Hej. Först o främst vill jag säga att denna tråd görs åt kompisens vägnar, då han har tummen, inte alls
Nåväl, han har en Caliber -07 1,8 som oljelampan börjat lysa på. Inte varit den bästa med service(fråga mig inte varför) så att oljan var dålig var ju ett säkert kort. Byte av olja och även oljetrycksgivare. Allt frid och fröjd tills lampan börjat lysa igen. Bilen in på service där mekanikern, tillsammans med ett annat företag, nu kommit fram till att det är topplocket som måste bytas. Ingen förklaring, eller jo, förklaringen lyder, att de haft inne flertalet Caliber, med samma sorts fel, där detta försvunnit vid topplocks-byte. Efter "mycket" letande men inget finnande över sommarn, så konstaterar de att ett nytt topplock behövs köpas, notan: 25.000:-, som hittat!(utan arbete) Tydligen är denna motor otroligt känslig för viskositeten säger mekanikern.
Nu vill jag fråga er, vad kan gå så pass sönder i ett topplock, så man inte kan använda sig av detta? Finns det inget annat sätt att komma undan denna hutlösa summa? Byte av motor och isf, vilka Dodge kör med denna motor, eller liknande? Ska man ta in en annan bilfirma som får göra en andra undersökning? Bilen får tydligen inte köras, ALLS!
Nån som råkat ut eller hört detta förut?
Topplocksproblem(?) Dodge Caliber -07
Annons
Re: Topplocksproblem(?) Dodge Caliber -07
Hej!
Har verkstaden kollat oljepumpen och ventilen som sitter i anslutning till den? Om man följer servicemanualen:
OIL PRESSURE DROP
1. Low oil level. - 1. Check engine oil level.
2. Faulty oil pressure switch. - 2. Install new oil pressure switch.
3. Low oil pressure. - 3. Check sending unit and main bearing oil clearance.
4. Clogged oil filter. - 4. Install new oil filter.
5. Worn parts in oil pump. - 5. Replace worn parts or pump.
6. Thin or diluted oil. - 6. Change oil to correct viscosity.
7. Oil pump relief valve stuck. - 7. Remove valve and inspect, clean, or replace.
8. Oil pump suction tube loose. - 8. Remove oil pan and install new tube or clean, if necessary.
9. Oil pump cover warped or cracked. - 9. Install new oil pump.
10. Excessive bearing clearance. - 10. Measure bearings for correct clearance.
Har försökt leta upp liknande problem som verkstaden beskriver men hittar ingenting på någon amerikansk sajt, men iofs så var ju inte 1.8:an sådär jättepopulär i USA kanske. Det kan ju vara någon komponent i topplocket, enligt manualen så ingår inte bara topplocket utan en det är väldigt komplett med kamaxlar osv., därav kostnaden på 25 tusen (om dom nu köper ifrån Mopar som jag antar att verkstan menade).
Har verkstaden kollat oljepumpen och ventilen som sitter i anslutning till den? Om man följer servicemanualen:
OIL PRESSURE DROP
1. Low oil level. - 1. Check engine oil level.
2. Faulty oil pressure switch. - 2. Install new oil pressure switch.
3. Low oil pressure. - 3. Check sending unit and main bearing oil clearance.
4. Clogged oil filter. - 4. Install new oil filter.
5. Worn parts in oil pump. - 5. Replace worn parts or pump.
6. Thin or diluted oil. - 6. Change oil to correct viscosity.
7. Oil pump relief valve stuck. - 7. Remove valve and inspect, clean, or replace.
8. Oil pump suction tube loose. - 8. Remove oil pan and install new tube or clean, if necessary.
9. Oil pump cover warped or cracked. - 9. Install new oil pump.
10. Excessive bearing clearance. - 10. Measure bearings for correct clearance.
Har försökt leta upp liknande problem som verkstaden beskriver men hittar ingenting på någon amerikansk sajt, men iofs så var ju inte 1.8:an sådär jättepopulär i USA kanske. Det kan ju vara någon komponent i topplocket, enligt manualen så ingår inte bara topplocket utan en det är väldigt komplett med kamaxlar osv., därav kostnaden på 25 tusen (om dom nu köper ifrån Mopar som jag antar att verkstan menade).
