men ropen var inte allt för glada så hoppet på att dom släpat med frukost och sockerkaka samt gratulationer till nya bilen var som borta.

När jag väl tagit mod och öppnat dörren så hörde jag i enhällig samklang vad f*n det var för något kreatur/skrothög/bastard/klump/åbäke..etc som tog upp halva parkeringen.
Redan då kände jag att bilen var lämpad för bilpoolen!
Kände även hur glad jag blev över mitt bilköp äntligen hade jag en bil som satte respekt i grannskap alla har väl haft drömmen om tuffaste bilen på gatan (iaf i detta forum säger jag med fördomar i åtanke).

Nu till väsentliga, är det något extra man bör tänka på med dessa bilar angående drivlina (motor/växellåda/div axlar).
Är ganska "rudis" på amerikanskt, skulle bli väldigt tacksam för tips och tricks.
För övrigt så har bilen gått 27 500 insprutnings pumpen är bytt nyligen och data boxen framflyttad till grillen.


Välmöt //Janne
Annons
Användarens profilbild
tekniknissen1
SUV
Inlägg: 436
Blev medlem: fre 08 mar 2013, 21:55
Ort: Malmö

Re: Silverado 2500 HD 6.5 T -98

Ja välkommen i kubben :D I princip så är det som så funkar det så pilla inte på det !! Motorn är en gammal stenkross som tål det mest så länge den har frisk olja. Jag plocka ner min 6,2 (samma skit fast äldre) som gått 35000 mil och det var bara att och sätta ihop den och ta en back öl och sura för att det var ett onödigt jobb :lol: Troligen har du 700 lådan i din i princip det samma där oljan !! Byter man skapligt ofta så håller det men den är lite tradig om man ska dra mycket med den eller man drar omkring och skrämmer barn och pensionärer till gråt och hjärtattack vid vart rödljus så kan den bli varm om där inte är en extern oljekylare för utom den i vattenkylaren. Det som är gjort på den är ett stort problem box och pump. Så fet är löst :) Javist dieselfiltret/vatten avskiljaren sär vettigt var vår typ . 5 min jobb kan man stå ut med :D
Det är alltid den sista hästkraften som får motorn att rasa !!
Användarens profilbild
Dunderklumpen
SUV
Inlägg: 105
Blev medlem: tis 15 okt 2013, 09:56

Re: Silverado 2500 HD 6.5 T -98

Tack för trevligt svar :),
det är 4L80e lådan i den det är sak samma som 700 lådan fast det är datastyrning på 4L80 lådan. (Vad man kan kunnat googla fram)
Sen är bilfan utrustad med extrakyl för oljan bakklumpen är 8 bultade med skruvade drivaxlar. Det är "HD" paketet på rackarn så den ska ha lite extra Lull lull.

Hur är det med 4wd är det några bra att veta där ?
Sen vad ska det vara för olja i lådan räcker det med standard ATF ? Eller vad bör man ha ? Och är dom känsliga för mängder +- dl er/rar
Annars känns det som en fiffig bil, xtra fiffig när jag läste pappren på den med 2,9 ton tjänstevikt och 6,7M från för till akter ( lite empati får man ha med grannar som åker Nissan "smicra" å Toyota "pervos").

Som sagt annars känns den robust, hur är det med spisen i dom vågar man "skrämma" up dom lite eller får det duga med 127 kW ?
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Silverado 2500 HD 6.5 T -98

Det är 4L60e som är samma som TH700 fast elektriskt styrd. 4L80e är en kraftigare låda.
Användarens profilbild
Dunderklumpen
SUV
Inlägg: 105
Blev medlem: tis 15 okt 2013, 09:56

Re: Silverado 2500 HD 6.5 T -98

Som sagt har lite dålig koll på amrikanskt tack för korrektionen :).
Men jag kollade med grabben jag köpa bilen av och det ska va 80 lådan i bilen jag köpte.

