Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

TS -04 med vandrande temp

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Wrebbit
Station Wagon
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 09 maj 2020, 13:28

TS -04 med vandrande temp

Hej ännu en TS med tempproblem här!

Nyinköpt bil så vet inte vad som gjorts innan, chansade på att toppackningar o insugspackning är åtgärdat innan. 23k mil.
Bilen körs dagligen och låg i början bra i temp vid körning. Efter några dagar så började tempen vandra upp innan rödmarkering och sedan gå ner igen vid Normal (mitt i graderingen ca), och sedan ligga så ett bra tag till och sedan röra på sig. Kunde även tappa värmen i mellan åt med.
Kollade kylvätskan vilket kanske saknades en aning och fyllde på och luftade vid dessa två nipplar ett flertal ggr. Luft kom ut och problemet löstes flera dagar. Den låg efter detta helt perfekt i temp och tiden för att gå upp i normal arbetstemp blev mer realistiskt. Kan inte avgöra om de luktar avgaser i kärlet eller ej. Ingen vätska minskar nämnbart. Vitryker inte.

Men efter nån dag och rätt många mil så från kall bil och 10min körning så stack tempen upp igen, övre kylarslangen kändes mjuk och ungefär som termostaten inte öppnade. Testa lufta igen och vid termostatens nippel kom luft/ånga en massa. Efter detta har bilen rullat på igen en massa och stått länge på tomgång, tempen har legat normalt hela tiden.

Kan en termostat kärva och orsaka detta, eller är de toppackningar som är troliga orsaken? Tänker på att den felfritt kan rulla på så pass länge och sedan strula lite igen. Jag har vart noga med att lufta flertalet ggr tills de inte kommit mer luft med värmen på fullt. Vågar inte riktigt lita på den just nu.

Hoppas någon orkar läsa och försöka förstå vad jag menar.
Annons
Användarens profilbild
svb
Station Wagon
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 14:55

Re: TS -04 med vandrande temp

Hej
kan vara stegmotor till tempgivaren som är kass och behöver bytas sitter på baksidan av intrumentpanelen..har liknande fel att tempgivar går i botten.. också en 04.a..i början stod tempen bara lite högt och vandrade upp och ner
nu står den konstant i topp..och bilen tar inget kylarvatten
https://www.youtube.com/watch?v=nkJBXP-2w8o
och på min bil är det säkert stegmotorn som får bytas..vad jag fattat så är det väl på dom tidigare modellerna som toppackning gick..
Användarens profilbild
Wrebbit
Station Wagon
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 09 maj 2020, 13:28

Re: TS -04 med vandrande temp

svb skrev: fre 29 maj 2020, 19:41 Hej
kan vara stegmotor till tempgivaren som är kass och behöver bytas sitter på baksidan av intrumentpanelen..har liknande fel att tempgivar går i botten.. också en 04.a..i början stod tempen bara lite högt och vandrade upp och ner
nu står den konstant i topp..och bilen tar inget kylarvatten
https://www.youtube.com/watch?v=nkJBXP-2w8o
och på min bil är det säkert stegmotorn som får bytas..vad jag fattat så är det väl på dom tidigare modellerna som toppackning gick..
Nja bubblade bra i kärlet när tempen steg. Så antar att den kokat lätt.
Känner att de luktar glykol vänstra sidan av kylet, kan inte se något. Blåste i slangen från kärlet ner i kylet och hör att de pyser/puttrar nånstans under övre kylarslangen. Ska ta mig tid för en större felsökning då tiden inte funnits.

Kan en kylare med spricka orsaka detta? Eller är det endast ett följdfel tro..
kan känna en svag doft i kärlet, inte avgaser utan luktar mer olja. Dock är glykolen klar o fin.

Bilen inte använd nå på flera veckor, startades idag upp och låg bra i temp i 20minuter och ingen tendens på att gå upp i temp. Kan dock vandra ett streck upp och sen tillbaka. Värme finns i kupén.

Låter ju som toppackning kanske hur än man vrider på det. Men,..

Tacksam för input!
Användarens profilbild
Wrebbit
Station Wagon
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 09 maj 2020, 13:28

Re: TS -04 med vandrande temp

Tänkte skaffa nytt kylarlock.
Såg då att det som sitter på heter RC27 (15lbs ACDELCO) Vilket verkar sitta på äldre GM.
Det som ska sitta där heter RC96.

Kan det göra så de inte fungerar optimalt, förstår att de blev annat med dex-cool men vad kan skillnaden vara?
Skriv svar