Hjälp mig fixa växellådan på -98 Grand Voyager 3.8L AWD
Re: Hjälp mig fixa växellådan på -98 Grand Voyager 3.8L AWD
Hejsan
Felkoden P0755 Solenoid circut failure är samma som jag fick på min och det hjälpte inte med sensorerna utan det var solenoiden eller rättare sagt på min så var det att det saknades distansbrickan med alla oljekanalerna så det blev rätt tryck i lådan. Har du inte tummen på fel ställe i handen så byter du solenoidpaketet själv det är väldigt enkelt men för guds skull se till att göra rent runt solenoiden ordentligt först annars så vill det gärna ramla ner massa skit i lådan och det känns inte helt bra. Jag hämtade grejer på skroten för att testa med så det funkade och nu när allt fungerar med skrotens prylar så ska kompisen få ta med nytt hem från sin resa till staterna i oktober.
// Janne
Felkoden P0755 Solenoid circut failure är samma som jag fick på min och det hjälpte inte med sensorerna utan det var solenoiden eller rättare sagt på min så var det att det saknades distansbrickan med alla oljekanalerna så det blev rätt tryck i lådan. Har du inte tummen på fel ställe i handen så byter du solenoidpaketet själv det är väldigt enkelt men för guds skull se till att göra rent runt solenoiden ordentligt först annars så vill det gärna ramla ner massa skit i lådan och det känns inte helt bra. Jag hämtade grejer på skroten för att testa med så det funkade och nu när allt fungerar med skrotens prylar så ska kompisen få ta med nytt hem från sin resa till staterna i oktober.
// Janne
Assistancekåren när du inte kan bärga dig.
Annons
Re: Sv: Hjälp mig fixa växellådan på -98 Grand Voyager 3.8L
Jo. Fick ut P0755 med elmen och torque på min android smartphone... Ska kolla över elen igen... Sen blir det in och ut hastighetssensorerna ikväll... Trångt och riktigt skitigt är det.
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
På märkesverkstaden talade de om 10 tusen för att byta solenoidpaketet... Hutlöst. Så jag ha ikväll monterat bort batteriplatta, luftfilterhållare och blåst så rent jag kan runt sensorerna... Vete sjutton hur hårt 27 newtonmeter är dock... Har ingen passande momentnyckel i det trånga utrymmet... Får chansa. Står i verkstadshandboken att man ska ta loss in och utgående oljekylslangar... Läcker det olja redan då tro? Sin när man skruvar loss sensorn... Läcker det ut oljavdå eller? Undrar om jag kan räkna med att kunna byta sensorerna utan egentligt oljeläckage eller om jag måste fixa schysst växellådsolja innan jag går lös på dem? 
All olja åker ju inte ur men lite kommer det alltid =( Så bästa är nog att ha åtminstone 1 liter tillhands.
27 Nm betyder att om du har en fast nyckel på 1 meters längd och drar åt ytterst på skaftet så ska kraften endast vara 2,7 kg (cirka). Om du däremot har en nyckel på 20 cm så blir ju kraften 2,7 kg x 5 = 13,5 kg, dvs. fem gånger större eftersom skaftet är fem gånger mindre =)
Var noga med att inte skruva för hårt, dom är bara av plast
27 Nm betyder att om du har en fast nyckel på 1 meters längd och drar åt ytterst på skaftet så ska kraften endast vara 2,7 kg (cirka). Om du däremot har en nyckel på 20 cm så blir ju kraften 2,7 kg x 5 = 13,5 kg, dvs. fem gånger större eftersom skaftet är fem gånger mindre =)
Var noga med att inte skruva för hårt, dom är bara av plast
Bytt både in- och utgående hasrighetssensorer nu... Försöka släcka floden men den hoppar strax upp igen. Fortfarande limp mode 
Det där solenoidpaketet som jag länkade till tidigare.... Är det rätt paket även för min AWD? Det blir att prova byta det härnäst...
Det där solenoidpaketet som jag länkade till tidigare.... Är det rätt paket även för min AWD? Det blir att prova byta det härnäst...
Enligt sprängskissen så har både FWD och AWD samma solenoid eftersom artikel-nr är samma.
Så då blir det till att beställa på ebay då...
Tråkigt att hastighetssensorerna inte gav något resultat, såg inte att du hade skrivit att du fått fram en felkod i senare inlägg =/
Har du kollat kontakten till ventilpaketet och kablaget? Jäkla svårt med såna här fel, det kan vara något ytterst litet som felar.
Har du kollat kontakten till ventilpaketet och kablaget? Jäkla svårt med såna här fel, det kan vara något ytterst litet som felar.
Hmm. Rensade över växellådan igen igår kväll. Kollade kablar och anslutningen till solenoidpaketet. Kollade igen extra jordningen på lådan och TCM:en. Kollade den stora säkringen... Tittade på reläet och funderade på hur jag kan kolla dess funktion? Svårt att veta vad som kan vara fel... Står lite fast.
Har du ingen skrot i närheten som har en passande bil med växellådan kvar som du kan köpa solenoiden från och testa om det blir någon skillnad innan du beställer från E-bay, jag gjorde så med väldigt gott resultat som redovisats här i forumet tidigare så nu ska kompisen ta med nya delar hem från staterna i höst så det får gå på den från skroten så länge, kostade mig 500:-.
// Janne
// Janne
Assistancekåren när du inte kan bärga dig.
Nä. Det får bli att köpa solenoidpacken. Men. Den som var listad förut på ebay är borta... Vid är det jag behöver där till min 1998 grand väger med AWD? Råd tas tacksamt emot 
Hittade en för 900:- inkl. frakt, verkar ju vara samma till AWD eftersom det inte är växellådan som skiljer egentligen.. ? :
http://www.ebay.com/itm/PT-CRUISER-TRAN ... f7&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;
Dumt om den inte vore problemet och det i slutändan är någon kabel, har du ingen skrot i närheten som kan låna ut en kanske? Har sett på nästan alla skrotar att dom minst har en Voyager iaf.
http://www.ebay.com/itm/PT-CRUISER-TRAN ... f7&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;
Dumt om den inte vore problemet och det i slutändan är någon kabel, har du ingen skrot i närheten som kan låna ut en kanske? Har sett på nästan alla skrotar att dom minst har en Voyager iaf.
Jag blir lite fundersam... Den ser ju inte riktigt lika ut. Alltså den på bilden du Avrenger länka till. So. Jag fattat det så heter lådan på vår bil 41AE. Visst?
Äh. Nu är den beställd. Det verkar som att den ska passa Chrysler Town & Country 3,8 liter... Så det är bara AWD kontra FWD som skulle kunna skilja... men det verkar ju som att det ska gå bra. Så... peppar peppar 
Som sagt, enligt Mopars reservdelslista så använder dom samma ventilpaket, både fwd och awd, står även i denna annonsen att det passar till 41te och 41ae:
http://www.ebay.com/itm/604-Solenoid-Pa ... 15&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;
=)
http://www.ebay.com/itm/604-Solenoid-Pa ... 15&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;
=)