Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Ojämn bromsverkan G30

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Y62
Minivan
Inlägg: 35
Blev medlem: sön 18 dec 2016, 09:32
Kontakt:

Ojämn bromsverkan G30

Bromsarna bak driver mig till vansinne. Höger bak är dubbelt så bra som vänster och det gillar inte bilprovningen. Trummor och belägg är som nya, är troligen nya (förra ägaren). Allt löper lätt och är justerat. Till och med om jag släpper justeringen på höger är det lika ojämnt.
Planen nu är att ta isär allt och kolla i detalj, sätta ihop, kanske skifta sida på trumma.
Någon som har ett tips?
Bilen är en G30 ext diesel 1995.
The best diplomat I know is a fully activated phaserbank
www.y62.se
Annons
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Ojämn bromsverkan G30

Kolla så att det inte är smuts i de rörliga delarna, grus el dyl. Eller att det inte är nåt vajsing med slangen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Y62
Minivan
Inlägg: 35
Blev medlem: sön 18 dec 2016, 09:32
Kontakt:

Re: Ojämn bromsverkan G30

Löste det idag. I desperation bytte jag plats på trummorna men det blev sämre. Mitt sista halmstrå var att släppa ordentligt på justeringen på höger. Från helt ihopskruvad justering jobbade jag mig upp till jämn broms. Det tog inte många varv. Nu är bromsarna helt jämna och dessutom tar båda sidor riktigt bra.
Att det kan bli sån skillnad på justeringen trodde jag aldrig...
The best diplomat I know is a fully activated phaserbank
www.y62.se
Användarens profilbild
Y62
Minivan
Inlägg: 35
Blev medlem: sön 18 dec 2016, 09:32
Kontakt:

Re: Ojämn bromsverkan G30

Problemet kommer tillbaka varje år, allt är rent och som nytt. Jag har tillgång till riktig bromsprovare och det är snudd på omöjligt att få till jämnt. Kan det vara olika fabrikat på beläggen? Ska jag ta bort självjusteringen kanske? Någon som har en bra idé?
The best diplomat I know is a fully activated phaserbank
www.y62.se
Användarens profilbild
Stefan N
SUV
Inlägg: 346
Blev medlem: sön 29 nov 2015, 13:34

Re: Ojämn bromsverkan G30

Det var länge sedan jag hade trummor bak, men handbromsen har ju trummor och varje gång jag är tvungen att fixa nått med dom så borrar jag hål i "hörnet" om man kollar bakifrån så man lätt kan justera när skivan är på plats och inte bara innan skivan monteras. Hörnet är mot fälgens anläggningsyta. (Cheva) RAMen har jag inte behövt fixa ännu.

Kanske ett tips till någon iaf. För rena trumbromsar har väl justerhål på insidan?
RAM Sport 1500 4x4
Användarens profilbild
Y62
Minivan
Inlägg: 35
Blev medlem: sön 18 dec 2016, 09:32
Kontakt:

Re: Ojämn bromsverkan G30

Jo, jag har hål i skölden så jag kan justera. Det är bara otroligt känsligt och svårt att få till.
The best diplomat I know is a fully activated phaserbank
www.y62.se
Användarens profilbild
Y62
Minivan
Inlägg: 35
Blev medlem: sön 18 dec 2016, 09:32
Kontakt:

Re: Ojämn bromsverkan G30

Fick en ide idag, tror ni det skulle vara lättare att få till jämna bromsar om man lastade bilen tungt? Lastar nästan ett ton lagligt... Har tagit bort självjusteringen.
The best diplomat I know is a fully activated phaserbank
www.y62.se
Användarens profilbild
Y62
Minivan
Inlägg: 35
Blev medlem: sön 18 dec 2016, 09:32
Kontakt:

Re: Ojämn bromsverkan G30

Lastade 755 kg igår :)
The best diplomat I know is a fully activated phaserbank
www.y62.se
Användarens profilbild
Y62
Minivan
Inlägg: 35
Blev medlem: sön 18 dec 2016, 09:32
Kontakt:

Re: Ojämn bromsverkan G30

I fredags justerade jag bromsen till 2% skillnad. I finjusteringen är det stor skillnad på ett halvt varv. Justerade först vänster till strax under anliggning sen höger så den blev jämn. Besiktade igår med vikten i och fick godkänt med 12% skillnad och plötsligt är höger trumma oval. Skitsamma, bilen gick igenom.
The best diplomat I know is a fully activated phaserbank
www.y62.se
Skriv svar