Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Släpvagnsvikt importfordon? Ford F150 -95

Alla Ford-bilar, även europeiska
Användarens profilbild
appelback
Station Wagon
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 20 mar 2013, 12:04

Släpvagnsvikt importfordon? Ford F150 -95

Jag inhandlade nyligen en F150 från 95. Importerad nån gång som flyttgods från USA.
Hade tänkt att ha bilen till att dra med, då den i papprena har en måttlig totalvikt på strax över 2,3 ton och således erbjuder släpvagnsvikter på uppåt 1,8 - 1,9 med utökat B-kort. Perfekt tyckte jag, men så enkelt var det ju inte. Vid närmare efterforskning så saknas maximal släpvagnsvikt helt i registreringsbeviset??!

Efter att ha pratat med bilprovningen, transportstyrelsen, dekra och ford sverige har jag inte hittat nån som kan hjälpa mig med detta. Är det någon här som har erfarenheter av en liknande situation? Vart vänder man sig? Kan man hänvisa till amerikanska papper?

Känns lite surt att sitta med en pickis, som i amerikanska forum beskrivs som en "hauler", som man inte får dra nåt efter.

Förresten... Det är en F150 Eddie Bauer från 95 med 6:an på 4.9 liter och 2WD..
Senast redigerad av Avenger den ons 20 mar 2013, 15:41, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Bilmodell saknades i rubriken.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Släpvagnsvikt importfordon? Ford F150 -95

Tjena!

Jag tror att informationen ev. saknas pga. att Transportstyrelsen och Bilprovningen uppdaterade sina system för ett par år sedan, då gick en del information om flyttgods förlorad vilket vi blev tvungna att övertyga dem om, dom trodde först att vi tagit in bilen via privatimport :roll:

Annars om du registrerar den dragbalken och kroken som du har med ett intyg? ..går ju alltid att få fram ett intyg så att man får tillbaks spec. i reg-beviset.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
appelback
Station Wagon
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 20 mar 2013, 12:04

Re: Släpvagnsvikt importfordon? Ford F150 -95

Tack för svaret.

Har gjort nya efterforskningar som ger ännu större mörker, men det kan jag fylla i när jag fått svar från transportstyrelsen..

Både ja och nej.. Om jag tolkar transportstyrelsen och bilprovningen rätt så måste det finnas ett intyg på bilens maximala släpvagnsvikt (alltså inget med själva kroken att göra). Först när jag har det kan det bli aktuellt att hitta en krok som passar. Problemet är också att det verkar rätt svårt att få fram en balk och krok med intyg här i Europa. I USA finns hur mycket som helst, men de har inget typgodkännande här. Förövrigt har jag kontaktat två försäljare i USA som båda snällt sagt att de inte levererar utanför nordamerika..

Vet nån om ett bra ställe att köpa hela paketet (balk och krok)?

(Det jag nämnde i första meningen handlade om möjligheten att regga bilen med en av SBP bedömd och godkänd krok upp till 1500 kg, men de reglerna... haha)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Släpvagnsvikt importfordon? Ford F150 -95

Du kan handla smidigt via ShopUSA.se, då beställer du till din amerikanska adress så kommer det sedan med båt till Danmark och vidare med Schenker eller DHL till Sverige till din dör ..nackdelen är att lev.tiden är i snitt 1,5 månader med så stora paket, men det kan ju givetvis gå fortare också.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar