Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

framruta Plymouth Volare -1979

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
LennyLj
Van

framruta Plymouth Volare -1979

hej jag har en plymouth volare 1979.
jag är ute efter en framruta som jag kan sätta dit för min gamla framruta ha någon repat sönder :(
så jag undra om man kan köpa en ruta privat eller man måste lämna in bilen?
och var kan man i så fall köpa en ruta som inte är för dyr och jag har ingen lust att sätta i en gammal
mvh Lenny
Senast redigerad av Avenger den mån 17 dec 2012, 21:33, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Bilmodell saknades i rubriken.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: framruta Plymouth Volare -1979

Hej Lenny!

Har du minst halvförsäkring och bilen rullar under vintern? I sådana fall rekommenderar jag dig starkt till att använda försäkringsbolaget, då det är väldigt dyrt med rutor till äldre amerikanare (jag vet, bilrutemontör).

Om du har försäkring som täcker glasskada, är det en fast självrisk eller procent?

Försäkringsbolagen godkänner enbart rutor som är spruckna av stenskott, så det är något som du får skaffa, så att säga :-)

Att göra det själv på en äldre bil är jobbigt och inget man bör försöka sig på själv, särskilt inte när inköpspriset troligtvis är välidgt högt på Volare (ska kolla om den rutan finns med i databasen, annars får du ringa Pilkington eller Direktglas och be om en offert, annars sköter glasmästeriet detta om du lämnar in på försäkring).

Räkna med en lev.tid på ca 1 månad för en sådan framruta, men du kan ha tur och det finns i lager i Europa, vem vet!
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
LennyLj
Van

tack för svar. ne bilen är tyvär inte försäkrad för jag ha fixat en massa saker på den så ha inte tänkt på det :( och nu står man där med en repad ruta.
men vad är det jobbiga att byta rutan?
trodde det bara va att trycka ut det gamla rutan och rengöra och limma den nya?
carawelle
Van

Billig leverantör:
http://www.bytavindruta.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Lim köper du hos butiken som säljer billack mm eller glasmästaren
Användarens profilbild
LennyLj
Van

tack så mycket :)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hej igen,

Jag trodde först att rutorna på Volare och Aspen var monterade med en gummilist, men ser nu att dom är limmade, då är det lite enklare.

Man måste såga dän rutan med pianotråd eller liknande, kolla in hjälpfulla videos på YouTube.

När det gamla limmet är renskuret och falsen rengjord och aktivator och primer pålagt (och ev. rostlagad) så trycker man dit den nya rutan och "slår" fast den runtom så att limmet tar sig. Sika Move-It-lim är det bästa, men tror inte du får ut limmer med en vanlig kittpistol, en el-driven behövs, eller så värmer du limmet i 70-80 grader så att det blir lättare att få ut. Tips är också att tejpa fast rutan med sådan blå maskeringstejp (fön) som inte limmar av sig på varken karossen eller rutan (undvik silvertejp).

Om du enbart ska köpa en ruta så går det nästan lika bra hos vilket ställe som helst, tror att alla får köpa in ifrån samma leverantör i slutändan (eftersom det är en äldre amerikanare).

Men varför inte ordna halvförsäkring när bilen ställs på och gå den vägen? :) En halvförsäkring är ofta inte mycket dyrare än trafik.

Bild
Användarens profilbild
LennyLj
Van

jo där sa du något :) jag få fixa en halv försäkring till våren så får jag fixa ett sten skott :) undra vad det kan kosta att ta det på själv risken. sen är ju frågan om dom som ska göra jobbet om dom fixa så det inte är rost mm
?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Fråga glasmästeriet eller verkstaden där du lämnar in bilen om att du vill vara på plats under arbetet, så kan du inspektera falsen efter rost eller början till rost, och direkt slipa ned och lägga snabbverkande primer (Sika).

Bild
Skriv svar