Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Trans sport 98 köpråd !

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Freddda
Station Wagon
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 13 maj 2012, 19:45

Trans sport 98 köpråd !

Har gett upp tankarna att köpa chrysler voyager och har ist tittat på dessa bilar !

Behöver en stor bil och tycker dessa känns som riktigt välutr bilar till rätt pris !
Den jag har kollat på är en 98a som gått ca 21000. Den skall enl ägare vara full servad och vara i mkt bra skick !! Men har hört att topppackningen brukar vara rätt kass på dessa bilar !

Finns de några generell saker att tänka på när man skall köpa dessa ? Nått man ska kolla extra efter ? Denna bil har dragkrok så hur är växellådorna på dessa ?
Har best dom senaste bes protokollen och denna bil fick 2009 bra att veta på rost på sidobalk men inget efter det (är inte fixat enl ägare) men gått igenom dom senaste 2 åren utan anm .

Är det värt att lägga 18lök på den bil som denna ?

Mvh
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Trans sport 98 köpråd !

Hej,

Jag har uppfattat det som att Trans Sporter har en riktigt dålig topplockspackning och insugspackning som bara väntar på att gå sönder vilken sekund som helst? :roll: Finns det ingen dokumentation på att dessa har bytts mot "förstärkta" packningar så hade man varit lite orolig :oops:

Varför gav du upp Voyager ? =) Lägg till lite extra pengar och du kan få en fin generation 4, -01 och framåt..
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Freddda
Station Wagon
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 13 maj 2012, 19:45

Re: Trans sport 98 köpråd !

Det är frugan som vägrar köra Voyager.

Ja har tänkt och köra med husvagn med denna bil och vad jag vet så är inget gjort med topppackning.

Ja har hittat en som jag gillar (trans sport) men är rädd för just toppen. Är det verkligen så illa som alla säger ??
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Trans sport 98 köpråd !

Vet om en forummedlem som sålde bilen när han fick höra om toppen :oops: Det verkar vara en fråga om "när" det sker och inte "om" :|

Jag hade inte vågat köpa någon Trans Sporter utan dokumentation på utfört arbete om just detta felet, särskilt inte när sommarmånaderna närmar sig och det blir varmt ute. En Voyager med 2.4 och dragkrok låter ju annars perfekt att dra släpvagn med? :D
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Trans sport 98 köpråd !

Trans sporten brukar få dra 1600, lite olika beroende på hur de är reggade. Med BE-kort är bäst att tillägga, på bara B är det runt 1000 kg eller så. Som dragbil har den stabila köregenskaper enl uppgift från en som drog över 3 ton efter sin, men drivlinan är inte den starkaste. Växellådan på en 98 heter 4T60e och ofta har de aldrig fått oljan bytt, enl serviceschemat behöver det bara göras om bilen körs hårt men det stämmer inte på någon växellåda... Ett generellt råd på alla automatlådor är att om man ska dra släp så ska man installera en kraftigare oljekylare. Dock är det helt omöjligt att säga om en gammal automat kommer att hålla om man börjar dra tungt med den, det kan gå alldeles utmärkt eller också är det vad som knäcker den..

Vad gäller motorn så är det främst toppackningar och insugspackning som är de svaga punkterna. Det som händer med toppackningarna är att de ärjar sönder av kylvätskeblandningen GM hällde i dessa och till slut börjar de läcka. Symptom att titta efter är t.ex. om det luktar avgaser i expansionskärlet (finns verktyg för att mäta det om man ska göra det seriöst) eller om temperaturmätaren beter sig underligt. T.ex. att den efter att man startat med kall motor och den värms upp till drifttemperatur så går temperaturen först upp till 100 grader eller mer (den kokar inte förrän vid uppåt 120 grader så det är i sig inget problem), sedan när termostaten öppnar (vilket den ska göra vid ca 90 grader) så faller temperaturen tillbaka. Det beror på att det blir avgasbubblor i kylvätskan som samlas vid den stängda termostaten och hindrar att den öppnar vid rätt tillfälle, därav att tempmätaren beter sig så.

Om insugspackningen läcker så rinner antingen kylvätskan ut eller ner i oljan, det senare är INTE bra alls. Man bör titta på hur oljan på stickan ser ut och under oljepåfyllningslocket. Om det finns något som ser ut som "majonnäs" där så finns det vatten i oljan, vilket kan vara kondens om motorn körts korta sträckor men då ska det försvinna vid en varmkörning. Om det finns mycket majonnäs eller om oljan på stickan tyder på vatten så ska man INTE köra motorn för kamaxeln går ner ganska så snabbt...

Ytterligare en sak att titta på är om det finns olja i kylsystemet, då kan det vara oljekylaren som sitter under oljefiltret som läcker.

Generellt på denna motor så om man förlorar kylvätska, det finns också några slangar som kan läcka, eller om man har något onormalt med temperaturen, så behöver man ta reda på var felet ligger.

