Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Y-block 312 dör på tomgång

Alla Ford-bilar, även europeiska
Användarens profilbild
Fiskmus
Station Wagon
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 24 jul 2018, 19:59

Y-block 312 dör på tomgång

Hej, har en Ford fairlane 1957 med en 312 motor. Har problem att bilen dör på tomgång när den blivit varm och man står på tomgång 5-10min nör den dött blir den svårstartad men går att få liv i den. Om jag märker att tomgången börjar att gå ner som den gör innan den dör så kan man rädda upp det genom att gasa men direkt jag släpper gasen dör den ändå kör jag istället iväg när den håller på att dö så löser det sig räcker att jag kör ca 1 minut så kan den stå på tomgång ett tag igen. Det som jag har provat med är montera värmeplatta under förgasare, även bytt alla packningar i förgasare och kontrollerat nålar och munstycken som ser ok ut även justerat flottörer , det är en edelbrock 600. Monterat brytarlöst tändsystem samt nya kablar, stift rotor och lock. Även ställt in tändningen med lampa på rekomenderade grader bytt bränslefilter men blir inte klok på detta, bilen går jätte fint där imellan det enda jag reagerat på är att on jag varmkör bilen och ställer tomgången på ca 600 så kan den vara 7-800 nästa gång jag stannar och gången efter kan den vara 500 och sen tillbaka till 600 igen. Även letar tjuvluft runt insug men inte hittat nått .