Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

GTO tråd

GM's sportiga märke Pontiac
Användarens profilbild
LeonStrand
Station Wagon
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 24 maj 2014, 22:48

GTO tråd

Hej Alla jag har en GTO från 2004 varit Active medlem i ls1gto.com i några år så folk som vill prata och skriva fundering över GTO så har vi en tråd för dessa bilar här tycker jag.
Annons
Användarens profilbild
monsterbilen
SUV
Inlägg: 141
Blev medlem: mån 18 nov 2013, 19:01

Re: Sv: GTO tråd

Aha, en Holden Monaro.

(tapa)
Användarens profilbild
LeonStrand
Station Wagon
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 24 maj 2014, 22:48

Re: GTO tråd

Bilen är byggd Av Holden, och den är gjord I 3 utföranden från dem en som heter Holden Monaro, den andra Vauxhall monar och tredje Pontiac GTO.
Drivlinan etc är Corvette C5-C6.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: GTO tråd

Bra initiativ med tråden, det är superfina bilar tycker jag.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
monsterbilen
SUV
Inlägg: 141
Blev medlem: mån 18 nov 2013, 19:01

Re: Sv: GTO tråd

Och det är ett mycket spännande alternativ till Chevrolet och Ford.

(tapa)
Användarens profilbild
LeonStrand
Station Wagon
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 24 maj 2014, 22:48

Re: GTO tråd

Okey jag såg nu att folk har frågat på andra trådar om GTO.
Hur det är att äga och köra en GTO?!
Pontiac GTO är byggda av Holden i sammarbete med GM, det är en väldigt ovanlig bil över hela världen i all dess olika namn (Pontiac GTO, Holden Monaro eller Vauxhall Monaro). Bilen har byggts under 2004-2006, 2004 års modell har LS1 motor på 350Hk (Diablo sport ca (375hk-380hk) i standard utförande medans 2005-2006 har en LS2 på 400Hk (Diablo sport 420hk-425hk). Om du ser en GTO räkna med att den kommer kunna dra iväg snabbt, och den har en topp hastighet på ca 275Km/h.

I jämförelse med många andra moderna Amerikanska bilar är denna dyrare att underhålla och reparera, men den är väldigt bränslesnål om man tänker på prestandan och körglädje. Jag bor i en storstad och kör mycket i stad och ibland landsväg/motorväg, min snitt är runt 1.4L milen (Jag har också ganska tung fot).

Svagheter på bilen som man alltid ska kolla upp vid ett köp eller när man underhåller den är bussningarna och dämpare/fjädrar, OEM delarna till den är inte så bra så en bättre kvalité på det är en fördel.
Bagage utrymme är inte mycket då tanken är monterad i främre del av bagage utrymme.

Fördel mot många andra "muskel" bilar (Mustang, Camaro, Challenger och Corvette) Denna bilen åker 4 st vuxna bra i utrymme bak är jätte rymligt för långa människor också (Dock man måste vara lite böjbar för att komma bak). Reservdelar till motorn finns det gått om då det är en LS som finns i många andra bilar I USA.
Om det är något jag kommer göra av med, tror faktiskt jag kommer behålla bilen alltid. Jag är jätte glad över min och jag har mycket ändrat på min och fortsätter hela tiden att "förbättra" den på många sätt.

Har någon frågor om GTO kan jag svara på det mesta om den.
Användarens profilbild
fredde85
Van
Inlägg: 56
Blev medlem: mån 18 feb 2013, 21:36

Re: GTO tråd

Tja

funderar på en sån där i framtiden snygga bilar med mkt motor+rwd med diffbroms en manuell ska de va för mig

men tänkte på hur är komforten i dem mkt vindbrus/knarr i högre farter eller ojämna vägar.

Sen hur känns plasten i inredningen billig eller helt ok?

Motor/drivlina är ja inte speciellt oroad över

rostskydd lika dåligt som de brukar vara eller?

mvh

fredrik
Användarens profilbild
LeonStrand
Station Wagon
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 24 maj 2014, 22:48

Re: GTO tråd

Komfort är en personlig upplevelse anser jag, jag själv tycker att den känns sportig men ändå får du en upplevelse av att sitta i en bekväm "fåtölj" jag vet med mig att sitta bak i bilen är också populärt för passagerare då den endast har 2 sitt platser bak.
Vindbrus märker jag endast om rutan är nere hihi.
Plastig är ca 99% av alla bilar idag, men sedan nivån på hur dem känns är annorlunda. Jag har haft och kört många bilar, jag måste säga att denna känns mer i klass med modern BMW eller Volvo än en Amerikansk eller asiatisk tillverkad bil. Rostskydd är alltid samma på dessa typer av bilar det är mest Europa och Asien som skyddar med Tectyl och liknande.
Detta är en sportbil så jag vill att du tänker över det där med att köra runt på gropiga sten vägar, det är inte komfort för det :)
Användarens profilbild
fredde85
Van
Inlägg: 56
Blev medlem: mån 18 feb 2013, 21:36

Re: GTO tråd

Med ojämna vägar tänkte jag inte gropiga stenvägar utan tex lite småslitna landsvägar. Men man skulle väl kört eller åkt en för att få en egen uppfattning. Manuella lådan är väl ganska stadig va?

Törstiga är ju ändå ganska stor motor. Vad för form av diffspärr sitter det i bakaxeln
Användarens profilbild
fredde85
Van
Inlägg: 56
Blev medlem: mån 18 feb 2013, 21:36

Re: GTO tråd

http://www.blocket.se/malmo/Pontiac_GTO ... ?ca=19&w=3

denna bil kommer upp som salvage i usa när man googlar chassinumret så en varning om nån var intresserad
Skriv svar