Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Motorknack, Uplander

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Uplander_2008
Minivan
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 28 mar 2017, 08:18

Motorknack, Uplander

Vår Uplander från 2008 har tyvärr utvecklat ett illavarslande knackande från motorn. Några idéer på vad detta kan vara?

Låter ingenting när motorn är kall.
När motorn är varm hörs ett relativt högt knackande (inte tickande) i takt med motorvarvet - men bara vid ca. 1600 och 2100 varv.
Bilen fungerar normalt och går att köra "knackfritt" om man ser till att inte ligga på dessa varvtal...
Det är möjligt att den knackar vid högre varvtal också men där brukar jag inte befinna mig.

Har haft den på verkstad som hastigast och de gissar på vevaxellager eller ventillyftare. Har ni några andra teorier?

Det är Chevrolets 3,9 liters motor (LZ9), flexifuel som oftast körs på etanol. "Bullet proof" enligt vad jag läst men det verkar inte stämma.
Annons
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Motorknack, Uplander

Hur länge sedan den fick ny olja? Det brukar vara kortare intervall om man kör på etanol.

Både vevstakslager och ventillyftare eller vipparmar är tänkbart, med ett motorstetoskop bör man kunna lokalisera varifrån knackandet kommer.
Användarens profilbild
Uplander_2008
Minivan
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 28 mar 2017, 08:18

Re: Motorknack, Uplander

Senaste oljebytet var i juni i år. Tror inte vi kört mer än 500 mil sedan dess. Motorstetoskop är nog en bra idé, ja!
Användarens profilbild
Uplander_2008
Minivan
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 28 mar 2017, 08:18

Re: Motorknack, Uplander

Ger mig inte på att reparera bilen utan sätter ut en annons här under "säljes" istället. Annons med fler bilder finns på blocket.
Skriv svar