Voyager 2,8 CRD - Förbrukning
Voyager 2,8 CRD - Förbrukning
Har en -06 2,8 CRD som jag är hur nöjd med som helst förutom en sak, -FÖRBRUKNINGEN!!!!
Tycker den slukar diesel. jag blundar lite för det pga att jag är så nöjd i övrigt. Man åker underbart, får plats med hur mycket som helst utan att göra avkall på sittkomforten.
Nu kör vi mestadels stadstrafik men å snitta 1,3-1,6L/mil(vintertid) är rätt saftigt för en diesel tycker jag.
Sommartid ligger jag på runt 1,1-1,3L/mil
Om man beger sig ut på längre sträckor som enbart landsväg så kommer jag ner 1L/mil
Dessa siffror är uträknade vid tankning, antal liter delat på körda mil. Färddatorn i bilen ljuger så förbaskat.
När färddatorn visar 0,8 så har den dragit runt 1,1-1,2. visar färddatorn mer så är även förbrukningen högre vid uträkningen vid tankning.
Kollar man på blocket som säljer sina 2,8 crd så skriver de flesta i sina anonser att deras drar 0,8 blandad körning...!!
Jag har inga läckage under som jag har noterat, i alla fall inte stillastående..
Bilen går bra i övrigt och den startar, lite trögstartad men den startar alltid..
Är jag ensam om problemet eller??
Tycker den slukar diesel. jag blundar lite för det pga att jag är så nöjd i övrigt. Man åker underbart, får plats med hur mycket som helst utan att göra avkall på sittkomforten.
Nu kör vi mestadels stadstrafik men å snitta 1,3-1,6L/mil(vintertid) är rätt saftigt för en diesel tycker jag.
Sommartid ligger jag på runt 1,1-1,3L/mil
Om man beger sig ut på längre sträckor som enbart landsväg så kommer jag ner 1L/mil
Dessa siffror är uträknade vid tankning, antal liter delat på körda mil. Färddatorn i bilen ljuger så förbaskat.
När färddatorn visar 0,8 så har den dragit runt 1,1-1,2. visar färddatorn mer så är även förbrukningen högre vid uträkningen vid tankning.
Kollar man på blocket som säljer sina 2,8 crd så skriver de flesta i sina anonser att deras drar 0,8 blandad körning...!!
Jag har inga läckage under som jag har noterat, i alla fall inte stillastående..
Bilen går bra i övrigt och den startar, lite trögstartad men den startar alltid..
Är jag ensam om problemet eller??
Annons
Re: Voyager 2,8 CRD - Förbrukning
Hej!
Har förbrukningen alltid varit densamma sedan du ägt bilen?
Lyser någon motorlampa?
Är värdena bra hos besiktningen?
Något chiptrim i bilen, kanske är dolt av förra ägaren?
Inte så jättefarlig förbrukning på landsväg, men man borde kunna komma ner till 0,8-0,9..
Man ska inte lyssna så mycket på säljarna på blocket.se, det får man ta med en nypa salt, vad gör man inte för att sälja en bil? =) hehe
Har förbrukningen alltid varit densamma sedan du ägt bilen?
Lyser någon motorlampa?
Är värdena bra hos besiktningen?
Något chiptrim i bilen, kanske är dolt av förra ägaren?
Inte så jättefarlig förbrukning på landsväg, men man borde kunna komma ner till 0,8-0,9..
Man ska inte lyssna så mycket på säljarna på blocket.se, det får man ta med en nypa salt, vad gör man inte för att sälja en bil? =) hehe
Jag har haft bilen i ungefär 2 år, och förbrukningen har varit ungefär dessamma.
Bilen har varit på besiktning och gått igenom men jag tror inte de gjorde något avgasprov då, de kopplade i alla fall inte på slangen..
I samband med besiktningen gjorde jag en sådan där diagnos som inte visade några fel.
har inget trim men funderar på det..
Det som jag reagerar på ibland är att den spyr ut lite moln vid kraftigt gaspådrag, inte alltid..
Med tanke på hur det då ryker borde den inte gå igenom en besiktning. Besiktning är här om en månad..
Börjar bli lite orolig..
Bilen har varit på besiktning och gått igenom men jag tror inte de gjorde något avgasprov då, de kopplade i alla fall inte på slangen..
I samband med besiktningen gjorde jag en sådan där diagnos som inte visade några fel.
har inget trim men funderar på det..
Det som jag reagerar på ibland är att den spyr ut lite moln vid kraftigt gaspådrag, inte alltid..
Med tanke på hur det då ryker borde den inte gå igenom en besiktning. Besiktning är här om en månad..
Börjar bli lite orolig..
Slå på din bil på transportstyrelsens hemsida, där i informationen borde det stå vad den ska dra vid lands-, blandad och stadskörning enligt EU-norm.
Plussa sedan på minst 10 procent på dessa siffror då denna norm är en fantasi när det gäller körcyklerna de använder sig av.
Plussa sedan på minst 10 procent på dessa siffror då denna norm är en fantasi när det gäller körcyklerna de använder sig av.

Dodge Caliber 1.8 SXT 2008
Chrysler GV 3.3 LE, 1996, 22000+ mil
Siffrorna för Voyager 2.8 CRD med automatlåda är enligt följande:
Stadskörning: 1,3 liter/mil
Landsväg/motorväg: 0,85-0,9 liter/mil
Blandad körning: 1,1 liter/mil
Stadskörning: 1,3 liter/mil
Landsväg/motorväg: 0,85-0,9 liter/mil
Blandad körning: 1,1 liter/mil
Jodå, jag har slagit på min bil men jag tyckte de siffrorna va för långt ifrån mina...
ville se om fler med diesel här på forumet upplever samma sak..
Undrar hur mycket bilen kommer å dra med en saftig husvagn nu efter nyår när de gör om reglerna så man får dra 1480kg på B-kort... 2L/mil..??
ville se om fler med diesel här på forumet upplever samma sak..
Undrar hur mycket bilen kommer å dra med en saftig husvagn nu efter nyår när de gör om reglerna så man får dra 1480kg på B-kort... 2L/mil..??
Drar du husvagn så smäll dit en extra automatlådekylare! =)
Den högre förbrukningen kanske märks av mer nu under vintertid med kylan o allt? Min har också börjat dra ganska mycket mer än vad jag är van vid, särskilt vid start av kall motor.
Den högre förbrukningen kanske märks av mer nu under vintertid med kylan o allt? Min har också börjat dra ganska mycket mer än vad jag är van vid, särskilt vid start av kall motor.
jo det är klart att det blir en hel del kallstarter. Kanske är ide att montera in motorvärmare.. Den är ju skruvad i blocket har jag förstått. borde ju gå å komma åt underifrån.
Det kanske spar en del på motorn och förbrukningen...
Det kanske spar en del på motorn och förbrukningen...
- rogerkarlsson
- Van
Hej ! Prova att göra ren mappsensorn på insuget brukar slagga igen kan sänka bränsleförbrukningen . har aldrig fått min crd att gå under 0.8 landsvägskörning . och med husvagn är bilen bedrövlig räkna med 1.6 -1.7 liter milen har kört med sådant ekipage i två år nu är inte nöjd. mvh Roger
Hej!
Voyager 2.8 CRD -05. Bor på landsbygden, en del kortkörningar men ingen stadskörning.
Senaste tankningen: 69l, 75 mil = 0.92
Färddatorn yrar om 0.77
.
Verkar som förbrukningen för vår del ligger runt 0.9!
Lempa
Voyager 2.8 CRD -05. Bor på landsbygden, en del kortkörningar men ingen stadskörning.
Färddatorn yrar om 0.77
Lempa
I alla fall mycket lägre än 3.3 och 3.8, om det är någon tröst 
lempa skrev:Hej!
Färddatorn yrar om 0.77.
Lempa
Detta gör att jag måste göra nya mätningar på vår 3,3l. Vi gör bara landsvägskörningar med vår men minns jag rätt låg vi på 1,0.
Chrysler Grand Voyager 3,3l awd -02
Cheva Van G20 -88
3x Saab 9-5 -00 -01
Cheva Van G20 -88
3x Saab 9-5 -00 -01
Landsvägskörningar i 80-90 km/h gör att bilen drar allra minst, så det kan nog stämma på din 3.3, vår 3.8 gör nästan det.
Frågan man ställer sig: Varför köpa en Voyager diesel
Lempa
Lempa
Precis vad jag tänkte. Om det inte är det att man vill ha bättre vrid.
Chrysler Grand Voyager 3,3l awd -02
Cheva Van G20 -88
3x Saab 9-5 -00 -01
Cheva Van G20 -88
3x Saab 9-5 -00 -01