Mer muller? Dodge Charger SRT8 -2012
Re: Mer muller? Dodge Charger SRT8 -2012
Härligt att du blev nöjd!
Vad hamnade tullen på och vad blev totalpriset? (utan montering då)
/Seb
Vad hamnade tullen på och vad blev totalpriset? (utan montering då)
/Seb
Annons
- Kameramannen
- SUV
Kul att du fick sprutt på det. Lyssna igenom hela frekvensbandet så du inte får något tråkigt drone vid vissa varvtal!
Synd bara att avgas och insug i princip är det enda man kan modifiera på de nya modellerna :/
Synd bara att avgas och insug i princip är det enda man kan modifiera på de nya modellerna :/
- SandmanNet
- SUV
Vad menar du med "drone" och vad kan man göra åt det då? Den låter ju givetvis olika vid olika varvtalKameramannen skrev:Kul att du fick sprutt på det. Lyssna igenom hela frekvensbandet så du inte får något tråkigt drone vid vissa varvtal!

- Kameramannen
- SUV
Drone är typ...resonans. Mitt eftermarknadssystem som satt på när jag tog över bilen orsakade resonans runt 2700-3100 varv. Låg jag där så var det som om hela bilen hamnade i självsvängning och lät mer än vad avgassystemet gjorde. Du hajar när du hör det.
- SandmanNet
- SUV
Tja, men vad gör man åt det i så fall?Kameramannen skrev:Drone är typ...resonans. Mitt eftermarknadssystem som satt på när jag tog över bilen orsakade resonans runt 2700-3100 varv. Låg jag där så var det som om hela bilen hamnade i självsvängning och lät mer än vad avgassystemet gjorde. Du hajar när du hör det.

- Kameramannen
- SUV
Inte så mycket - det går ju att justera infästningar av rören, ändra lite på längden osv för att försöka minska resonansen. Själv tycker jag att v8 skall låta v8 och inte dronigt.
- SandmanNet
- SUV
Missnöjd med Magnaflow
Liten uppdatering på Magnaflow. Har haft det i i ett par veckor nu och är rätt missnöjd. Det är lite synd, då det har kostat runt 10k att få det på plats.
Problemet är när jag kör på tvåan i ungefär 2K RPM. Då blir det en enorm resonans från bakluckan in i kupén som är oerhört störande. Sätter jag bilen i sport-läge så förändras ju utväxlingen och det hjälper *lite*, men inte helt. Det blir även en hemsk resonans i karossen när jag kör på motorvägen också, runt 90-120km/h i olika nivåer.
Jag hade bilen inlämnad på SCC förra veckan, så jag bad dem kolla på det och dom sade att systemet låg emot karossen på något ställe och dom hade fixat lite. Jag tyckte det var lite bättre efter det, men antingen var det inbillning eller så har den "ramlat tillbaka" nu.
Jag vet inte riktigt vad jag borde göra nu. Kanske helt enkelt skita i det och gå tillbaka till originalsystemet, eller kanske ringa till exempel Ferrita och se om dom kan åtgärda Magnaflow-systemet eller vad det kostar att bygga ett helt nytt.
Kan man sätta på originalsystemet och sedan montera cutouts som mullrar *dovt*? För Magnaflow låter underbart när man inte befinner sig inuti bilen i vissa lägen. Men med en elektronisk cutout så kan jag bestämma själv när och hur det ska låta (inbillar jag mig).
Några råd?
Problemet är när jag kör på tvåan i ungefär 2K RPM. Då blir det en enorm resonans från bakluckan in i kupén som är oerhört störande. Sätter jag bilen i sport-läge så förändras ju utväxlingen och det hjälper *lite*, men inte helt. Det blir även en hemsk resonans i karossen när jag kör på motorvägen också, runt 90-120km/h i olika nivåer.
Jag hade bilen inlämnad på SCC förra veckan, så jag bad dem kolla på det och dom sade att systemet låg emot karossen på något ställe och dom hade fixat lite. Jag tyckte det var lite bättre efter det, men antingen var det inbillning eller så har den "ramlat tillbaka" nu.
Jag vet inte riktigt vad jag borde göra nu. Kanske helt enkelt skita i det och gå tillbaka till originalsystemet, eller kanske ringa till exempel Ferrita och se om dom kan åtgärda Magnaflow-systemet eller vad det kostar att bygga ett helt nytt.
Kan man sätta på originalsystemet och sedan montera cutouts som mullrar *dovt*? För Magnaflow låter underbart när man inte befinner sig inuti bilen i vissa lägen. Men med en elektronisk cutout så kan jag bestämma själv när och hur det ska låta (inbillar jag mig).
Några råd?

- Kameramannen
- SUV
Grattis - du har fått drone 
Jag kör precis som du beskriver - orginalsystem när jag skall ut och kryssa lite och sen öppna cutouts som mullrar när jag vill och är på det humöret. Dock har jag ännu inte hittat några som fungerar 100% tillfredsställande utan jag går och väntar på 3GC som skall släppa något i hästväg i vinter. Så fort de får tummen ur och börjar leverera så åker sådana på min bil
Jag kör precis som du beskriver - orginalsystem när jag skall ut och kryssa lite och sen öppna cutouts som mullrar när jag vill och är på det humöret. Dock har jag ännu inte hittat några som fungerar 100% tillfredsställande utan jag går och väntar på 3GC som skall släppa något i hästväg i vinter. Så fort de får tummen ur och börjar leverera så åker sådana på min bil
Jag hr också samma störande ljud på min bil med egenbyggt avgassystem, tråkigt nog uppstår mitt ljud också vid 120 km/h så jag brukar få gasa upp i minst 135, annars är det för jäkla störande på e4:an
Ska försöka få dit en annan slutdämpare och prova mig fram.
- SandmanNet
- SUV
Då är ju frågan om cutouts can ge samma dova muller som Magnaflow ger? Vart sätter man dom? Jag vill inte ha sådant där superskrik som vissa tonåringar har på sina ford fiesta med cutouts. Vill ha det där trevliga mullret och en elektrisk switch där jag själv kan välja hur mycket jag ska ha den öppen.Kameramannen skrev:Grattis - du har fått drone
Och sedan vad är det för prisbild på en sådan här grej?

- Kameramannen
- SUV
De ger deep throat gurgel kan jag säga. Låter... Som om du kör utan avgassystem med en kam med ett sjujävla lyft och galen lobe.
Mina sitter efter kattarna dvs bakom lambdasonderna så de inte kastar massa tråkiga fel i styrningen - dvs ersätter catback helt och hållet.
Litet varnignens finger rörande cutouts dock. De som jag provat har antingen rasslat för de inte täpper tätt eller så har motorerna brunnit upp. Nu vet jag att jag har rätt varma avgaser från kompressorn, men tycker ändå de skall hålla. 3GC har ett par som de testat snart ett år med bra resultat som jag står rätt tidigit på listan för - borde komma ganska snart.
Mina sitter efter kattarna dvs bakom lambdasonderna så de inte kastar massa tråkiga fel i styrningen - dvs ersätter catback helt och hållet.
Litet varnignens finger rörande cutouts dock. De som jag provat har antingen rasslat för de inte täpper tätt eller så har motorerna brunnit upp. Nu vet jag att jag har rätt varma avgaser från kompressorn, men tycker ändå de skall hålla. 3GC har ett par som de testat snart ett år med bra resultat som jag står rätt tidigit på listan för - borde komma ganska snart.
- SandmanNet
- SUV
Ringde Feritta i Köping och snackade lite avgassystem. Han sade att det förmodligen inte mycket dom kan göra åt det befintliga systemet. Och att sätta på ett helt nytt system som dom custom-bygger går på runt 12-13 papp, vilket är trist när Magnaflow gick på 10 papp.
Men jag snackade om cutouts med honom och det blir ju billigare, men han ville att jag skulle ta dit bilen så han får kolla på den så kan dom komma med förslag och pris. Då skulle jag med andra ord byta tillbaka till originalsystemet och sen ha en elektrisk cutout på den (förmodligen innan sista ljuddämparen enligt honom) så jag själv kan välja hur och när den ska låta.
Bara jag kan få en cutout som verkligen har det där dova mullrandet så det inte är det där skrikande plågade ljudet som vissa riceboys har på sina toyota cutouts. Jag vill ju ha det där Harley Davidsson-mullret. Nuvarande Magnaflow låter ju riktigt bra när den bara mullrar - är ju den där himla resonansen som stör.
Men jag snackade om cutouts med honom och det blir ju billigare, men han ville att jag skulle ta dit bilen så han får kolla på den så kan dom komma med förslag och pris. Då skulle jag med andra ord byta tillbaka till originalsystemet och sen ha en elektrisk cutout på den (förmodligen innan sista ljuddämparen enligt honom) så jag själv kan välja hur och när den ska låta.
Bara jag kan få en cutout som verkligen har det där dova mullrandet så det inte är det där skrikande plågade ljudet som vissa riceboys har på sina toyota cutouts. Jag vill ju ha det där Harley Davidsson-mullret. Nuvarande Magnaflow låter ju riktigt bra när den bara mullrar - är ju den där himla resonansen som stör.

- Kameramannen
- SUV
Kan spela in min hur den låter när mina kommer på plats.
- SandmanNet
- SUV
Lägger in en länk här med! Om någon annan vill få ut mer muller ur en Dodge Charger, ta bara bort bakre ljuddämparna:
[youtube][/youtube]
[youtube][/youtube]

Låter som att det kommer fungera alldeles utmärkt!