Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Motor bygge SB 383 480 Hp

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
tekniknissen1
SUV
Inlägg: 436
Blev medlem: fre 08 mar 2013, 21:55
Ort: Malmö

Motor bygge SB 383 480 Hp

Nu ska jag bygga en 383,a från grunden på rätt sätt !? Många kockar i den gamla motorn som höll 8 rundor på stippen. Som skulle vara en pigg gatmotor :( Med vikt och ET tid så fick vi fram att typ 330 Hk klämde den ur sig. Ni som har läst min projekttråd C30 6,2 Diesel 1986 duel crew cab vet att denna motorn har suttit i en GMC Sonama . Nu rev vi ner motorn och det ser ut som kom och hjälp mig att dö !!! ;) Grund komp på närmare 13,1 :shock: Kolvarna stack upp 0,4 mm över däcket. förbränningsrumen var 55cc ! blockets liningen var där krokigt så man blev bara trött... Original toppbult i aluminiumtoppar :roll: Så topp packningarna var fan inte fastklämda !!!! Dom gled iväg :lol:
kolv.jpg
Trror att kolven var nära toppen :D
kolv3.jpg
Spikning delux :lol:
pack 1.jpg
konstig form på denna packning !!

Men är här något intresse av detta bygge så skriv ett liten komentar. Motorn som ska byggas nu ska ligga på 480 Hk och ska till baka i Sonaman och gå i ET klassen
Skriv så skriver jag . :D
Det är alltid den sista hästkraften som får motorn att rasa !!
Annons
Användarens profilbild
norrbo
SUV
Inlägg: 185
Blev medlem: fre 24 jan 2014, 08:05
Ort: Söderköping

Re: Motor bygge SB 383 480 Hp

Bygger en egen motor själv?
Det låter mycket intressant! Så orka du, får du gärna för mig beretta. Inte att jag tror jag kommer göra samma sak, men kommer kanske att förstå bättre.


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
//JanR

VW Passat Alltrack, DSG, 2013 som vardagsbil
Chevrolet Tahoe, LT, 4x4, V8 5,7 L, 1999:er som finbil
Användarens profilbild
Dunderklumpen
SUV
Inlägg: 105
Blev medlem: tis 15 okt 2013, 09:56

Re: Motor bygge SB 383 480 Hp

Jag tycker du är riktigt tuff om du driver den med gengas!
Skämt å sidor känns som den gammle spisen var rea/Bonne/slusk byggd.

Ser fram imot ett mysigt/vackert bygge med div WOW känsla.

Sen får du redovisa hur å varför å med vad du gör!



RallyJanne
Användarens profilbild
tekniknissen1
SUV
Inlägg: 436
Blev medlem: fre 08 mar 2013, 21:55
Ort: Malmö

Re: Motor bygge SB 383 480 Hp

Dunderklumpen Jag gillar Gen vägar :lol: Men Gen gas är det gas som alltid tar den korta vägen ?? :lol:
Det har varit många turer med denna motor men ska försöka få hyffs på den. Här ser ni ramlagerna och dem överfallen sitter inte helt raka mot blocksidan.
ram lager 2.jpg
ram lager 111.jpg
Nu ska den linehona blocket polera veven och nya H profil stakar (Eagle) plana kolvar som vi tar ner något mer dom 0.4 mm som dom gamla kolvarna var för höga. Då får vi en högre klämkant och även så ska topparna få sig en ordentlig portning både i runner,sen och förbränningsrummen...
Några frågor på det !! :D
Det är alltid den sista hästkraften som får motorn att rasa !!
Användarens profilbild
Dunderklumpen
SUV
Inlägg: 105
Blev medlem: tis 15 okt 2013, 09:56

Motor bygge SB 383 480 Hp

Hur kommer det sig att lagrena suttit snett ?

Fel från uppståndelsen? eller har det gett sig på vägen?. Vad ligger org komp på ? 9-10 ?

Men med komp på 13,1 så är det ju i klass med en miljon varvad 6.2... Så va fan pula ihop grejerna häng dit en vindsnurra på med en pump i med spridare....
De fixar du grislätt :).



RallyJanne
Användarens profilbild
tekniknissen1
SUV
Inlägg: 436
Blev medlem: fre 08 mar 2013, 21:55
Ort: Malmö

Re: Motor bygge SB 383 480 Hp

att dom sitter snett är en gåta för oss ! Ovalt förstår man men det där att dom har hamnat så vet i tusan. En teori är hel enkelt att dom överfallen inte hör hemma i det blocket!? Men lite långsökt ... Men det kan vara så det har rört på sig blocket är från 68 så några värmecyklar har det gått igenom :D linehoning löser det ovala och sneda. Dom lagerna som sitter i har gåt 3-4 tim max så det är viktigt det behöv värkligen rättas till på en racing motor som denna. Fundera på det! Spridare och snurra så blir det så nära som man kan komma. :lol: 8,7:1 har jag för mig original kompet ligger på med ståltopparna.
Det är alltid den sista hästkraften som får motorn att rasa !!
Användarens profilbild
Dunderklumpen
SUV
Inlägg: 105
Blev medlem: tis 15 okt 2013, 09:56

Re: Motor bygge SB 383 480 Hp

Det låter ytterst rimligt att det kan har vridit å satt sig. Hur gör man en linehoning ?


