Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Köpte en Trans Sport -00 (objekt)

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
shuu
Station Wagon

Köpte en Trans Sport -00 (objekt)

Som rubriken lyder så är det ett objekt :)

När jag köpte den hade den kokat när det var rätt kallt ute runt (-15c) misstänker nu i efterhand att den har haft en vattenläcka och varit utan glykol/frusit när den stått om den har varit fylld med bara vatten.

Termostaten är bytt och har sen dess legat stabilt i temperatur när den har stått på tomgång, dock såg jag i kylaren att det var tomt på vatten och fyllt med rostgojs..

Jag har tyvärr inte någon bra möjlighet att ta en provtur eftersom den är avställd och bor dumt till.
Det kom även värme fram i kupen som de skulle men bak vet jag inte vad som är fel, ingen fläkt alls.

Tänkte att det skulle vara bra att spola igenom systemet (borde vara gjort när termostaten byttes men..)
Borde inte bilen ha kokat om det nu är dåligt med vatten i kylaren? Men ser iof. inte så långt ner i den så det kanske bara är de översta biten som inte har vatten?

- Det finns vatten i exp. kärlet och ingen lukt av avgaser.
- Värme i kupen fram.
- Ligger stabilt i temperatur runt 86c enligt odb II
- Luftat på både vattenpump och termostathuset.

var börjar man spola för att få ut all skit?
Trans Sport -00
Annons
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Re: Köpte en Trans Sport -00 (objekt)

Det är bara att önska lycka till. Oftast om en motor kokar sådär när det är riktigt kallt så har det varit för dåligt med frysskydd som gör att det blir en issörja som hindrar cirkulationen. Moderna motorer är känsliga för kokning och i värsta fall kan det bli sprickor i lättmetallskomponenter så som toppar, men det kommer i så fall att visa sig. Att den ligger stabilt på temperaturen nu och inte luktar avgaser i kylsystemet är bra tecken.

Att spola ur hela systemet är vanskligt. Enklast för att spola ur kylaren är att lossa undre slangen som går lätt att komma åt och sedan spola igenom med vattenslangen tills det kommer ut rent vatten. Att komma åt att spola ur motorn och värmeelementen är värre. Enklast är nog att ta loss locket till termostathuset och spola genom återledningen från värmeelementen eftersom den kommer in där. Alternativt kanske det går att ta loss vattenpumpen (vilket är ganska enkelt) och komma åt kanalen till värmeelementen den vägen, det är det rör som går över ventilkåpan i framkant på motorn.

Alternativt så spolar du rent i kylaren, fyller upp systemet och byter några gånger med säg 50-100 mil mellanrum så bör det få bort den värsta skiten.

Det är riktigt vanskligt att få bort all luft i systemet, egentligen ska man bara behöva använda luftningsskruvarna när man fyller på men många har haft problem att få igång cirkulationen till det bakre elementet. Du behöver få igång bakre fläkten för att märka om du har värme där, börja med att kolla säkringen som också matar det spjäll som stryr luftflödet via värmeelementet eller AC'n.
Användarens profilbild
shuu
Station Wagon

Tack tack det lär behövas :) Tror jag avvaktar med att spola systemet tills det blir lite varmare ute, lite onödigt att kassera glykolen som finns i om det inte behövs, kommer gå åt ganska många liter om man ska börja skölja runt. Att bara skölja kylaren låter dock vettigt, kanske inte så stor risk att man stänger in lyft då heller.

Jag har kollat alla säkringarna både under huven och vid handskfacket så den kan jag utesluta, jag har modellen värmepanel som sitter i taket där bak. Har testat att starta värme bak både på reglaget fram och bak, inget annat som måste tryckas in eller så? Om jag har förstått instruktionsboken rätt borde det vara säkring 26, HVAC BLOWER (Reglage till värme, ventilation och luftkonditionering)

Finns det bara en cirkulationspump eller har jag missas den andra?
Och där bak sitter egen kupefläkt, värmepaket och kondensor?
Trans Sport -00
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Om du ställer den främre omkopplaren i läge R så styr du fläkthastigheten från panelen bakom föraren. Om inte fläkten går i något läge så måste det vara något fel antingen på kablaget eller de motstånd som reglerar hastigheten. Jag vet att till den främre fläkten så kan de brinna av, inte otänkbart att det kan bli samma problem med den bakre.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Det är samma på Voyager, att man måste "starta" den bakre fläkten där fram i instrumenten innan man kan styra den via reglagen bak, jag var lika häpen när jag inte fick igång vår fläkt =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
shuu
Station Wagon

Oavsett läge så går fläkten inte alls. Får ta och riva loss panelen och se om det kommer fram någon ström iaf.
Trans Sport -00
Skriv svar