Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Råd om köp av Trans Sport (99:a)

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
jcm
Minivan

Råd om köp av Trans Sport (99:a)

Denna Trans Sport ligger på Blocket (http://www.blocket.se/stockholm/Chevrol ... ?ca=11&w=1" onclick="window.open(this.href);return false;) och då jag bor i närheten och snart har fyra ungar känns detta som en modell som kan vara intressant för oss.

Men - prislappen är 11000. Det är misstänkt billigt. Annonsen nämner ett antal nedslag i senaste besiktningen (Parkeringsbroms vänster ur funktion, vindrutespolare och krängningshämmare vänster) som jag funderar på hur svårt det är att fixa / byta själv och om delarna är dyra.

Sen funderar jag, givetvis, på de potentiella fel som kan finnas. Ska dit och provköra den i veckan tänkte jag och ska kolla olja, temperaturen på motorn, hur lådan växlar, om AC:n fungerar, osv.

Finns det mer jag ska kolla? Vad kostar det att fixa en AC som inte fungerar eller "behöver fyllas på" som det så vackert heter?

Stort tack på förhand!
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Råd om köp av Trans Sport (99:a)

Hej!

Läs gärna denna tråden om köpråd (lägg märke till topplocket!), där finns mycket nyttigt :) Det mesta har vi att tacka vår medlem Sverker för, proffs på Trans Sport =)

http://www.usabilforum.se/viewtopic.php?f=6&t=980" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag tror att felen som är beskrivna i annonsen är väldigt enkla att åtgärda, samt relativt billigt om du handlar det ifrån USA, jag föredrar ebay.com men det finns även riktiga kedjor, t ex. RockAuto.com osv. (de andra sidorna har väldigt långa namn som kan kännas oseriösa, men det är riktigt reservdelskedjor).

Den bilen i annonsen har rullat ganska långt, kontrollera om det finns någon historik på renovering av topplocket samt automatlådan.

Något verkar suspekt med det låga priset, bilfirman har ju i sin tur köpt eller fått bilen inbytt så dom har nog inte betalat mycket.. :roll:
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
jcm
Minivan

Tack för tips!

Är luftfjädring standard på Trans Sport? Har hittat andra bilar där vissa har "läckage i bälg till luftfjädringen".
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Nej, nivåreglering är inte standard, det finns på vissa bilar, är option från fabrik =)

Bild
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

jcm skrev:Tack för tips!

Är luftfjädring standard på Trans Sport? Har hittat andra bilar där vissa har "läckage i bälg till luftfjädringen".
Strikt sett så är det en option, men jag har inte sett någon i Sverige som inte har haft det.

Som Jonathan skriver så kolla den andra tråden där de mest väsentliga bitarna finns, en sak som är lurigt på de här är det där med topplockspackningarna. Du har säkert sett i många annonser att topplocken är renoverade.

Parkeringsbromsen är backar som sitter inuti bromsskivans centrum, som en trumbroms. Nu blev jag lite osäker på om de sitter fram eller bak, har inte behövt hålla på med det men det är inte ovanligt på automatbilar att de kärvar ihop för man använder dem ju så gott som aldrig. Krängningshämmaren kan antingen vara bussningarna i fästet i bärarmen och ramen eller så har krängningshämmaren gått av vilket inte är helt ovanligt. Bussningarna är billiga, hela krängningshämmaren kostar 2kkr hos hansen och eftersom den är stor så blir den dyr i frakt om man beställer från USA. Vindrutespolaren kan vara pumpen eller någon slang, brukar inte vara så svårt att fixa (inte gjort det på TS men på många andra bilar) men den sitter trångt till (som allt på de här bilarna).

Ang luftfjädringen så kan du prova om själva kompressorn fungerar genom att öppna panelen på vänster sida längst bak och trycka på knappen, den ska då starta och du ska få tryckluft i uttaget där (finns en fin sats med luftslang, manometer och nipplar för att pumpa däck och annat, brukar ligga i facket på högersidan där domkraft och annat finns).

Det är ganska så mycket mil, sedan blir jag lite misstänksam när bilfirmor säljer GDS-bilar då ovanstående saker är snabbt fixade för dem. Mysko att ena sätet bak fattas och man kan se på bilderna att förarsätet är rejält nedsuttet. Miltalen i sig behöver inte vara något problem om den är skött rätt, men då ska det finnas historik på vad som är gjort med den så att det går att verifiera. Det förutsätter också att du själv kan åtgärda det som behövs för besiktningen, annars är det ingen ekonomi i det.

AC kan kosta en hel del att fixa beroende på vad som är problemet, det är nästa aldrig bara att fylla på. Jag har skrivit om det i en annan tråd nyligen så titta runt lite i forumet.

