Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Trans sport 98 köpråd !

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Trans sport 98 köpråd !

Efter lite grävande i GM eSI har jag fått fram att om trycksensorn rapporterar fel tryck i systemet, antingen för högt eller för lågt, så ska en kod P0530 sättas i PCM. Det står så här i beskrivningen av koden:

The powertrain control module (PCM) monitors the high side refrigerant pressure via an A/C refrigerant pressure sensor. When the pressure is high the signal voltage is high. When the pressure is low the signal voltage is low. When pressure is high the PCM commands the cooling fanss on. When pressure is too high or too low the PCM will not allow the A/C compresor clutch to engage

Det framgår inte exakt hur tryckgivaren fungerar men den har tre anslutningar, en grå, en röd/svart och en svart. Den grå går till +5V ref, den svarta går till "Low ref" (antagligen signaljord) och den röd/svarta är signalen. Jag antar att den ger en spänning mellan 0 och 5V proportionerligt mot trycket men det står inget närmare om det.

En sak som är lite lurigt, och jag undrar om det inte är vad som hände i ditt fall från början, är att systemet inte startar om man fyller på för mycket gas så det blir för högt tryck vilket lär vara lätt hänt om man fyller på själv men ett proffs ska inte göra det misstaget då de har ordentliga mätare.

Ang Biltemas kylspray så ja den är R134a, de skriver inte ut det längre i databladet men det är samma EG och CAS-nr som R134a. Förr hade de drivgas till deras airbrush som var R134a men sedan togs den bort och ersattes av en butan/propan-blandning. Tyvärr har jag inte sett någon bra lösning med koppling till kylspray-flaskan, det verkar som att folk drar fast en slang med slangklämma på plaströret men det verkar ju vara sådär.

Köpa från uk fungerar nog bra, vid snabb koll så verkar det finnas de som skickar till utlandet. Det finns också den här firman som verkar ha det mesta: http://www.carairconditioningsupplies.co.uk/" onclick="window.open(this.href);return false;

Förra sommaren fanns det någon på Tradera som sålde R134a-flaskor men det är borta nu, vet inte hur lagligt det är men enl den här länken, http://www.fam-bjork.se/citroen/AC/index.html" onclick="window.open(this.href);return false; så är det lagligt som privatperson att hantera gasen, det är bara vid yrkesmässig användning som man måste ha en massa certifieringar. För övrigt är det en bra sida för gör-det-själv'are och beskriver hur AC-system fungerar.

Det där kitt'et jag länkade till i andra tråden med kompressor och torkfilter tycker jag verkar ganska prisvärt, jag har för mig de kunde skicka till Sverige och jag har för mig att det skulle landa på ca 3 kkr excl tull och moms som man kanske slipper om man har tur..
Annons
Användarens profilbild
wallentin 1685
SUV
Inlägg: 171
Blev medlem: sön 07 aug 2011, 17:40

Re: Trans sport 98 köpråd !

Ok de ska ja kolla! Men behöver ja alla dom grejerna räcker det inte med en kompressor? Tack för tipset!
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Trans sport 98 köpråd !

Du behöver ju främst kompressorn men det kittet var det billigaste jag hittade med rätt kompressor, du måste se till att det är modellen för bilar med bakre AC, och som skickade worldwide. De flesta skickar bara inom USA, men titta runt lite och se om du hittar någon billigare som är renoverad.
Användarens profilbild
wallentin 1685
SUV
Inlägg: 171
Blev medlem: sön 07 aug 2011, 17:40

Re: Trans sport 98 köpråd !

Ok hittade en för 175 dollar som var renoverad. Får ta kontakt med säljaren stod det om han skulle skicka utanför usa.
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Trans sport 98 köpråd !

Om du skickar mig länken i ett pm så kan jag kolla att det är rätt kompressor.
Användarens profilbild
wallentin 1685
SUV
Inlägg: 171
Blev medlem: sön 07 aug 2011, 17:40

Re: Trans sport 98 köpråd !

Kan inget om sånt.
Användarens profilbild
wallentin 1685
SUV
Inlägg: 171
Blev medlem: sön 07 aug 2011, 17:40

Re: Trans sport 98 köpråd !

Ska fråga min fru imorron om hon kan hjälpa mej.
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Trans sport 98 köpråd !

Du klickar bara på ikonen här till vänster som det står PM på, dvs personligt meddelande.

<---
Användarens profilbild
wallentin 1685
SUV
Inlägg: 171
Blev medlem: sön 07 aug 2011, 17:40

Re: Trans sport 98 köpråd !

Tror vi lyckades skicka länk till ditt pm. Sen är ju frågan hur mycket gas de ska vara i systemet någon som vet?
Användarens profilbild
wallentin 1685
SUV
Inlägg: 171
Blev medlem: sön 07 aug 2011, 17:40

Re: Trans sport 98 köpråd !

Ok tack då vet ja. Får bli den du tipsade om då. Tackar!
Användarens profilbild
Foppa
Station Wagon
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 14 mar 2014, 20:26

Re: Trans sport 98 köpråd !

Jag är ny på forumet och letar efter en trans sport -04 awd. Någon som vet på vilka platser det finns isofix? Både på "3-sits i mitten varianten" och på "2-sits i mitten varianten".
Skriv svar