Vad bör man för olja i dessa lådor ?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Silverado 2500 HD 6.5 T -98

Dexron 3 eller 4, de flesta ATF-oljor brukar uppfylla denna spec. så det ska nog gå att hitta lite överallt, värre är det med Chryslers ATF+4.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Silverado 2500 HD 6.5 T -98

Den ska ha Dexron-III eller Dexron-IV. Man kan se vad det är för typ av låda genom att titta på oljetråget:
Bild
Användarens profilbild
Dunderklumpen
SUV
Inlägg: 105
Blev medlem: tis 15 okt 2013, 09:56

Re: Silverado 2500 HD 6.5 T -98

Tack kompisar för bra svar, dexron oljan är väl stort sett ATF olja.
Ska kolla tråget på kärran till helgen slänger upp en bild även då :).
Användarens profilbild
tekniknissen1
SUV
Inlägg: 436
Blev medlem: fre 08 mar 2013, 21:55
Ort: Malmö

Re: Silverado 2500 HD 6.5 T -98

Dextron 3 och 4 är ATF typ. Sen som en som äter sover skiter växellådor här i Skåne. Lät konstig :shock:
Jag sitterar" Olje typ !!!! Det är bättre att byta då lådan tar mer skada att inte gör det !! sen vad det är för olja ändrar bara hur lådan uppför sig." Som Fords olja häller vi i vår 350 låda för den greppar bättre då.
Och i BMW svindyra olja skiter vi i och drar i Dexton och dom växlar hur bra som helst och funkar lika bra som vanligt. Och håller !!
Det är alltid den sista hästkraften som får motorn att rasa !!
Användarens profilbild
Dunderklumpen
SUV
Inlägg: 105
Blev medlem: tis 15 okt 2013, 09:56

Re: Silverado 2500 HD 6.5 T -98

tekniknissen1 skrev:Dextron 3 och 4 är ATF typ. Sen som en som äter sover skiter växellådor här i Skåne. Lät konstig :shock:
Jag sitterar" Olje typ !!!! Det är bättre att byta då lådan tar mer skada att inte gör det !! sen vad det är för olja ändrar bara hur lådan uppför sig." Som Fords olja häller vi i vår 350 låda för den greppar bättre då.
Och i BMW svindyra olja skiter vi i och drar i Dexton och dom växlar hur bra som helst och funkar lika bra som vanligt. Och håller !!
Fiffigt, jag har ägt allt för många Tysklands byggda aytomatlöder. För att inte vara insnöad på herrejösses suspekta svindyra öljer.

Se vore det bra med tips hur man byter oljan också.

Med avtappning/ påfyllning samt mängder.
Användarens profilbild
tekniknissen1
SUV
Inlägg: 436
Blev medlem: fre 08 mar 2013, 21:55
Ort: Malmö

Re: Silverado 2500 HD 6.5 T -98

ställ dig på granens gräsmatta eller nära en dagvatten brun lossa skruvarna till sumpen. utom två mitt i mot varandra. lossa båda lite och massera sumpen med en skruvmejsel så den lossar från huset. Om du nu ligger på golvet i din verkstad eller har den på en bil lyft (seriös meck) :D . så ställ ett stort uppsamlings kärl under då det kommer att rinna övar allt om du har otur. spänn till den ena skruven och lossa den andra helt håll lätt i sumpen så kan du få ner den mesta av oljan i kärlet. Har du otur eller helt enkelt klumpig så har du armhålorna full med olja :lol: lossa den sista skruven och ta ner sumpen. torka rent och byt filtret . Låssa oljekylslangarna vid lådan trä på en lämplig slang på dem ena . låt oljan rinna ner i kärlet. ta tyckluften och blås i den andra försiktigt !!! Då tömmer du resten av oljan i kylaren. kan var upp imot en liter. dra runt motorn typ 5-10 sek i N läge då kommer där mer ut. På med sumpen och ner med bilen. hitta en plastslang som passar i påfyllnings röret OBS det ska var lite plats över så luften kan komma ut. på med en gummi slang på typ 5cm och trä på den på plastslangen. ta en pet flaska eller en 4 lit oljedunk och borra lämpligt hål så du får in gummislangen i hålet men där ska vara trångt i hålet :shock: Nu blev det konstigt igen ;) Tag något och bind upp dunken/flaskan i huvlåset eller få en polare att hålla den. Dra i oljan i dunken/flaskan och hämta en kall öl och sätt dig ner och vänta på att det ska rinna ner. Har du en polare som står och håller så kan det bli rätt roligt och mobba han :lol: Troligen så har du fått ut 6 liter ur lådan så när du fått i 5 liter typ så ta upp sangen i med stickan och starta bilen och kolla om där är olja på den. Fyll på efter behov så du får rätt nivå. Dra den igenom växlarna och låt den gå i 5 min och kolla igen. Sen är du färdig. Snip snap slut nu är sagan slut :lol: :lol:
Det är alltid den sista hästkraften som får motorn att rasa !!
Användarens profilbild
Dunderklumpen
SUV
Inlägg: 105
Blev medlem: tis 15 okt 2013, 09:56

