Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Ford f350 6.0 problem med instrumentering

Alla Ford-bilar, även europeiska
Användarens profilbild
Alm
Minivan
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 10 maj 2013, 21:22

Ford f350 6.0 problem med instrumentering

Min instrumentering har lagt av helt även climat anläggningen, windrute torkare, låsa bilen med knappen och summern som plingar när nykeln är i. Allt annat funkar den startar men går på nåt nöd program. Nån som har några ider? Jag har kollat säkringar.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ford f350 6.0 problem med instrumentering

Med 6.0 motor så är den ganska så ny eller?

Provat att koppla ur batteriet och se om det är en styrmodul som måste återställas, troligtvis BCM = Body Control Module, tror dock den heter något annat på den Forden.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Alm
Minivan
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 10 maj 2013, 21:22

Re: Ford f350 6.0 problem med instrumentering

Den är från 2006.
Jag har provat ta loss batteri kablarna och låtit den stå ett tag. Men det hjälpte inte.

Det böjade när satt och pillade med stereon ityp 10 min. Sen så såg jag att det börja blinka och att alla mätarna börja rycka lite. Tänkte inte så mycket på det men batterierna hade kröpit ner till 10 volt. Så fick starta med strat hjälp. Efter detta så har har stereon konstant ström även när jag tar ut nykeln. Inget pling från summern som påminner en om nykeln i tändningslåset. Allt är bara skumt. Bilen startar men går på nåt nödprogram.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ford f350 6.0 problem med instrumentering

Låter onekligen som det är BCM modulen som tjurar och sagt upp sig :(

Men kontrollera alla jordpunkter, sådant kan ställa till jäkelskap också.

Vad gjorde du med stereon, något med kablarna?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Alm
Minivan
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 10 maj 2013, 21:22

Re: Ford f350 6.0 problem med instrumentering

Vart sitter bcm?

Jag bytte orginal till en eftermarkanads stereo. Fick inte radion till att funka så bra på orginalet.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ford f350 6.0 problem med instrumentering

Mysko problem, använde du plug-n-play konvertering till kablaget eller skarvade du själv?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Sv: Ford f350 6.0 problem med instrumentering

Om jag läst till mig rätt så finns ingen bcm i din bil. Utan alla dina funktioner som strular körs separat och inte via någon modul. Har däremot sett fler på nätet som har haft samma problem.

Edit mig själv. Själva låsfunktionen går via nån modul men inte radio a/c etc verkat det som. Kolla båda säkringshållaren. Annars låter det lite som om allt kanske sitter i samma jordpunkt. Konstigt fel men nåt kanske går att hitta på nätet eftersom det verkar som några till har haft din typ av fel

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Alm
Minivan
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 10 maj 2013, 21:22

Re: Ford f350 6.0 problem med instrumentering

Ja jag beställde ett nytt cablage till den nya stereon så det inte skulle vara några konstigheter. Och det var det inte heller. Den funkar klockrent. Har en som kommer ut med obd läsare idag så vi får se vad som sägs.
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Ford f350 6.0 problem med instrumentering

Jag tycker det låter som att du kortslutit någonting när du kopplade in stereon, alt att någon jordpunkt lossnat som tidigare nämnts.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ford f350 6.0 problem med instrumentering

Tror inte du får ut så mycket av OBD2-läsare, den läser bara av generella motorkoder, man behöver specifika instrument från Ford :(
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Sv: Ford f350 6.0 problem med instrumentering

Prova koppla ur den nya stereon och se pm det hjälper. Jag hade tom kopplat i den gamla för att se så det inte är nåt i stereo kablaget som jordar

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Alm
Minivan
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 10 maj 2013, 21:22

Re: Ford f350 6.0 problem med instrumentering

Den nya stereon fungerade jätte bra jag satt säkert i en 20 min och grejade med olika inställningar. Sen tog strömmen slut i batteriena. Det är efter detta som det börja spöka.

Obd läsaren gav en kod u 0155 och detta är att man inte har kontakt med instrument clustret. Detta visste man ju redan.

Stereon är ur igen och orginal är tillbaka. Det är konstigt att där är konstant matning av ström till stereon. Det var det inte innan. Den gick ju över tänningen stereon slockna när man tog ut nyckeln.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ford f350 6.0 problem med instrumentering

Jag hade nog åkt till en verkstad som har rätt instrument att läsa av felkoderna på Ford.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Alm
Minivan
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 10 maj 2013, 21:22

Re: Ford f350 6.0 problem med instrumentering

Bilen går på nått nöd program den gör inte mer än 20 km/h den enda jag vet om som ha mät instrument är Glen i sätila det är nog 10 mil dit.

Ska ringa grufman på måndag och se om man kan få fatt i el schema.
Användarens profilbild
Alm
Minivan
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 10 maj 2013, 21:22

Re: Ford f350 6.0 problem med instrumentering

Fick inget elschema från grufman :cry: men jag har fick en tid hos en verkstad på fredag se om dom kan se nåt fel med sin bosch utrustning.
Skriv svar