RallyJanne
Användarens profilbild
tekniknissen1
SUV
Inlägg: 436
Blev medlem: fre 08 mar 2013, 21:55
Ort: Malmö

Re: Motor bygge SB 383 480 Hp

Det är något i mellan att broacha och hona ?! ser ut som en axel med slipstenar på som går att flytta radiellt. Man drar av lite på överfallens kontaktyta så hålen blir ovala. har blocket upp och ner och drar i axeln med slipstenarna och honar av överflödet av material. Då får man rätt lager håls diameter och dom ligger rakt axiellt. Det innebär att veven har alla lager på samma spel så inte något får för lite spel och även trycker på dom andra lagerna i onödan. Då går det lätt och det innebär att energi blir till rörelse energi och inte värme !! Låg oljetemp och bättre bärighet i lagerna. Bara vinst på det. :D
linehoning.png
linehoning.png (108.39 KiB) Visad 5899 gånger
Det är alltid den sista hästkraften som får motorn att rasa !!
Användarens profilbild
Dunderklumpen
SUV
Inlägg: 105
Blev medlem: tis 15 okt 2013, 09:56

Re: Motor bygge SB 383 480 Hp

Hur går det med motorn ?
Användarens profilbild
tekniknissen1
SUV
Inlägg: 436
Blev medlem: fre 08 mar 2013, 21:55
Ort: Malmö

Re: Motor bygge SB 383 480 Hp

Jodå linehoningen är fixat och det var som vi trodde BANANBLOCK !! :D och balanseringen var så dålig att vi fick svetsa på mer på flexplattan för att få balans på den. nya H profil stakar har kommit och snart har jag tid för topparna som ska få en ordenlig omgång med fräsen . Ska beställa kam och tryckare fjädrar och fick nys om stålvippor 1.5,or och rull Max varv 7500 är det tänkt så det får bli stabila saker i den nu.
kam val.png
Kolvarna är flattopp och nu är förbränningsrummen 55 cc så det blir att fräsa bort en del och dom får tagas ner 0,4 mm då blocket är däckat med.
kolvar.jpg
komp ska ner till 12,1
komp 383 rätt.png
komp 383 rätt.png (32.07 KiB) Visad 5794 gånger
Med kolvarna i linje med däcket så ska jag upp till 63 cc men där är mycket att ta av !! Det återkommer jag med.
Som ni ser planering och hitta rätt delar är det svåra i ett motorbygge. Och sen ska det i hop med med alla toleranser på rätt ställe
Det är alltid den sista hästkraften som får motorn att rasa !!
Användarens profilbild
Dunderklumpen
SUV
Inlägg: 105
Blev medlem: tis 15 okt 2013, 09:56

Re: Motor bygge SB 383 480 Hp

Det är bra med svets när det saknas! Nu en dum fråga var det veven som ni fick svetsa eller blocket får inte ihopa med flexplattan..

De va fan vad du skämmer bort den spisen!!! Med go grejer!

Va fan du är ju motorns Chuck norris!! Du fixar förbrännings rummet med en 380v drämel å 2 folköl på en kafferast ;).

Skämt å sidor ju mer noggrann en är i förarbetet!!
Användarens profilbild
tekniknissen1
SUV
Inlägg: 436
Blev medlem: fre 08 mar 2013, 21:55
Ort: Malmö

Re: Motor bygge SB 383 480 Hp

Veven är externt balanserad så där viktplatta på flex plattan och även så är viktförskjutning på svängningsdämparen.
Räknar med 40 timmar på topparna och mycket kaffe :D
Det är alltid den sista hästkraften som får motorn att rasa !!
Användarens profilbild
tekniknissen1
SUV
Inlägg: 436
Blev medlem: fre 08 mar 2013, 21:55
Ort: Malmö

Re: Motor bygge SB 383 480 Hp

Då har jag lite mer och komma med :D Skulle mäta uppsticket på kolvarna för justeringen på kolvtoppen.
Började mäta 1,an 0.38mm 3,an 0.45mm 5,an 0.55mm 7,an 0.64mm A va fan! Är blocket däckat fel ????
Och i princip så var 2,4,6,8an samma mått som vänster banken. Av med veven och mäta slaget. Och se tillverknings fel eller Amerikanskt ointresse för att göra den 100%. Så nu får vi ta över mått på lagerna och justera Slaget på lagerlägena. Sen är det snart tid för montering får jag hoppas på! Om där inte dyker upp mer fel på denna motor.
Det är alltid den sista hästkraften som får motorn att rasa !!
Användarens profilbild
Dunderklumpen
SUV
Inlägg: 105
Blev medlem: tis 15 okt 2013, 09:56

Re: Motor bygge SB 383 480 Hp

Det är mycket skillnad på 3 tiondelar, går det inte ta lite extra bara med rondellen ? Fila av lite mener en ju då typ ich.. Skulle en Amrikan tulla på kvalitén ?? Nää skulle man aldrig kunna tro :).
Användarens profilbild
tekniknissen1
SUV
Inlägg: 436
Blev medlem: fre 08 mar 2013, 21:55
Ort: Malmö

Re: Motor bygge SB 383 480 Hp

Du menar på kolvtopparna ? Är allergisk mot sådana fel där blir olika slag och då blir det olika komp förhållande även om det inte påverkar i praktiken. Och sen får man vikta om kolvarna ;)
Bättre och flytta centrum på lagerlägena. Då blir det rätt och jag kan sova :D
Det är en racingmotor !! Allt ska vara hundra :D
Det är alltid den sista hästkraften som får motorn att rasa !!
Skriv svar