Re: Topplocksproblem(?) Dodge Caliber -07
Ja det verkar som om toppen är komplett med kamaxlar och ventiler. Här finns det för under 1000 dollar.
http://www.moparpartsoverstock.com/show ... ct=6911493
Här verkar frakten till Sverige bli $ 125, lägg till det på priset $ 770
Här är en annan sida, det framgår dock inte om toppen är komplett och om dom skickar till Sverige
http://everythingmopar.com/parts/2007/D ... mCallOut=2
Sen får man ju lägga till tull och moms å se vad det blir, om det är värt att beställa därifrån, men tror att det blir betydligt billigare
Men du bör kontakta resp firma och ge dem bilens VIN nr så kan dom med säkerhet tala om/garantera att ovan nämnda delar passar (jag kan ha tagit fel).
http://www.moparpartsoverstock.com/show ... ct=6911493
Här verkar frakten till Sverige bli $ 125, lägg till det på priset $ 770
Här är en annan sida, det framgår dock inte om toppen är komplett och om dom skickar till Sverige
http://everythingmopar.com/parts/2007/D ... mCallOut=2
Sen får man ju lägga till tull och moms å se vad det blir, om det är värt att beställa därifrån, men tror att det blir betydligt billigare
Men du bör kontakta resp firma och ge dem bilens VIN nr så kan dom med säkerhet tala om/garantera att ovan nämnda delar passar (jag kan ha tagit fel).
Dodge Caliber 1.8 SXT 2008
Chrysler GV 3.3 LE, 1996, 22000+ mil
Re: Topplocksproblem(?) Dodge Caliber -07
ooops glömde lite
Tråkigt att höra om problemet, men det verkar tyvärr vara så att dessa motorer är lite känsliga angående oljan (gäller även en del Volkswagen/Audi motorer oxå), men att hela toppen måste bytas, det har jag inte hört talas om, har inte sett en enda tråd om detta på amerikanska forum. Skulle nog först kolla det Avenger nämner i sitt svar.
För övrigt så är det samma topp till 2 liters motorn och dessa motorer/toppar sitter i en hel drös med olika bilar i Chryslerkoncernen.
Var det en märkesverkstad den lämnades på ?
Kanske ett andra utlåtande från en annan verkstad kan vara på sin plats om det inte var det.
Tråkigt att höra om problemet, men det verkar tyvärr vara så att dessa motorer är lite känsliga angående oljan (gäller även en del Volkswagen/Audi motorer oxå), men att hela toppen måste bytas, det har jag inte hört talas om, har inte sett en enda tråd om detta på amerikanska forum. Skulle nog först kolla det Avenger nämner i sitt svar.
För övrigt så är det samma topp till 2 liters motorn och dessa motorer/toppar sitter i en hel drös med olika bilar i Chryslerkoncernen.
Var det en märkesverkstad den lämnades på ?
Kanske ett andra utlåtande från en annan verkstad kan vara på sin plats om det inte var det.
Dodge Caliber 1.8 SXT 2008
Chrysler GV 3.3 LE, 1996, 22000+ mil
Re: Topplocksproblem(?) Dodge Caliber -07
Avenger:
Vilken bra lista. Ska genast skicka över den så han kan fråga rep.verkstan. Känns så lustigt att hittade dyraste på listan o gå efter erfarenhet på vad som varit felet på andra bilar.
WBC33:
Känns lite som vi börjar i Avengers ända, med o kolla pumpen. Ska försöka få ett rakt svar ifrån verkstaden, har de ens kollat upp möjligheterna ist. för o gå på något som nån annan verkstad säger.
Angående 2,0L-motorn, säg hypotetiskt att han hittar en motor, billigare än topplocket i sig, är alla bolt on på dessa eller vad skiljer 2,0an emot 1,8 i utseende? Finns ju en handfull 2,0L på Bildelsbasen.se just till Caliber.
Vilken bra lista. Ska genast skicka över den så han kan fråga rep.verkstan. Känns så lustigt att hittade dyraste på listan o gå efter erfarenhet på vad som varit felet på andra bilar.
WBC33:
Känns lite som vi börjar i Avengers ända, med o kolla pumpen. Ska försöka få ett rakt svar ifrån verkstaden, har de ens kollat upp möjligheterna ist. för o gå på något som nån annan verkstad säger.
Angående 2,0L-motorn, säg hypotetiskt att han hittar en motor, billigare än topplocket i sig, är alla bolt on på dessa eller vad skiljer 2,0an emot 1,8 i utseende? Finns ju en handfull 2,0L på Bildelsbasen.se just till Caliber.
Re: Topplocksproblem(?) Dodge Caliber -07
Det ska passa rakt av, om man kollar i listor över reservdelar så får man fram samma nr på 1,8 2,0 samt 2,4 liters motorena, om du kollar min första länk så står det där till vilka motorer toppen passar
Men det bästa är ju att dubbelkolla med nån av dessa firmor, du behöver ju inte köpa något i slutändan
Men börja med Avengers lista och om det inte hjälper så kan det ju vara ett alternativ med en beg motor.
Men det bästa är ju att dubbelkolla med nån av dessa firmor, du behöver ju inte köpa något i slutändan
Men börja med Avengers lista och om det inte hjälper så kan det ju vara ett alternativ med en beg motor.
Dodge Caliber 1.8 SXT 2008
Chrysler GV 3.3 LE, 1996, 22000+ mil