Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Elproblem på 1974 Grand Prix

GM's sportiga märke Pontiac
Användarens profilbild
GrandPrix400
Station Wagon
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 29 maj 2014, 10:57

Elproblem på 1974 Grand Prix

Jag har råkat ut för ett problem som jag inte begriper mig på. Jag har en Pontiac Grand Prix från 1974 med 400-motorn (G Body).

Igår byte jag uttaget till draget, eldosan, mot en ny. Kontrollerade sedan att alla lampor funderade. Starade bilden och körde flyttade den lite. Monterade sedan en reparationssats till vindrutespolningen och försökte få den at fungera. Hade tändningen på och körde vindrutetorkaren/spolaren upprepade gånger (var kanske onödigt att ha tändningen på, när jag tänker efter ligger den kanske före tändningslåset). Vred av tändningen och när jag sedan vred på den igen var bilen helt död. Det enda som fungerar är hel och halvljus, INTE balljus och annan belysning eller någon annat överhuvudtaget.

I säkringsdosan har inga säkringar gått. Det sitter två säkringar vid generatorn, på själva sladdar, men de fungerar (20 A). Jag har drygt 12 volt vid lyskontakten och när jag slår på ljuset får jag samma spänning ut. Finns det någon kuvudsäkring som jag missat?

Mr om bilen: Den är USA-såld men togs in redan 1976 och kördes som sommarbil till 1983 på ett ungefär. Sedan stod den till år 2000 när jag köpte den och jag har sedan dess haft den som sommarbil. Den har inte gått så mycket och är i mycket bra skick. Lite lackskador dock.
Annons
Användarens profilbild
Kent
Station Wagon
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 25 mar 2015, 01:18
Ort: Tavelsjö
Kontakt:

Re: Elproblem på 1974 Grand Prix

Du hittar en original verkstadshandbok här http://www.hortlund.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kommer att förenkla mycket och spara många timmar vid datorn.
Skriv svar