Har "tappat" tomgång på min Colorado 3,5 2005
Varvet pendlar mellan 0-600v/m, med tjuvstopp då och då.
Går perfekt när man håller varvet >1500v/m.
Fått dessa felkoder:
P0017
P0300
P0446
Nån som har några ideer?
//Peter
Colorado problem med tomgång
Colorado problem med tomgång
2003 Ford F150 SVT Lightning , 2004 Chrysler PT Cruiser GT
Annons
Re: Colorado problem med tomgång
Hej!
Att bilen stannar kanske har med felkoderna att göra, särskilt P0017 som betyder att kamaxelgivaren eller aktuatorn till givaren visar fel, då stannar bilen av säkerhetsskäl (jag skulle börja med att byta ut kamaxelgivaren).
P0300 betyder att motorn misständer, kan också bero på sensorn eller så behövs det nya tändstift till att börja med, därefter gå vidare med de mest basic såsom tändkablar osv.
Vad har du för motor i bilen?
Att bilen stannar kanske har med felkoderna att göra, särskilt P0017 som betyder att kamaxelgivaren eller aktuatorn till givaren visar fel, då stannar bilen av säkerhetsskäl (jag skulle börja med att byta ut kamaxelgivaren).
P0300 betyder att motorn misständer, kan också bero på sensorn eller så behövs det nya tändstift till att börja med, därefter gå vidare med de mest basic såsom tändkablar osv.
Vad har du för motor i bilen?
Hej o tack för dina synpunkter
Motorn e raka femman på 3,5L
Idag har vi plusgrader här och plötsligt går motorn bra på tomgången (?)
Har inte kollat kontakter osv. ännu, tändkablar finns nog inte på denna motor.
Den ska in på service i mellandagarna, ifall problemet är kvar så ska dom kika på ev. orsak.
Motorn e raka femman på 3,5L
Idag har vi plusgrader här och plötsligt går motorn bra på tomgången (?)
Har inte kollat kontakter osv. ännu, tändkablar finns nog inte på denna motor.
Den ska in på service i mellandagarna, ifall problemet är kvar så ska dom kika på ev. orsak.
Det låter ju precis som samma fel jag hade med min Sebring nyligen, den fungerade perfekt i plusgrader men neråt minusgraderna så gick den oroligt tills den blev uppvärmd, jag bytte tomgångsmotorn och rengjorde spjällhuset.
Finns felkoderna kvar? Prova att radera dem och se vilken/vilka som ev. återkommer.
Finns felkoderna kvar? Prova att radera dem och se vilken/vilka som ev. återkommer.
Efter en lite längre tur, så går den bra igen, alla felkoder har gått ur, "engine-lampan" har slocknat.
Ifall felet återkommer ska jag kolla kamaxelgivarna, då dessa verkar vara en känslig del, fick bra tips om det i en film på youtube.
Ifall felet återkommer ska jag kolla kamaxelgivarna, då dessa verkar vara en känslig del, fick bra tips om det i en film på youtube.
Kan kylan varit en bidragande orsak, nu är det lite mildare väder?