Re: Silverado 2500 HD 6.5 T -98

En kontring på din i minna ögon alldeles magiska instruktion på ett oljebyte. Var i extas när oljan kunde rinna ner över en fet lekamen sen när öl kom på tal då vart det ivrigt sen var det en lixom tårfyllt av glädje när man kunde få vara elak mot en go vän.

En fundering kommer man ner i tröget med en sugslagen igenom olje påfyllet så man kan "grovsuga" ur det mesta med för ändamålet lämplig oljesug ala biltema? För att inte se som en friterad banan/fläsksvål efter trågsläppet.

Sen funderar jag på det det inte skulle gå å fnula till en "båttplugg" för framtida byten Tänkte tänkte om man tar en bit 1/2" hydralkoppling och hårdlöder de med mässinglod och drar i en för ändamålet lämplig plugg med tridobricka.
Fast detta hänger på om det är något lämpligt magnetiskt matriel i tröget typ pressad plåt.

Tackar även för goda råd!

Sen hur är det med axeloljor funkar det med en vanlig hypoid 80W/90 i dessa ?
Användarens profilbild
tekniknissen1
SUV
Inlägg: 436
Blev medlem: fre 08 mar 2013, 21:55
Ort: Malmö

Re: Silverado 2500 HD 6.5 T -98

Jovisst går det men då har man inte roligt :lol: Det går alldeles utmärkt med att göra en avsugning i genom påfyllningen !!! :shock: . Så man slipper få smörj i armhålorna :P
en plugg i sumpen kan var bra. Amen vad fan det låter som vi pratar annat en växelådor :lol: :lol: Jaja men då slipper man kladda till det men inte helt fel och komma åt och torka av inuti sumpen. Men det behövs inte var gång. Det beror på om där är diff broms i den om inte så går det bra.
Det är alltid den sista hästkraften som får motorn att rasa !!
Användarens profilbild
Dunderklumpen
SUV
Inlägg: 105
Blev medlem: tis 15 okt 2013, 09:56

Re: Silverado 2500 HD 6.5 T -98

Tänkte mest att man skulle slippa allt spåttande å fräsande i framtiden ja mener att ligga på ett dirty gölv å se ut som en panerad slasktorsk bitter och förakts full gör ingen flicka road . Bättre full av glädje och öl med en oroad tös.

Det blir lite mer lättsamt och motiverat och serva kärran. Men som de säger i amerikat "someone haves to do the dörty jöbb".

Finns det något fiffigt sätt och lura utom man har diffad klumpeduns?
Sen hur är det med fördelningslödan ? Den skulle nog också må av lite smörj.
Användarens profilbild
tekniknissen1
SUV
Inlägg: 436
Blev medlem: fre 08 mar 2013, 21:55
Ort: Malmö

Re: Silverado 2500 HD 6.5 T -98

option listan i handskfacket sitter då på min i alla fall men min är en 86,a så kan du se vilken axlar du har.
olje lista som var rätt bra där kan kolla på http://www.offroad.no/forum/topic/11606 ... chevrolet/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tänkte mest att man skulle slippa allt spåttande å fräsande i framtiden ja mener att ligga på ett dirty gölv å se ut som en panerad slasktorsk bitter och förakts full gör ingen flicka road . Bättre full av glädje och öl med en oroad tös.

HeHe Och andra sidan så hade det varit en syn för omgivningen !! :lol: :lol:
Det är alltid den sista hästkraften som får motorn att rasa !!
Skriv svar