En 98 är ju 15 år gammal nu och även miltalen är ungefär där de här problemen ofta visar sig även om de kan komma mycket tidigare än så. I en del fall kan man misstänka att tidigare ägare märkt av problemen, haft i någon kylarcement och krängt iväg bilen snabbt. Man kan kolla i expansionskärlet och under kylarlocket om det finns något grått klet som kan visa sig ibland efter kylarcementen.

Gällande rost så är de ganska ofta ruttna i trösklarna (sidobalk), sedan så har alla jag sett hittills fått dem upptryckta pga att folk ställt domkraften på fel ställe när de ska lyfta.

Vad gäller utrustning så ska den ha fläkt, AC och värmeelement där bak och Traction Control, kan saknas på privatimporterade bilar. Inredning finns i två varianter, antingen med stolarna 2+3+2 eller 2+2+3.

Fjädringen bak har automatisk nivåreglering med tryckluft via en kompressor bakom vänster bakhjul, den fungerar ofta inte. Det finns ett tryckluftuttag bakom en lucka på vänster sida längst bak där man kan kolla om det finns tryck i systemet.

I övrigt är det en ganska så enkelt uppbyggd bil, lätta att meka med, sköna att åka i, billiga reservdelar om man köper dem på rätt ställe, ganska så driftsäkra (bortsett från ovanstående problem) och hyfsad bra kvalité för att vara amerikanska.

I fallet med forummedlemmen som sålde bilen pga oro för toppen så var det överdrivet tycker jag, speciellt som jag förstod det så hade den motorn fått toppackningarna bytta en gång och om den därefter fått vanlig kylvätska (istället för DEX-COOL som frätte sönder packningarna i orginal) och sedan fått den bytt med normala intervall så bör inte denna motor vara mer benägen än någon annan på att skjuta toppackningarna.
Användarens profilbild
Freddda
Station Wagon
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 13 maj 2012, 19:45

Re: Trans sport 98 köpråd !

Hej

Jävlar vad bra skrivet ..
Men hittade lite härlig röd klet i expansionkärlet där man fyller på vatten så den bilen hoppar jag ..

Blir tillslut en chrysler ist !!

Tack för råd

Mvh
Användarens profilbild
wallentin 1685
SUV
Inlägg: 171
Blev medlem: sön 07 aug 2011, 17:40

Re: Trans sport 98 köpråd !

Vår trans sport -01 har gått 21000 mil nu. Och ja hittar inget i bilens papper att topppackningarna ska vara bytta. Då kanske de inte någon mening att laga ac? Försöker nog sälja den sen istället när dom har gått.
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Trans sport 98 köpråd !

Det är lite överdrivet tycker jag, det är inte 100% säkert att toppackningarna kommer att gå sönder även om det är ett vanligt fel på de här.
Användarens profilbild
wallentin 1685
SUV
Inlägg: 171
Blev medlem: sön 07 aug 2011, 17:40

Re: Trans sport 98 köpråd !

Jasså bara delarna kostar väll en hel del vid toppackningsbyte? Skulle Ju köpt en minibuss med bensin/etanol istället med tanke på bensin pris och skatt.
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Trans sport 98 köpråd !

Delarna är inte så dyra utan det är jobbet som kostar om man gör det på verkstad.

Som jag just påpekade i en annan tråd så finns det en bra anledning att se till att AC fungerar, då startar kylfläktarna mycket tidigare vilket minskar påfrestningarna på systemet i övrigt, minskar risken för att topplockspackningarna eller någon slang ska ge sig.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2
Användarens profilbild
wallentin 1685
SUV
Inlägg: 171
Blev medlem: sön 07 aug 2011, 17:40

Re: Trans sport 98 köpråd !

Har redan lagt hur mycket som helst på ac på den. Måste få tag på en kompressor och el felet verkar omöjligt och laga.
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Trans sport 98 köpråd !

Jag tror jag hittat ett ganska enkelt sätt att prova kontroll-kretsen för kompressorn, återkommer när jag är på datorn och kan lägga in bilder. Om man har tillgång till Tech-II så ska det gå att läsa av värdena på trycksensorn och skicka order till kompressorn att starta, men det bör gå att uppnå ungefär samma sak genom att ta loss och bygla i kontakten till trycksensorn.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2
Användarens profilbild
wallentin 1685
SUV
Inlägg: 171
Blev medlem: sön 07 aug 2011, 17:40

Re: Trans sport 98 köpråd !

Går inte utan gas i systemet,en packning i kompressorn gick. Köper ja gas ska testa och brygga trycksensorn. Har sett att dom säljer R134a gas i england om man kollar på ebay.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Trans sport 98 köpråd !

Lite OT: Finns folk som byggt anslutningar till Biltemas kylspray och fått det att fungera som AC-gas =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
wallentin 1685
SUV
Inlägg: 171
Blev medlem: sön 07 aug 2011, 17:40

Re: Trans sport 98 köpråd !

Ok men har ju ändå ingen fungerande kompressor och dom är svindyra! Såg nu att ja skrev brygga ska ju va bygla :lol:
Skriv svar