Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Ford ranger 2,9L -89 Får ingen bensin.

Alla Ford-bilar, även europeiska
Användarens profilbild
Ejdersund
Station Wagon
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 14 jul 2013, 21:59
Ort: Skåne
Kontakt:

Ford ranger 2,9L -89 Får ingen bensin.

Hejsan ! Ny på forumet :)

Jag köpte mig en Ranger -89 i vintras som jag ska ha som "vardags bil" :P
Nu är det så att förra ägaren fick problem med den. Ingen gnista, så det åtgärdades när han plockat ur motorn från bilen. Sedan stoppades den tillbaka i bilen. Där efter får den ingen bensin. Och där tog jag över den.

Nu är där en massa "nöd" lösningar. sladdar som är ihop tvinnande och nya sladdar som inte går någon stans.

jag har lyckats koppla in pumpen som ligger i tanken så den pumpar soppa fram till btr:en. Trycket ligger då på 1,5 till 2 bar. Tycker det låter lite lite. Sen kommer soppan inte längre.

har provat att sätta en lite lampa med två trådar på spridarna för att se om dom öppnar, men kan inte se att lampan blinkar till när jag kör den på startmotorn.

Så min slutsats är att "ECU:n" är kass ?

Någon som har lite mer erfarenhet och tankar om detta ? motorn tänder till när jag använder startgas.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ford ranger 2,9L -89 Får ingen bensin.

Kolla denna tråden, kanske är samma fel, jordningskabeln till ECM/spridarreläet? =)

http://www.fordrangerforum.com/2-9-lite ... -2-9l.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
tekniknissen1
SUV
Inlägg: 436
Blev medlem: fre 08 mar 2013, 21:55
Ort: Malmö

Re: Ford ranger 2,9L -89 Får ingen bensin.

Låter lite men du ska ha 3 bar innan BTR,n släpper förbi så jag föreslår att du kollar bränslepumpen.
kolla även så pumpen är ordäntligt jordad. Har du bränsle igenom returen så är btr,n kass.
Sen har jag inte full koll om du har krock brytare till pumpen på din Ford hade sådant skit på vissa bilar.
Dom går att återställa på en röd knapp på brytaren.
Spridar tiden på tomgång ligger på 3millisekunder typ så du få mäta med en multimeter och se att den reagerar. Har du 12 v fram till spridarna ? ;) kanske dum fråga om du har varit där med lampa.
Ström till pumprelät sitter på torpedväggen sidan om Map sensorn. Signal kabelen till relät är negativ på stift 33 på boxen. Det ska kolla vad OBD coderna ! har för mig att du OBD-1 på din så då med lampa.
Det är alltid den sista hästkraften som får motorn att rasa !!
Skriv svar