Jag tycker spontant att denna känns lite dyr med tanke på miltalen och att det är saker att fixa. Enl en snabb koll på blocket så finns det några stycken i Stockholmsområdet för ungefär samma peng som den här men med mindre mil, sedan måste man ju givetvis kolla upp dem också ordentligt innan man slår till.
Användarens profilbild
jcm
Minivan

Tusen tack för alla råd. Annonsen försvann från Blocket och dök sen upp igen med ett nytt pris: 8900 kronor

http://www.blocket.se/stockholm/Chevrol ... ?ca=11&w=1" onclick="window.open(this.href);return false;

För bra för att inte slå till?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Finns det historik på service mm. så kan det vara ett bra köp, men det borde vara en regel att topplockspackningen ska vara bytt någongång vid de miltalen? Är den inte de så kan det likväl vara 8 900:- rakt i sjön, eller iaf hälften av den summan, för mer kanske man inte får genom att sälja den som reservdelsbil efter att toppen "ev." gått sönder.. :roll:

Bild
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Om du klarar av att göra de nödvändiga reparationerna själv, om det finns ordentlig servicehistorik på den (som bland annat visar att toppackningarna är bytta, det är inte 100% att den måste ha haft problem med det men det är vanligt) och den är bra i övrigt så visst kan det vara ett ok köp men det är omöjligt att säga säkert. Du kan ha tur och den fungerar bra eller så kan du ha otur..
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Läs igenom de andra trådarna i forumet, speciellt den klistrade om köpråd, så bör du ha ganska så bra information om vad du ska titta noga på. Titta speciellt under oljepåfyllninglocket, ska inte finnas någon "majonnäs" där, hur den uppför sig på temperaturen och hur den växlar. Kolla också hur däcken är, det står i annonsen att de ska vara i bra skick men frågan är hur bra och vad det är för däck. Kolla också rost, speciellt i trösklarna och vid bakre bärarmsinfästnignen.

Jag skulle nog titta runt på fler och om jag kommer fram till att den här är intressant skulle jag nog pruta minst någon tusenlapp till på den. Det finns en i Österåker i samma prisklass med mindre mil, men dåligt skriven annons som inte säger någonting. Kan vara värt att titta på den ändå, om inte annat för att "öva" att hitta de typiska felen då det underlättar att kunna jämföra hur olika bilar beter sig.

Ta gärna med någon bilintresserad kompis och gå igenom informationen härifrån forumet med denne, det är stor hjälp att vara två som går igenom så att man inte missar väsentliga detaljer. Jag är ganska så hopplös när jag själv ska köpa bil men när jag är med för att hjälpa någon annan kan jag vara mycket mer strukturerad.
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Re: Sv: Råd om köp av Trans Sport (99:a)

Jäkla bra råd där att ta med en kompis. Är precis som Sverker. Med när jag är med em kompis som ska löpa blir det fler frågor om bilen och mer som undersöks.

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
jcm
Minivan

Ska titta på den imorrn. Pratade med bilhandlaren idag och det finns stämplar i serviceboken till 20000 mil. De hade sänkt priset eftersom intresset för bilen var obefintligt. Hur brukar byte av toppackningar benämnas i serviceboken?

Ska som sagt kolla imorrn - ska kolla olja, temperatur, AC, matlådan, hur bilen känns, osv. En god vän köpte en i betydligt finare skick för 90' och han fick byta några kuddar till motorfästena några månader senare så jag antar att det finns grejer man inte kan kolla.

Jag har meckat lite tidigare. Hade en Jeep Cherokee som jag fixade med en del med och är inte rädd att lära mig nya grejer men Chevrolet har jag aldrig haft tidigare. :)
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Det kan stå som anteckningar i serviceboken eller att det finns gamla kvitton på jobbet.

Om de själva sagt att det är obefintligt intresse så är det definitivt prutläge... ;)
Användarens profilbild
jcm
Minivan

Tänkte pressa priset på den ytterligare, betala bilen kontant och köra hem den. Sen är det bara att börja läsa på hur man fixar problemen. :)
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Då ska det bli spännande att läsa hur det går.. :D
Användarens profilbild
WBC33
SUV

En lite varning angående att det saknas ett säte.

Vid besiktning brukar det bli underkänt om inte alla säten är med, detta för att då kan dom inte testa att säkerhetsbältena är ok. Är inte 100 på hur det ser ut i Trans Sporten, men GV underkänns om inte alla säten är med. I alla fall i Stockholm med omnejd.
Bild
Dodge Caliber 1.8 SXT 2008
Chrysler GV 3.3 LE, 1996, 22000+ mil
Skriv svar