Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Mercury ABS

Alla Ford-bilar, även europeiska
Användarens profilbild
pingis
Minivan
Inlägg: 46
Blev medlem: lör 23 maj 2015, 20:46

Mercury ABS

Jag köpte min Mercury för att få en bekymmersfri bil under många år. Det sket sig för nu lyser ABS-lampan. Jag plockade ut felkod C1266 som betyder att ABS-modulen havererat. En dyr pjäs som inte borde paja efter sex år och dryga 5000 mil. Men nu är det som det är... Det finns flera att välja på i Amerika men det vore trevligt om det gick lite snabbt att ersätta prylen. Finns det någon i Sverige som reparerar dylika tingestar? I USA verkar det finnas flera utbytessystem. Någon som har en bra kontakt?
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Mercury ABS

Tjena!

Det gäller en Mercury Grand Marquis 2011? Om jag uppfattat rätt enligt tidigare tråd här på forumet?

Börja först med att kontrollera relät i motorrummet, kablaget, jordpunkter å dylikt, så att det inte är något sådant fel. Dock har jag hört att ABS-modulen är ett ganska vanligt fel på dessa bilar, men om det stämmer vet jag inte med säkerhet.

Har nästan alltid köpt nya eller begagnade delar så något företag som reparerar har jag ingen större erfarenhet ifrån. Finns en del när man söker på Google, exempelvis "ABS styrdon reparation", "ABS modul reparation", osv.. Man kan skicka iväg ett par offertförfrågan och se om de kan fixa den och vad det i så fall hamnar på, varav man sedan kan jämföra mot Ebay, Rockauto m.m.

Trist att det skulle bli ett sådant fel på bilen!

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
pingis
Minivan
Inlägg: 46
Blev medlem: lör 23 maj 2015, 20:46

Re: Mercury ABS

Tack för svaret. Jag har följt instruktioner på nätet. Säkringarna är hela och ström finns på rätt pinne i kontaktdonet. Nästa steg enligt de amerikanska "experterna" är efter dessa steg att byta modulen. Jag har kollat rockauto och ebay så där finns det grejer. Alldeles nyss kom jag på att jag kanske kan få detta fixat på bilens maskinskadeförsäkring så jag kollade försäkringsvillkoren. Miltal och ålder på bilen gör att jag tycker att detta är ett solklart fall där jag inte behöver smutsa ner mig utan bara betala självrisk och sedan åka vidare. Det vore ju praktiskt. Jag återkommer när problemet är löst.
Användarens profilbild
pingis
Minivan
Inlägg: 46
Blev medlem: lör 23 maj 2015, 20:46

Re: Mercury ABS

Nu funkar bromsarna som de ska igen. ABS-modulen var trasig. Dyr var den också så det var tur för mig att försäkringen fanns där. När modulen bytts krävdes en programmering/kalibrering som bara kan utföras med rätt utrustning. Bilen fick köras två timmar hemifrån för att få detta gjort. Det känns som att Ford krånglat till detta i onödan. Det är märkligt - bilen har hela året på sig att gå sönder och så passar den på att släcka ner ABS-funktionen lagom när det är snöstormar och blixthalka.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Mercury ABS

Skönt att det löste sig! Nej precis, värsta årstiden att få problem med bromssystemet!

Ja tyvärr så behövs Ford's diagnostikverktyg VCM 2 eller VCMM för att flasha enheten, vilket oftast begränsas till aukt. Ford-verkstäder pga. inköpspriset på dessa instrument.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar