Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Temperatur Firebird

GM's sportiga märke Pontiac
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Temperatur Firebird

Ingen kamrem :shock:

Trodde att 3.4 litern utgick från de andra (äldre) Chevrolet V6:orna som har kamrem (har jag fått för mig).

Blev tvungen att kolla upp det och det stämmer visst, gött med kedja! :D
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Annons
Användarens profilbild
wepe
Van
Inlägg: 70
Blev medlem: lör 22 jan 2011, 21:51

Re: Temperatur Firebird

Har en liten tanke om jag ev skulle sätta dit ett extra värmeelement i serie med kylaren :roll: Borde inte det
hjälpa till att sänka tempen när det är riktigt varmt ute :? Det smidigaste sättet kanske är att sätta en tejpbit över 100gr markeringen och skriva 80gr :D Det är ju det som stör mig, att den ligger vid 100gr :x
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Temperatur Firebird

Jag tror inte det hjälper när det gäller motorn, det krävs ett ganska stort element i sådana fall, och det får nog inte plats under huven :)

Du kan ju prova att montera ett element precis innan sensorn, så får du se hur mycket tempen blir utgående från "kylaren/elementet".
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
wepe
Van
Inlägg: 70
Blev medlem: lör 22 jan 2011, 21:51

Re: Temperatur Firebird

Eller kanske göra en specialare, montera en givare som startar kylfläkten vid typ 95gr :roll: Som det är nu startar den ju över 100gr, detta går via databoxen sades det.
Men ska väl inte spela någon roll om man tar bort orginalet och kör med en annan givare :roll:
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Temperatur Firebird

Om du tänker modda lite med det så kan jag direkt säga att "extra" fläkt hjälper väldigt bra :P Jag ordnade det på min gamle Sebring och tempen sjönk väldigt mycket.

Antingen fixar du en givare som går igång vid lägre temp eller så ordnar du en till fläkt.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
wepe
Van
Inlägg: 70
Blev medlem: lör 22 jan 2011, 21:51

Re: Temperatur Firebird

Frågan är bara var man ska sätta en extrafläkt :? Sitter en stor på kylaren som det är nu.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Temperatur Firebird

Nu säger jag bara detta på rak arm, men du har ingen till fläkt till AC:n?

Jag ska koppla om min AC-fläkt till extra relä och knapp så jag kan starta den för sig. dvs. enbart fläkten och ej AC:n, den kylde riktigt bra på min förra Chrysler Sebring (lika stor fläkt som till motorn).

Annars om du gör som du sa och justerar "hysteresens" till-värde? :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
wepe
Van
Inlägg: 70
Blev medlem: lör 22 jan 2011, 21:51

Re: Temperatur Firebird

Sitter bara en fläkt, både för ac och kyl. Måste kolla hur det funkar så det inte blir fel. Bästa skulle ju vara att ha två fläktar, en som man kunde ställa för att starta vid lägre temp, plus orginal för ac,n och att gå in som extra om det skulle bli fel på den första eller den inte klarar att kyla kanske :roll:
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Temperatur Firebird

:) Jag skulle kollat innan jag föreslog det xD

Annars kan du koppla in på befintliga kablar till fläkten ett relä + säkring + knapp i kupén, så kan du starta fläkten när du vill, fast det kanske är omständigt som sagt.

Det är heller inte så lätt att ändra om programmeringen för sensorn så den slår "till" tidigare :(

Ja ska undersöka det lite :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
wepe
Van
Inlägg: 70
Blev medlem: lör 22 jan 2011, 21:51

Re: Temperatur Firebird

En sådan här skulle ju gå brahttp://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb ... -kylflakt/ Sedan var sätta en extra fläkt :roll: Tror jag ska höra med Osby om det finns dubbla fläktar att sätta dit? För då finns det ju ingen risk att det skadar något om orginalfläkten körs som den ska och adaptern styr den andra. Ska se hur det är kopplat, men det borde ju gå att lösa :? Sedan om det ska dit ett oljekyl med, var ska man sätta det tro :shock:
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Temperatur Firebird

Aa det kanske är bäst att montera externt, så att man inte förstör något med original fläkt och dess kontroller.

Det knepiga är som du säger att placera fläkten på lämpligt ställe :roll:

Men det så lovligt ut med grejerna från Biltema, kanske till och med går köpa en universal fläkt där?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
wepe
Van
Inlägg: 70
Blev medlem: lör 22 jan 2011, 21:51

Re: Temperatur Firebird

Funderar på en annan lösning kanske :roll: Om man tar och sätter dit adaptern enl länk sedan kopplar den via relä till ett växlande relä som i opåverkat läge arbetar med givaren på lägre temp. Sedan när orginalgivaren slår till växlar det till den. Kanske kunde vara värt att testa kanske, blir ju inte något som påverkar orginalfunktionen så fläkten startar när man använder ac,n mm. Ska ju heller inte vara något annat
som ställer till det. Eller har jag snurrat till det :?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Temperatur Firebird

Men blir det inte svårt att få den att "slå till" vid lägre temp än original :roll: eller hur menar du, att man sätter en separat sensor i adaptern som sedan slår igång samma fläkt, utan att störa original givare? Bara att koppla på kablarna eller?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
wepe
Van
Inlägg: 70
Blev medlem: lör 22 jan 2011, 21:51

Re: Temperatur Firebird

Tänkte om man tar bort orginalkablarna till fläkten, kopplar dessa till ett växlande relä med separat plusmatning till fläkt som drar när fläkten ska startas med orginalinställningar. När inte fläkten går via orginaltempen är inte reläet påverkat, jobbar då
med adptergivare på c:a 92gr. Vilket blir att fläkten startas då med orginaltillslag 110gr, bara att extra givaren går in tidigare och kyler. Alltså reläet opåverkat fläkten går på extragivaren, reläet slås till
via orginalsignal till fläkt, slår ifrån extragivaren och jobbar som den ska orginal. Hoppas du hänger med vad jag menar, styr samma fläkt men med olika givare, vet inte hur jag ska förklara det riktigt :?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Temperatur Firebird

Det borde ju fungera :)

Lägg gärna upp "projekt"bilder om/när du påbörjar arbetet :)

Och när vi ändå pratar om "kylning" så kommer jag också koppla extra kylare till min Dodge, både till motorn samt automatlådan.

Kommer dra relä + knapp till AC-fläkten så jag kan styra den manuellt i stadsmiljö osv. räcker nog tror jag, den fläkten är lika stor som motorfläkten :)

Sedan kommer jag montera kylare till automatlådan och försöka placera en liten extra fläkt där någonstans (om det finns plats).
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar