Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Diesel i Tanken Blazer SUV 2001

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Carpenter301
Station Wagon
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 22 jan 2014, 14:26

Diesel i Tanken Blazer SUV 2001

Jag har av misstag fått Diesel i tanken hur gör man enklast för att tömma den
Måste man montera ner den

Blazer SUV 2001
Senast redigerad av Avenger den tor 23 jan 2014, 23:50, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: La till bilmodell.
Annons
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Diesel i Tanken

Det framgår inte vad det är för bil, men sannolikt behöver man ta ner tanken ja. Börja med att pumpa ur så mycket som möjligt genom påfyllningshålet för att det ska bli mer lätthanterligt.

Om det är en äldre bil utan katalysator så spelar det inte så stor roll med lite diesel i bensinen så länge det inte är mer än att den tänder, men det ryker någonting vansinnigt. På en modernare bil skulle jag inte försöka det...
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Diesel i Tanken Blazer SUV 2001

Jag la till bilmodell i rubriken och tråden då detta framgick via PM:et jag fick =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Diesel i Tanken Blazer SUV 2001

Skulle det funka att ta loss bensinröret och köra pumpen tills den suger luft eller är det för mycket diesel kvar då?
Kanske e enklare än att plocka ner tanken tänkte jag

Chrysler Voyager V6 2004
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
monsterbilen
SUV
Inlägg: 141
Blev medlem: mån 18 nov 2013, 19:01

Re: Sv: Diesel i Tanken Blazer SUV 2001

Bensinfiltret sitter väl strax framför tanken under bilen. Lätt att lossa bensinröret där. Duven är hög så fram med dunkar och hinkar och allt. Låt det rinna tills det är tomt.

Allt måste väl vara enklare än att lossa bensintanken?

När det runnit färdigt så skölj med några dunkar bensin.

(tapatalk)
Användarens profilbild
tekniknissen1
SUV
Inlägg: 436
Blev medlem: fre 08 mar 2013, 21:55
Ort: Malmö

Re: Diesel i Tanken Blazer SUV 2001

Diesel i en bensinare är inte så farligt om man spär ut det med bensin. Diesel och bensin blandar sig !
Det som påverkas är oktan talet och flampunkten. En mindre mängd 10% diesel påverkar bensinens oktantal 1-2% Även flampunkten höjs något men inget som märks. Kör man med c;a 50% diesel så får man en dålig förbränning på grund av flampunkten blir för hög i den blandningen och det kan spika rätt friskt vid dom högre arbetstycket i cylindrarna. Då blir katalysatorn täckt med oförbränts kolväte och sedan när man tankat bensin så ökar temperaturen och det brinner upp och lämnar ett sot lager i katalysatorn. Har man tur så bränner man bort soten men på en amerikansk motor äldre motor kan det vara svårt att få EGT tempen över 600 grader. 7-800 grader då kan man få bort det mesta av det. Så det man behöver inte tömma allt utan snarare tanka fullt så man inte har mer en 10% diesel i tanken.
Det är alltid den sista hästkraften som får motorn att rasa !!
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Diesel i Tanken Blazer SUV 2001

Hur har det gått? =) Är bilen i rullning igen?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar