Ventilpaketet och/eller tempgivaren kanske.., det är bara rena spekulationer dock, man hade behövet felsöka med ett riktigt instrument nu när man vet omständigheterna om att det inte var hastighetssensorn.
Växlar Grande Voyager -00
Re: Växlar Grande Voyager -00
Gött att något positivt börjat hända iaf 
Ventilpaketet och/eller tempgivaren kanske.., det är bara rena spekulationer dock, man hade behövet felsöka med ett riktigt instrument nu när man vet omständigheterna om att det inte var hastighetssensorn.
Annons
Finns det något relä som kan ha med det hela att göra, ventilpaketet är det en hel enhet som är utbytbar från undersidan av lådan om man kommer under och tar bort tråget och filtret.
// Janne
// Janne
Assistancekåren när du inte kan bärga dig.
Jag tror inte det är något relä, men det skadar ju inte att byta plats på det som finns med något annat i boxen som har samma spec.
Du kan ju testa att jorda lådan + TCM:en en extra gång direkt till minuspolen på batteriet, i vissa udda fall så har faktiskt detta varit felet, men jag har bara läst om det 2-3 gånger där det var bevisat.
Ventilpaketet/solenoiden sitter om man lossat tråget och filtret och en kontakt, så det är en ganska dyr historia då man bör byta både olja och filter samtidigt. Ventilpaketet kostar runt 1 100:- senast jag kollade på ebay.com, men det var nog 1 år sedan sist..
Du kan ju testa att jorda lådan + TCM:en en extra gång direkt till minuspolen på batteriet, i vissa udda fall så har faktiskt detta varit felet, men jag har bara läst om det 2-3 gånger där det var bevisat.
Ventilpaketet/solenoiden sitter om man lossat tråget och filtret och en kontakt, så det är en ganska dyr historia då man bör byta både olja och filter samtidigt. Ventilpaketet kostar runt 1 100:- senast jag kollade på ebay.com, men det var nog 1 år sedan sist..
Är det någon som har bytt ventilpaket och tempgivarsensorn i växellådan någon gång, är det besvärligt eller är det enklare än vad boken beskriver, jag tycker mig många gånger att det har varit enklare än vad boken beskriver och i bland besvärligare.
// Janne
// Janne
Hallå alla glada i denna usla sommar.
Nu har jag varit ute och åkt med nyförvärvet och som vanligt så går den över i limp-mode efter en stunds körning nu hade jag tillgång till en OBD-II läsare som jag hade inkopplad och då gav den felkod P0755, jag tror det är Solenoidpaketet som det gäller då. Hur sitter det? är det besvärligt att byta? gör man det från ovansidan eller måste man in i lådan för att byta det?
// Janne
Nu har jag varit ute och åkt med nyförvärvet och som vanligt så går den över i limp-mode efter en stunds körning nu hade jag tillgång till en OBD-II läsare som jag hade inkopplad och då gav den felkod P0755, jag tror det är Solenoidpaketet som det gäller då. Hur sitter det? är det besvärligt att byta? gör man det från ovansidan eller måste man in i lådan för att byta det?
// Janne
Re: Växlar Grande Voyager -00 Problemet löst
Problemet löst så nu fungerar det som det ska efter en rejäl provtur, skönt!
// Janne
// Janne
Vad blev lösningen till slut?
Ja var ska man börja för det är så urbota dumt alltihop, men för att göra en lång historia kort så efter alla turer här på forumet om bilen och lådan så hängde jag på en OBD-II läsare och fick då felkod P0755 (solinoidpaketet) så jag gjorde ett besök på den lokala skroten och plockade bort en solinoid från en skrotad Vojje monterade det på min och provstartade efter ett tag fick jag se att den läckte olja från växellådan som ett såll. höll på så där 3-4 gånger utan resultat skrapade bort gammal packning som jag trodde var i vägen samt drog av en bult i lådan som håller solenoiden. J...ar nu är det kört trodde jag men tur som en tok så fick jag tag i bulten och kunde skruva bor den, jag tyckte det är något som inte stämmer det fattas något så tillbaka till skroten och kolla där satt det en 5 -6mm tjock metallbricka med massa hål i och en packning av annan modell på undersidan. Hem och montera packning, metallbricka, packning och solenoidpaketet nu gick det att dra fast det hela det blev stumt, det hade det inte blivit förut samt att det var tätt, felkoden försvann fick 2 nya med för dåligt tryck och hög temp i lådan med efter 4 lt växellådsolja 4+ så blev allt perfekt går som en dröm. So god, so far.
Summa summarium något dumhuvud har alltså rotat vid solenoidpaketet och inte monterat tillbaka den här distansplattan utan limmat packningen för att få tätt och sedan skruvat dit skruvarna för att hålla solenoiden på plats.
// Janne
Summa summarium något dumhuvud har alltså rotat vid solenoidpaketet och inte monterat tillbaka den här distansplattan utan limmat packningen för att få tätt och sedan skruvat dit skruvarna för att hålla solenoiden på plats.
// Janne
Visst e det spännande med begagnade bilar
Man upptäcker alltid skumma saker när man skruvar i dom, å ibland kan man inget annat göra än att sucka, DJUPT
Hoppas allt fortsätter att fungera som det ska, håller tummarna

Man upptäcker alltid skumma saker när man skruvar i dom, å ibland kan man inget annat göra än att sucka, DJUPT
Hoppas allt fortsätter att fungera som det ska, håller tummarna

Dodge Caliber 1.8 SXT 2008
Chrysler GV 3.3 LE, 1996, 22000+ mil
Då har vi tagit en liten tripp på drygt 33 mil i dag, och det går som en dröm växlar upp ocn ned och klipper i lock up också, samt inga felkoder finns att registrera helt soprent. Det känns kanonbra.
// Janne
// Janne
F*n va härligt!
Den "spacern" får alltså inte saknas för då blir det problem med automaten 
Har också hört att växlingarna blir ännu mjukare och finare (och det klickar ingenting från ventilerna) om man köper ett ventilpaket från -2003 och framåt, funderar faktiskt på att kanske göra det till min Dodge, frågan är bara hur kontakten ser ut..
Hoppas det fungerar bra i flera tusen mil till!
Har också hört att växlingarna blir ännu mjukare och finare (och det klickar ingenting från ventilerna) om man köper ett ventilpaket från -2003 och framåt, funderar faktiskt på att kanske göra det till min Dodge, frågan är bara hur kontakten ser ut..
Hoppas det fungerar bra i flera tusen mil till!