Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Ford Mondeo st 220, motorlampa och konstig tomgång

Alla Ford-bilar, även europeiska
Användarens profilbild
mats.svensson
Station Wagon
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 01 jun 2013, 20:08

Ford Mondeo st 220, motorlampa och konstig tomgång

Har problem med min Mondeo ST 220 06:a
Motorlampan är tänd + att tomgången är orolig. När jag gasar upp och släpper så stannar varvtalet på 2000-2500 ett tag sen går det ner och blir oroligt. Något tips på vad detta kan vara?
Mvh Masse
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ford Mondeo st 220, motorlampa och konstig tomgång

Tjena!

Välkommen till forumet,

Du behöver läsa av med ett OBD2 instrument, går att köpa själv till en rimlig peng, finns att hitta överallt på Blocket.se, Biltema, ebay.com, flertalet svenska e-butiker mm. Finns OBD-adaptrar med Bluetooth som du kan köra till din smartphone om du laddar ner en app, finns både till Android och iPhone.. men iPhonens appar kräver ofta att man handlar adaptern av tillverkaren av appen, då kostar den kanske runt 60-70 dollar.

Annars åker du till en verkstad som läser av felkoderna åt dig kostar det mer än 300:- så bör du åka därifrån eftersom OBD2 är så pass billigt att köpa själv.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
mats.svensson
Station Wagon
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 01 jun 2013, 20:08

Re: Ford Mondeo st 220, motorlampa och konstig tomgång

Tackar för svaret. Är helt okunnig på det med obd2 läsare. Om jag skulle köpa en sån. Hur får jag då veta vad som är fel? Där står ju inte " byta tändstiften t.e.x" i displayen. Får väl bara en kod? Hur vet jag vad den koden betyder? Eller är jag ute och cyklar? Mvh Mats
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Sv: Ford Mondeo st 220, motorlampa och konstig tomgång

Koden kan man enkelt söka på:-). Då får man upp direkt vilket område man skall rikta in sig på.

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ford Mondeo st 220, motorlampa och konstig tomgång

Precis, alla OBD2-koder finns på google, även specifika listor som hör till Mondeo 2006 :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
mats.svensson
Station Wagon
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 01 jun 2013, 20:08

Re: Ford Mondeo st 220, motorlampa och konstig tomgång

Tack för hjälpen. Behövde inte köpa nån läsare, hittade en vacuum slang som inte var i det bästa skicket. Enligt Ford så kommer motorlampan slockna efter ett tag av sig själv.
Mvh Masse
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Sv: Ford Mondeo st 220, motorlampa och konstig tomgång

Det gör den nog om det var rätt sak som fick lampan att tändas. Om du vill släcka den fort kan du ta av polen på batteriet. Men du tappar alla radio inställningar. Och koden tull radion måste du slå in igen om den kräver det så kolla om du har koden kvar innan.

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ford Mondeo st 220, motorlampa och konstig tomgång

Då var det ett enkelt fel, härligt att det förhoppningsvis löser sig :)

Ja precis, lampan slocknar efter en stunds körning när den känner av att alla värden blir mer korrekta.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Amsvartner
Station Wagon
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 13 jul 2013, 19:30

Re: Ford Mondeo st 220, motorlampa och konstig tomgång

Hade exakt samma problem på min st220 -05 för nån vecka sen men min slang hade helt hoppat loss efter ett kärring stopp när ja skulle till å fin köra :-P. Verkar dock vara ett vanligt problem de här med slangarna läste om det på några amerikanska trådar, skönt att det inte var nått värre imo.
Skriv svar