Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Släcka sercivelampor på Chevrolet Uplander -08????

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Elisabeth
Station Wagon
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 14 mar 2017, 11:10

Släcka sercivelampor på Chevrolet Uplander -08????

Finns det något sätt att släcka Servicelampor på?
Provat obd2
Även tändning på on, trampa 3ggr gas........
Ingen verkstad i närheten av mig får in den i sitt datorsystem.
Alla servicelampor blinkar, ser ut som en julgransbelysning i instrument panelen nu!! :shock:
Senast redigerad av Avenger den fre 17 mar 2017, 22:21, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Flyttade tråden till Chevrolet-kategorin / Mvh
Annons
Användarens profilbild
Elisabeth
Station Wagon
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 14 mar 2017, 11:10

Re: Släcka sercivelampor på Chevrolet Uplander -08????

Tack så mycket för alla svar jag fått av alla händiga här inne. Inte ens ett litet ynka tips kan ni komma med!!
/ bitter brud!!
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Släcka sercivelampor på Chevrolet Uplander -08????

Jag hade inte sett frågan förrän nu, en bättre ton är att rekommendera..

Jag vet inte hur det är på Uplander men på föregångaren Transsport trycker man på knappen för trippmätaren tills man kommer till service-siffran, sedan håller man inne knappen tills den nollställs.
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Släcka sercivelampor på Chevrolet Uplander -08????

Tydligen ska proceduren för Uplander vara att trycka på info-knappen tills det står oil life remaining i displayen, sedan hålla inne check-knappen tills den blir 100%
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Släcka sercivelampor på Chevrolet Uplander -08????

Elisabeth: I instruktionsboken finns information om hur man återställer oljeservicelampan, har du dock inte tillgång till boken så finns den att hämta hem kostnadsfritt på Chevrolets hemsida (den amerikanska versionen): https://my.chevrolet.com/content/dam/gm ... owners.pdf (på sidan 337 / 5-17 går det att läsa om "Engine Oil Life System").

För att återställa lampan så gör du såhär, i princip som Sverker skrev: Vrid på tändningen till ON men starta inte motorn, tryck på SET/RESET tills "OIL" visas i displayen, tryck sedan en gång till på SET/RESET och håll inne knappen i 5 sek för att återställa lampan (tills 100% visas). Prova flera gånger om det inte funkar direkt.

Är det fler lampor än "oljeservicelampan" som lyser eller enbart den du menade?

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Elisabeth
Station Wagon
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 14 mar 2017, 11:10

Re: Släcka sercivelampor på Chevrolet Uplander -08????

Tusen tack för svaren!!
Det är inte servicelampan för oljan.
Service på ABS
Service på TL
Service på broms system, bla
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Släcka sercivelampor på Chevrolet Uplander -08????

Ok, de tänds för att du har något fel i de systemen. Du behöver åka till en verkstad som har rätt utrustning för att läsa ut koderns och se vilka delar som behöver bytas. En GM-verksyad kan göra det, eller om du bor i närheten an Solna så kan du komma förbi hos mig så läser jag ut koderna.
Användarens profilbild
Uplander_2008
Minivan
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 28 mar 2017, 08:18

Re: Släcka sercivelampor på Chevrolet Uplander -08????

Ett långskott, kanske - vår Uplander beter sig lite märkligt när vi har en mobilladdare ansluten i något av de främre uttagen utan att en telefon är kopplad till laddaren. T.ex. kan radion slås på av sig själv då... Laddaren är då av det billigare Clas Ohlson-slaget. Har du en laddare ansluten så prova att koppla ur den - kan eventuellt störa varningssystemen också.
Användarens profilbild
Uplander_2008
Minivan
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 28 mar 2017, 08:18

Re: Släcka sercivelampor på Chevrolet Uplander -08????

Nu har säkert trådstartaren löst problemet men jag vet nu vad problemen beror på. Samma sak uppstod på vår bil för ca. en månad sedan. Och det är ett (eller flera) hjullager som behöver bytas. Elektroniken (eller delar av elektroniken) som har med ABS/Antispinn/Antisladd att göra sitter i hjullagren. Vi bytte vänster framhjulslager i fredags och varningarna försvann direkt. Själva lagrets funktion är det inget fel på vilket ju är lite surt. Ett inte helt oväntat tips är att inte köpa hjullager i Sverige. Fick ett pris på 2.900 kr/st. Hittade hjullager på ebay för omkring 1.500 kr inkl. frakt och tull från USA - och då fick man två framhjulslager! Finns en uppsjö leverantörer att välja mellan. Kanske inte originalkvalitet men för det låga priset vågar jag chansa. Mekanikern hade inget negativt att säga heller. Leveranstiden var ca. 3 veckor.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Släcka sercivelampor på Chevrolet Uplander -08????

Ja precis, sensorerna sitter i hjulnaven och de är ett ganska vanligt fel, även på tidigare modell Trans Sport.

Dessa delar lönar sig verkligen att köpa från USA, väldig skillnad i pris!

Gött att det löste sig!
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar