Hej,
Är helt ny när det gäller ford, speciellt när det kommer till de amerikanska modellerna.
Är ute efter något helt nytt i bilväg och hittade en billig Ford Tristar TSE 250 Super, dvs en stor skåpbil, tanken är väl att få den reggad som tung lastbil om detta är möjligt.
Det är en årsmodell 1994 med 21500 mil på mätaren, har sökt lite men hittar inte mycket information i alla fall inte på svenska sidor, min förhoppning är väl att någon här kan komma med lite råd och tips.
Köper man bara bekymmer eller är de tåliga och robusta? Vad ska man leta efter?
//Magnus
Köpråd TRISTAR TSE 250 SUPER
Annons
Re: Köpråd TRISTAR TSE 250 SUPER
Jag tänkte först att det gällde den från Finspång som ligger på blocket, men den har färre mil angivna.
Hur som helst, TriStar var/är en Amerikansk eller Canadensiskt företag som byggde på och utrustade van'ar och pickuper. En period var det fördelaktigt att importera via dem till Sverige jämfört med att ta dem direkt från Ford & GM. Du kan söka information på Ford E250 så hittar du mer.
Generellt så är det robusta bilar som är kraftigare byggda än motsvarande modeller från GM och Dodge. Är det en bensin eller diesel? Om det är en diesel så bör det vara en 7.3L PowerStroke. Sedan beror det på hur just den här bilen är skött
Hur som helst, TriStar var/är en Amerikansk eller Canadensiskt företag som byggde på och utrustade van'ar och pickuper. En period var det fördelaktigt att importera via dem till Sverige jämfört med att ta dem direkt från Ford & GM. Du kan söka information på Ford E250 så hittar du mer.
Generellt så är det robusta bilar som är kraftigare byggda än motsvarande modeller från GM och Dodge. Är det en bensin eller diesel? Om det är en diesel så bör det vara en 7.3L PowerStroke. Sedan beror det på hur just den här bilen är skött
Re: Köpråd TRISTAR TSE 250 SUPER
Hej,
Tack för ditt svar.
Insåg också efter lite mer sökande att det är en E250 i grund och botten.
Nej, denna står i Borlänge och är en bensinare, är väl mest det som gör en lite osäker, så lite som 210 hästar en i så pass tung bil. Vad är det för motor, V8 är ju givet men sen vet jag inte mer.
Hur står de sig mot rost, tänkte mest på underrede, balkar osv.
Tack för ditt svar.
Insåg också efter lite mer sökande att det är en E250 i grund och botten.
Nej, denna står i Borlänge och är en bensinare, är väl mest det som gör en lite osäker, så lite som 210 hästar en i så pass tung bil. Vad är det för motor, V8 är ju givet men sen vet jag inte mer.
Hur står de sig mot rost, tänkte mest på underrede, balkar osv.
Re: Köpråd TRISTAR TSE 250 SUPER
Rosten tar sig på de bilarna, men det beror på hur den är körd, förvarad, behandlad, tvättad osv., inspektera bilen genom att lägga dig under =) Ta t ex. en titt på grejer som man ev. kommer att meka med, avgas, fram- bakvagn osv., går det eller är rosten ivägen?!..
Re: Köpråd TRISTAR TSE 250 SUPER
Mjo, visst rostar de som alla gamla jänkare men det brukar mest vara kosmetiskt i karossen och inte i ramen. Man ska givetvis kolla skicket ordentligt, riktiga rostangrepp och sprickor i ramen är allvarligt, den ska växla ok och motorn ska gå jämnt utan missljud. Dvs det vanliga. Eftersom det är en snart 20 år gammal bil så kan man räkna med att alla bultar är fastrostade, det är de ju redan efter några år...
Ang motor så är det antingen en 302'a (5,0 liter) eller 351'a (5,8 liter). 210 hästar låter normalt, det är inga raketer dessa och det är vridmomentet som är det viktiga.
Ang motor så är det antingen en 302'a (5,0 liter) eller 351'a (5,8 liter). 210 hästar låter normalt, det är inga raketer dessa och det är vridmomentet som är det viktiga.