Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

ac problem - Ford Ranger 2.9 -1989

Alla Ford-bilar, även europeiska
Användarens profilbild
allingkalling
Station Wagon
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 16 jun 2012, 17:37

ac problem - Ford Ranger 2.9 -1989

jag får inte igång ac n på min ford ranger 2,9 1989a. Vad ska man börja kolla? lampan lyser när jag trycker in den men kompressorn slår inte till.finns det nå säkringar för detta? instruktions boken jag har är till en 4,0a kanske inte är samma säkringar i den? Är den kanske tom på kylmedium? elfel kanske? tips mottages. :?:
Senast redigerad av Avenger den sön 08 jul 2012, 11:19, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Bilmodell saknades i rubriken.
Annons
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: ac

Det vanligaste är att det är för dåligt eller inget tryck alls i systemet pga läckage och då systemet har en tryckvakt så kommer inte kompressorn att slå till. Det brukar gå att hitta verkstäder som provtrycker och felsöker systemet för ca 500 kr.
Användarens profilbild
Fredrik Vikström
Minivan
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 02 sep 2012, 16:00
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: ac problem - Ford Ranger 2.9 -1989

Hej på torkfiltret sitter tryckvakten, dra ur kontakten till den, och bygla den, startar kompressorn nu så är det för lite köldmedium alt tryckvakten som är trasig. Men efter som det är en 89a så är det nog taskigt med köldmedium i. Prova att trycka in schraderventilen och se om det finns tryck i systemet.
En ny tryckvakt kostar ca 300:-
Skriv svar